وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: دبیری ریاضی
مدیر وبلاگ : فرزانه خرمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Image result
نوشته ِ حاضر، به پروسه ِ جاری در آموزش و پرورش کشور و به برون دادِ ساختار آموزش و پرورش می پردازد. تلاش می کند کاستی ها و ضعف هایی را در ناحیه ِ فرایند و محصول آموزش و پرورش برجسته کند. البته مدعّی نیست که می تواند حقّ ِمطلب را ادا کند، بلکه برخی از نکات را برجسته می نماید.
 به نحو اجمال برخی از ضعف ها، سستی ها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش ایران به قرار زیر است:

۱) آموزش حفظیّات
به جای تفکر به حفظیّات و انباشت اطلاعات (که بعضا بی فایده و بلا استفاده است) تأکید می گردد. دانش آموزان را به از بر کردن ماشین وار محتوای نقل وامی دارد. از این بدتر، آنان را به ظرف ها و مخزن هایی مبدّل می کند که باید به وسیله ِ معلم پر شود. هر قدر این ظرف ها با فروتنی بیشتری اجازه دهند که پرشان کنند، دانش آموزان بهتری خواهند بود.

۲) آموزش ِ سکوت

نقش دانش آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفاً آموختن و فرا گرفتن و سکوت در برابر معلّم است. جایگاه و موقعیّت معلّم، چنان رفیع و دست نایافتنی می شود و چنان قدسیّتی به آن داده می شود، و از سوی دیگر، رُعب انگیز و ترس آلود می شود که دانش آموز چاره ای جز سکوت در برابر آن نمی یابد. نظام آموزش و پروش ِ غیر دموکراتیک، میوه ِ ترس و سکوت را در دهان ِ فرهنگ می نهد.

۳) آموزش ِ تقلید و پیروی
در آموزش مبتنی بر سلطه، معلّم می گوید و دانش آموز صرفاً مجاز است که سخنان ِ مربی اش را تکرار و تصدیق کند. در این شیوه ِ آموزش، معلّم، تماماً زبان است و دانش آموز، تماماً گوش. معلّم، کارساز است و دانش آموز، کارپذیر. معلّم، به منزله ِ مراد است و دانش آموز به منزله ِ مرید.
در آموزش ِتقلیدی، پرسش و نقد ممنوع است. روحیه ِ پرسشگری از آن آموزش آزاد مبتنی بر تعامل است. در حالی که در پیروی، انفعال و خمودگی رشد می کند.

۴) آموزش ِ عدم مدارا
یکی دیگر از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش ِ توسعه یافته، پرورش شخصیت های مداراگر است.
اما نتیجه ِ آموزش و پرورش در ایران، دامن زدن به کم تحمّلی و عدم ِ مدارا با کسانی است که اندیشه ِ دگر دارند. هر صبحگاه، مدارس چونان پادگان های نظامی، از جلو نظام می دهند و مرگ بر این و بر آن بر زبان دانش آموزانش جاری شده و کینه توزی های تاریخی دامن زده می شود، چگونه می تواند شهروندانی مداراجو و صبور تربیت کند؟!

۵) جای خالی هنر
هنر، صرفاً گذران وقت و سپری کردن ساعاتی از روز نیست. هنر، بیهوده زیستن نیست. هنر، شیوه ای موثر در تربیت احساسات و توسعه ِ زیبایی های درون و پرورش ِ حسّ زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است. تفسیر ِ معنا بخش به جهان و هستی است. هنر، آدمی را به خویشتن نزدیک می کند و راه هایی برای تحمّل ِ
 رنج ها در اختیار آدمی می نهد.
جای خالی هنر در روند آموزش و پروش، عمیقاً احساس می شود. از میان هنرهای مختلف، جای خالی موسیقی، دل آزار است. روح های زمخت، نشان می دهد که از ظرافت های هنر و زیبایی موسیقی، بی بهره اند و در سرزمین رازآلود هنر گام نزده اند.

۶) تربیت، نه برای اکنون
نظام آموزش و پرورش ایران، شاگردانش را برای زندگی در جهان کنونی پرورش نمی دهد، زندگی "اکنونی و این جایی".  شاگردانش را برای بنا نهادن ساختار ِ دموکراتیک پرورش نمی دهد. ساختار غیر دموکراتیک آموزش و پررورش در ایران، ماحصلی جز شخصیت های غیر دموکراتیک نیست. رابطه ِ دانش آموز با معلّم و مدرسه غیر دموکراتیک است. گفت و گو به منزله ِ فضیلتی انسانی و اخلاقی ، چندان مجال بروز و ظهور نمی یابد.

۷) جای خالی شادکامی
تلخ زیستن و تلخ کامی بر آموزش و پرورش ایران سایه گسترده است و لذّت زیستن را از شاگردان مضایقه می کند. شادابی و شادخواری، به نحو ضمنی و نانوشته جایی در مدارس ندارد. مناسک و شعایر تاریخی سوگ و برخی برنامه های حزین، به آسانی و در طول سال، در تمامی مقاطع و به انحاء ِ مختلف به اجرا در می آید، اما چندان خبری از جشن های شادی بخش در میان نیست.

۸) ناکارآمدی
ناکارآمدی آموزش و پرروش، سبب شده است که اهداف آموزشی که برای وصول به آن برنامه ریزی می شود، نافرجام باقی بماند. از این رو است که حدود شش سال (در مقطع راهنمایی و دبیرستان)، زبان انگلیسی تدریس می شود، اما فارغ التّحصیلان این نظام آموزشی حتی از مکالمه جملات ِ ساده انگلیسی عاجزند. همین گونه است ریاضیات، فیزیک، شیمی و دیگر دروس. ناکارآمدی آموزش و پرورش سبب شده است که جریان غیر رسمی آموزش در آموزشگاه ها و تجارت خانه ها رشد کند.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.