وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: دبیری ریاضی
مدیر وبلاگ : فرزانه خرمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
پنجشنبه 30 دی 1395 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
http://www.javanonline.ir/images/docs/000483/n00483449-b.jpg


شعله تا سرگرم کار خویش شد                هر نی یی شمع مزار خویش شد . . .

"مجذوب علیشاه"

ضایعه ی دلخراش و غم انگیز پر کشیدن آتش نشانان قهرمانان را  تسلیت عرض میکنم.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1391/10/2/257027_716.jpg

داستان شاه و کنیزک اولین داستان کتاب مثنوی معنوی و نخستین سخن مولوی در آن کتاب است که پس از ماجرای نمادین و تمثیلی نی نامه آمده است. این داستان، یکی از جدی ترین داستان‌های کتاب مثنوی و یک قصه پر رمز و راز و در ادامه ماجرای نی‌نامه است. که تمام آنچه مولانا بیان آن را در نظر داشته، در نی نامه بیان نموده است در این داستان نیز اکثر اصول و عقاید مربوط به جهان بینی، تجارب روحانی و حیاتی و ماجرای روح آدمی در جسم را در قالب داستان و تمثیل بیان کرده است.

پادشاه قدرتمند و توانایی، روزی برای شكار با درباریان خود به صحرا رفت. در راه كنیزك زیبایی دید و عاشق وی شد. پول فراوان داد و دخترك را از اربابش خرید، پس از مدتی كه با كنیزك بود، كنیزك بیمار شد و شاه بسیار غمناك گردید.  ( روی ادامه ی مطلب کلیک کنید )



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دانش آموزان عزیزم
با رسیدن به درس " عطار و جلال الدین محمد " تحقیقی تحت عنوان: شمس تبریزی چه تاثیری روی مولانا داشت که مولانا از اون تعبیر به شمس من و خدای من می کنه؟ را بهتون واگذار کردم، روز چهارشنبه آخرین فرصت برای تحویل تحقیق و ارائه دادن تو کلاسه.



هانری ماسه خاورشناس معاصر فرانسوی، صاحب تألیفاتی در ادبیات و زبان فارسی در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن می گوید:

من عمرم را وقف ادبیات فارسی کردم و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران فرانسوی بشناسانم که این ادبیات چیست، باید به مقایسه بپردازم و بگویم که ادب فارسی بر چهار استوانه ی اصلی استوار است: فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا

فردوسی، هم سنگ و همتای هومر یونانی است و برتر از او.

سعدی، آناتول فرانس را به یاد ما می آورد.

حافظ با گوته ی آلمانى قابل قیاس است که خود را شاگرد حافظ و زنده به نسیمی که از جهان او به مشامش رسیده، می شمارد.

اما مولانا . . .  در جهان، هیچ چهره ای وجود ندارد که بتوان مولانا را به آن تشبیه کرد…




پیر من و مراد من، درد من و دوای من!

فاش بگفتم این سخن، شمس من و خدای من!

از تو، به حق، رسیده ام، ای حق حقگذار من!

شکر ترا، ستاده ام، شمس من و خدای من!

عیسی ی مرده زنده کرد، دید، فنای خویشتن!

زنده ی جاودان تویی، شمس من و خدای من!

کعبه ی من، کنشت من! دوزخ من، بهشت من!

مونس روزگار من، شمس من و خدای من!

نعره ی های و هوی من،از در روم، تا به بلخ!

اصل، کجا خطا کند، شمس من و خدای من!

کعبه ی من، کنشت من! دوزخ من، بهشت من!

مونس روزگار من، شمس من و خدای من!

شمس من و خدای من! شمس من و خدای من!

" مولانا "




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




. . . هدف نقد این نیست که اشتباهات دیگران را اثبات کنیم؛ حتی اگر اثبات کنیم که شخص سرشناس و برجسته‌ای در اشتباه بوده است، کشف بزرگی نخواهد بود؛ تنها زمانی این کار برای علم فایده‌ای در بر خواهد داشت که نشان دهیم، چگونه این شخص در اشتباه بوده است!


کلود برنار (Claude Bernard)
سِرِشت
نقد عقل مدرن
نویسنده: رامین جهانبگلو
برگردان: حسین سامعی


http://shahinkalantari.com/wp-content/uploads/writing-content-notes-ss-1920-750x422.jpg

 با تمام احترامی که برای احساسات پاک و بی آلایش شما دخترای عزیزم قائلم که برآمده از نهاد و طینت زیبای شماست ذکر این نکته ضروریه که در یک انشا شما باید از تمام توانتون برای خلق و آفریدن یک اثر نو بهره بگیرید.

من میخوام اینجا با زبانی ساده شما رو از وجود بعضی توانائیها که در وجودتون نهفته است مطلع کنم تا با تلاش و ممارست بتونید بهترین رو از درونتون استخراج کنید.

1. در ابتدا باید سعی کنید تا درباره ی هر موضوعی یک اثر جدید بیافرینید.

2. همیشه ساده بنویسید.از فعل های پی در پی بپرهیزید.زمان جمله را تا پایان رعایت کنید.

3. به هر ترتیب آغاز کنید و از خود چیزی بنویسید.

4. همیشه خود را ملزم به رعایت نقطه گذاری،علائم سجاوندی و دستور زبان فارسی کنید.

5. از تشبیهات زیبا استفاده کنید.

6. از جمله مواردی که در نوشته ی شما تاثیر بسزا دارد می توان به : احساسات، حافظه، تخیل، دقت، ذوق، ابداع، صراحت، واقع بینی، استدلال و . . . اشاره کرد

7. دانش آموزان عزیزم به خاطر داشته باشید یک انشا باید زنده و دارای روح باشد.

8. همیشه برای اینکه آمادگی بیشتری برای نگاشتن یک انشای خوب داشته باشید باید خیلی خوب مطالعه،گفتگو، مشاهده و فضاسازی کنید. باید از تمام حواس خود مثل شنیدن، لمس کردن و . . . مدد بگیرید.

بچه های عزیزم باید سعی کنید که در پایان هر انشاء توانسته باشید تعادلی بین یافته های درونی خودتان از موضوع و نوشته ای که به جا می گذارید برقرار کنید.باید راههای مختلفی را که می شود یک باور را به دیگران قبولاند یا ارائه کرد را امتحان نمود.برای این کار باید در وهله ی اول میزان مطالعه ی خودتان را بالا ببرید.چون این یکی از بهترین ابزارها برای مبارزه با جهل و نادانی و در مقابل کسب "آگاهی" و دانائی است.

فراموش نکنید همان طور که یک انسان برای رفتن به مدرسه،محل کار یا مهمانی نیاز به آراستگی و پیراستگی دارد،کلمات و جملات هم نیازمند ویرایش توسط نویسنده ی خود هستند تا به بهترین، زیباترین و مفهوم ترین شکل ممکن ارائه شوند و در اختیار خواننده قرار بگیرند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :













نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




http://s5.picofile.com/file/8150171818/219pbph.jpg

1. تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.


تعریف: محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

2. تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.

نکته: مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.

  • مربع چهار محور تقارن دارد.
  • مستطیل دو محور تقارن دارد.
  • لوزی  دو محور تقارن دارد.
  • متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.
  • دایره بی شمار محور تقارن دارد.
  • مثلث متساوی الاضلاع سه محور تقارن دارد.
  • مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.
  • ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

الف) نقطه: یک محور تقارن دارد و آن خودش است،  وبی شمار محور تقارن دارد.

ب) خط: بی شمار مرکز تقارن دارد، کلیه نقاطی که روی خط قرار دارند. بی شمار محور تقارن دارد. خطوطی که بر این نقاط می گذرند.

ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر  n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.

د) نیم خط: نیم خط مرکز تقارن ندارد ولی یک محور تقارن دارد.

ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.

  • ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.
  • یک مثلث در حالت کلی محور تقارن و مرکز تقارن ندارد.
  • مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.
  • مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

















نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 18 دی 1395 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
بازدید از کارخانه ی نیوساد و نهالستان لاکان به روایت تصویر

























نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 16 دی 1395 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :







کوب ژاکویی: " زندگی تنها به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول شود. اول ریاضیات بخواند. دوم ریاضیات درس بدهد."




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





آنچه جذاب است سهولت نیست، دشواری هم نیست، بلكه دشواری رسیدن به سهولت است!

تقدیر از دانش آموزان کوشا و پرتلاشم

مهسا فیض ده، ماهک فرید و صبا سهرابی (آزمون ماخ)


شکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گل

مهدیس امین، سیده صهبا هاشمی و مهسا فیض ده
(آزمون مبتکران)


شکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گلشکلک گل






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :







احساس­هایی که در یافتن پاسخ مسئله ریاضی ظاهر می شوند، شبیه به احساس­هایی است که هنگام اجرای قطعه موسیقی به انسان دست می­دهد. مهمترین جنبه­ ای که در هر دو زمینه وجوددارد خلاقیت است. 
بین ریاضیات و موسیقی چه رابطه ای وجود دارد؟
(ادامه ی مطلب)


ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نتیجه تصویری برای ‪sky‬‏


بهترین انشاهای کلاس از موضوع: اگر قرار بود روی ابرها زندگی کنی، چه چیزهایی را با خود همراه میبردی . . . ؟

خوبی ها و بدی ها به خوبی و خوشی گذشتند و دیگر راه رفتن به گذشته وجود ندارد و اکنون هنگام شکستن سکوت است. موضوعی در نظر دارم تا درباره ی آن حرف بزنم اگر قرار بود که به ابری سفر کنم باد صبا، خاطرات به یاد ماندنی تلخ و شیرین . . . رنج ها و زحمات را به همراه خود می برم. این ها عواملی هستند که موجب می شوند گذشته ی زمینی را فراموش نکنم و هوایی نشوم! خاطرات تلخ را با خودم میبرم که یادم باشد چه چیز مرا ساخت. ابر را دوست دارم و روی آن زندگی میکنم تا تجربه ای به دست آورم  این هاست که من را می سازد. ابر من را به همه جا می برد و مطلع ام میکند. می بارد و با من راز می گوید.  همین که رویایی در سر دارم و کوله باری از زشتی و زیبا یی ها را با خود به کلبه ای ابری که بر روی ابر قرار دارد می برم بسیار است.

سیده صهبا هاشمی


 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

زمانی که به مکانی خالی از انسان و موجودات زنده سفر میکنم، همدمی نخواهم داشت. پس لازم است از همین جا به فکر تنهایی ام باشم. اگر قرار باشد بر روی ابرهای سفیدی بروم که بر روی آن لکه ای هم از کینه و بدی وجود نداشته باشد حتّی قرار باشد همه چیز از آن بالا رها شود، زمان یا بهتر است بگویم فرصت خوبیست برای رها کردن تمام ناپاکی هایی که در قلبمان قرار دارد و سعی بر این دارد وسعت بگیرد. پس رها میکنم تمام آن ناپاکی ها را . . .
امّا اگر قرار باشد بر روی آن ابرهای سفید زندگی کنم، بهتر است انسان هایی را با خود ببرم که دلشان مانند رنگ همان ابرها سفید باشد.
نه آنهایی که همیشه ناله ی نداشتن نعمت هایی را دارند که حتّی کمی هم از دل و جانشان برایش تلاش نمی کنند. همدم هایم بر روی زمین را می برم که از همان کودکی در قلبم درخشیده اند. از همان خردسالی مرا فهمیده اند. امّا دوست دارم بدانم آیا من هم بر روی آن ابرها جایی خواهم داشت یا نه؟!

آوا واعظی

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 اگر می خواستم سفری به ابرها داشته باشم جامه ای سفید و آبی بر تن می کردم با دو بال سفید و کوچک تا هم رنگ ابرها و آسمان شوم و پرواز می کردم . . .
تخت نمی بردم و روی ابرهایی از جنس پنبه می خوابیدم. چمدان هم نمی بردم چرا که این بار می خواهم سبک سفر کنم و فقط محو دیدن هایی شوم که هرگز ندیده بودم . . .
سبک آرام با دو بال سفید و زندگی ای که برایم جای علامت سوال را داشت . . .

دریا فرحمند

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

. . . آری من پدرم را که همانند درختی بر روی کویر زندگیست را با خود می برم زیرا زیر سایه ی او می نشینم و زندگی میکنم. اما نمی دانم ت او بر سایه چه کسی خواهد نشست!
آری مادرم را با خود می برم چرا که برای رفتنم یک چراغ روشن است، کسی را که همیشه در کوه پارچه ها دیدم که دکمه های رنگ رنگ را دانه به دانه به لباس ها می دوزد و من هر لحظه نگرانم که نکند در دستان مادرم سوزنی شکوفه زند . . .
بله خواهرم را با خودم می برم زیرا او همانند شیرینی خوش طعم است و هرگز نمی توانم بوی خوش او را فراموش کنم و مطمئن هستم که اگر آن ها را با خود نبرم مانند ابرها ناپدید خواهم شد . . .

مهسا فیض ده




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 3 دی 1395 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
نتیجه تصویری برای ‪book‬‏

اگر امروز از خود بپرسم چرا ادبیات را دوست می‌‌دارم، اولین چیزی که به ذهنم می‌آید این است: ادبیات یاری‌ام می‌کند تا زندگی کنم. دیگر آن‌قدرها هم مثل نوجوانی از ادبیات انتظار ندارم مرا از آسیب‌های مواجهه با آدم‌های واقعی دور نگه دارد. ادبیات مرا از تجربه‌های واقعی محروم نمی‌سازد، بلکه چشم‌انداز جهان‌هایی را در ادامۀ جهان واقعی پیش چشمم می‌گشاید و مجال می‌دهد به درک بهتری از آنها برسم. گمان نمی‌کنم تنها کسی باشم که چنین نگاهی به ادبیات دارد. ادبیات موجزتر و بلیغ‌تر از زندگی روزمره و البته نه یکسره متفاوت از آن، جهانمان را وسعت می‌بخشد و تشویق‌مان می‌کند به شیوه‌هایی دیگر درکش کنیم و سامانش دهیم.

ادبیات در مخاطره/ تزوتان تودوروف/ ترجمه محمدمهدی شجاعی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نتیجه تصویری برای خانه ی گیلان

گیلان سرزمین جنگل و باران، برنج و نوغان، بستر رودهای خروشان و پهنه ی رویش بنفشه ها، پامچال ها، نیلوفرهای آبی، زیستگاه قوها و مرغابی ها و هزاران گیاه چشم نواز و زیبایی ها ی بی شمار دیگر ، جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی در هم می سایند و شب و روز امواج خروشان دریا بر ساحل و ماسه زارهای آن بوسه می زنند . سرزمینی سرشار از حیات و مملو از نشاط که طبیعت سحر انگیز آن نه تنها مایه پویش و سختکوشی است بلکه الهام بخش آرامش و نیرو بخش اندیشه و خلاقیت است .
گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان با توجه به تعدد قومی و گوناگونی لهجه ها به حدی است که حتی آشنایی مختصر با آن در این مختصر نمی گنجد. بعضی از آداب و آیین های مردمی گیلان به مرور در همهمه ی زندگی شهری رو به فراموشی و برخی دیگر کم رنگ شده است. اینک شرح مختصر و موجز برخی از این آداب و رسوم خواهد آمد:

بندبازی (لافندبازی):
از نمایش های سنتی گیلان که بیشتر در جشن هایی مثل عروسی، عید نوروز و یا در بازارهای هفتگی اجرا می شد، بندبازی است. در گیلان به آن “لافندبازی” نیز گفته می شود. نمایش بر روی طنابی که از روی دو میله فلزی و چوبی محکم و ضربدری شکل گذشته و در دو طرف مهار شده، انجام می شود. اصلی ترین فرد نمایش “پهلوان” نام دارد که بر روی طناب ها با پای برهنه راه می رود و برای تعادل خود چوبی بزرگ به نام لنگر در دست می گیرد. پهلوان با ایستادن داخل تشت و یا قابلمه بر روی طناب راه می رود. گاه با دوچرخه ای که لاستیک آن را برداشته اند فواصل دو تیر را می پیماید. در پایین طناب شخصی که لباس مسخره ای پوشیده و به “یالانچی پهلوان” مشهور است با لودگی و مسخرگی به تقلید از پهلوان می پردازد. نقاره چی و سرناچی نیز با نواختن آهنگ، تماشاگران را در فضای شاد این نمایش سهیم می سازند.

کشتی گیله مردی:
این کشتی که امروزه همچنان پای برجاست، یادگار صلابت و دلاوری مردم این خطه است. کشتی “گیله مردی” ریشه در تاریخ دارد. “مقدسی” در قرن چهارم هجری از این کشتی یاد کرده است.

گل گل چهارشنبه:
از دیگر مراسم کهن ایرانیان که در گیلان هم با بعضی تغییرات جزیی به آن می‌پردازند، چهارشنبه سوری است که در غروب آخرین سه شنبه سال و در شب چهارشنبه انجام می شود.
به این منظور خار، بوته، گون و کاه جمع‌آوری می‌شد و با درست کردن پشته‌هایی که معمولاً رو به سمت قبله می‌نهادند و سپس آتش زدن آنها، از روی آتش می‌پریدند.
این سنت که از روزگار زرتشت و حتی جلوتر بر جای مانده، در دوران اسلامی با اعتقادات مردم در هم آمیخته و رنگ و بویی دینی گرفته است.


نوروز خوانی:
نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال در گیلان است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است.
برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می‌افتند و اشعاری می‌خوانند. از معروف‌ترین این اشعار می‌توان به دوازه امام و عروس گوله اشاره داشت.

خودارزیابی:
1.
دلیل گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان چیست؟
2.
یک نمونه از سنت های آخر سال گیلان را نام برده و به اختصار شرح دهید.
3. تاریخچه ی مراسم گل گل چهارشنبه به کدام روزگار برمی گردد؟

یادآوری:

حذف فعل به قرینه ی لفظی
گاهی برای جلوگیری از تکرار و زیبایی جمله یکی از فعل ها را در جمله حذف می کنند. این اتفاق فقط وقتی می افتد که فعل اول و دوم در مصدر همسان باشند. مانند:
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل (ماند)
ادب از که آموخنی؟ از بی ادبان (آموختم)
هوا عظیم سرد بود و باد سرد (بود)

کارگاه درس پژوهی:
به طور گروهی درباره ی یکی از شاعران گیلک زبان تحقیق کرده و به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه دهید.
لیستی از ده واژه ی فراموش شده از زبان گیلکی به همراه معنای فارسی تهیه کنید.


حفظ کنیم:

تاپر نزنی جه اَن قفس دانه نَری
سیمرغ نیبی بولنده جالانه نَری
پرواز تی حقه الوخه سایا نترس
هَن سایا اگرکی دس فادی شانه نَری

«سیدجلال قریشی»




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :