تبلیغات
وبلاگ تخصصی كلاس ششم - مطالب آذر 1397
 
وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: دبیری ریاضی
مدیر وبلاگ : فرزانه خرمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Image result for ‫استاد دکتر شفیعی‌کدکنی وارد تالار می‌شوند‬‎

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

در مراسم نکوداشت استاد دکتر محمد‌علی‌موحد در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران تالار از انبوه ارادت‌مندان استاد و مشتاقان دانش و اندیشه سرشار است.
استاد دکتر شفیعی‌کدکنی وارد تالار می‌شوند و جا برای نشستن نمی‌یابند و همانجا در آستان در روی زمین می‌نشینند تا درسی بزرگتر از هدف همه ی همایش‌ها داده‌ باشند به بسیار کسان در این روزگار جاه‌پرستی و عنوان‌سالاری و استاد‌سازی.

استاد شفیعی‌کدکنی بر زمین تالار دانشگاه تهران نشست تا نشان دهد در صف‌نعال نشستن از گوهر کمال مرد نمی‌کاهد.
آنچه رخ داد معجزه فرهنگ و ادبیات ایرانی است که بی فرش قرمز و‌ نور دوربین‌ها و هیاهوی رسانه‌ای پدید آمد که در میان بسیاری از اصحاب علوم و فنون و . . . رخ‌ نمی‌دهد.
قدر مشاهیر خویش را بیش از پیش بدانیم و از یاد نبریم که روغن‌چراغ فرهنگ و هنر ایرانی، فرهیختگی همراه با افتادگی است.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شب عاشقان بی‌دل چه شبی دراز باشد

تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد

«یلدا مبارک»

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 
 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com


با تشکر از اولیاء گرانقدر که در برپایی این جشن به یاد ماندنی نهایت همکاری را داشتند.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




آدمی مراحلی دارد:
اوّل آگاهی، دوّم حوصله و سوّم احساس
مراحل آدمی درس، آگاهی و آرام آرام دردهای روح در حوالی هوای دل و حکاکی در ساحل صحرای آرام و آسوده دل.
و آدمی اسرار الهی در دل دارد که اگر آگاهی وی کامل گردد، مالک ماه و مهر، گل و مُل، ماهی و هدهد، مارها و وال ها گردد.
آری آدمی آهی و دمی!
ای مادر مهر داده ای مرا و ای معلمِ عالم آگاهی داده ای مرا
«آمیتیس شهبازی»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

سلام ای مادرم که روح آرامی داری
هلال ماه، هوای سرد دی ماه عطر مادرم را همراه می آورد.کم کم آوای ساحل اسرار او را مسئله ای سهل کرد. او احساس کوهی عادل و مالامال مهر می دهد.
در طول عمرم همراعی. مادر گلم، مهر و ماهم، احساس آرام روحم.
الهی، مادرم را طول عمر ده.
«آناهیتا نصیری پور»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

سلام و درود سارای گرامی
در مورد مدرسه ام که سؤال کرده ای، اطلاع داری که حدود سه سال و دو ماه که در مدرسه ی ملّی سر کرده ام و در کلاس سرگرمم و سعی دارم که سواد کامل حاصلم گردد. در مورد احوال سماء و سردرد او اطلاع دهم که حال سماء عالی عالی! اما در مورد دارا اطلاع دهم که او حدود سه سال که کار معلمی ارائه می دهد.
«هانیه ضیاء ذاکر»



جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

سوّم ماه مهر همکلاسی سالهای دورم سارا را در راه مدرسه همراهی کردم. در راه مدرسه در مورد کلاس امسال که معلّم در کلاس مرحله مرحله درس می داد و مسائل مهم را مکرّر مطرح می کرد، احساس مساعدم را مطرح کردم. طوری که هر کس مسئله درسی را حل می کرد مدال حل مسئله را می داد.
«فریا تفرجی»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

سلام ای همدرد و محرم اسرارم. سلام ای که سحرگاه هوای وصال دارم، حمد و دعای کردگار در سر دارم. ای که سرد و گرم راه مهر ما را سهل کردی.
سالها کوه و دره ها را طی کردم که گرد کوی دلدار گردم دردا که راهم را گم کردم و عمرم را سر کردم.
«عسل نوروزی»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ


در هوای سرد دی ماه علی سوی عطّاری می آمد. علی در طول راه احساس درد می کرد. عطّار حال ملول علی را درک کرد و کاسه را مالامال عسل کرد. عسل کم کم در علی احساس آسودگی آورد و عطار را مسرورِ حاصلِ کار کرد.
«ثنا آریاخو»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ


در هوای گرم معلّم کودک های گل را درس می داد، اما درس در هوای گرم معلّم را عاصی کرد ولی معلّم درس در مدرسه را ادامه داد و هوای گرم معلّم و کودک ها را گردِ هم آورد. معلم در مدرسه درسِ علوم داد و هُما درس علوم را عالی داد. علی  هم سؤال های کلاس را عالی داد. معلم درس املاء می داد که دوره گردی آمد. همه ی کلاس را سرگرم کرد و کلاس آرام آرام، وارد مراحل سرگرمی کرد. او حال و هوای مدرسه را آرام کرد.
«نیوشا مربوط»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ


ساحل: سلام ماه گرامی، سرور ما، اوّل ما
ماه: سلام ساحل گرامی، وای راه سحرا . . .  لوله های دود . . . گودال های سراسر ماسه . . . آه آه  . . . صحرای گرم وای الله الله، عوامل گرمای کُره، دودهای طوسی و . . .
کو داور و دادگر ما؟!
ساحل: کو مردم ای الله؟ ای والا، مالک ما کو حد مردم؟ ای ماهر، کو حاصل حد مردم؟ کو حد کارگر؟ کمک . . . ای کس و کار ما.
ماه: ای ساحل، طلوع مهر . . .
«نیوشا جعفری»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ


مهدی اراده کرد و در ماهِ مهر عروسی کرد و در محل مسگرهای رِی کار کرد. او در کارگاه مسگری، سرکارگر ماهری دارد. اسم او علی.
علی آدم صالح و سالمی که هر کس او را الگو می کرد.
مادر مهدی در اراک گاو و گوساله دارد. گاو مادر مهدی دم طوسی و گوساله ی او دو ساله.
سارا، عروس مادر مهدی در رِی که گل داوودی مادر مهدی را داد و او را مسرور کرد.
مهدی در ماه مرداد در سواحل آرام کار کرد. مادر مهدی ماهی را دودی کرد.
مهدی موهای کمی دارد و وسط کله ی او طاسی دارد. اما سارا احساس گرمی در مورد مهدی دارد. مادر مهدی عروسی کمال گرا و داماد ماهری دارد. او همسری مسئول هم دارد اسم او محمود.
«مهربان صالح ایمن»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

سحر آرام آرام آمد. او گل محمدی دارد. صدای همهمه ی مردم هم آمد. علی گلهای داوودی را در کلاس آورد و سلام کرد. صدای همهمه در کلاس می آمد. عسل لی لی می کرد و علی مهدی را آگاه کرد: ای مالک همه ی عالم            ای دادگر عادل
«نیایش عارفی»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

امام آمد و آرام آرام گرمای مهر را در دل احساس کردم. عطر گل محمدی آمد. گل داوودی حمد او می کرد، عطر آلاله گرداگرد کوهسار، هوای مه آلود را طی کرد. آوای هدهد همه را مسرور کرد
«مهلا خرازی»




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 29 آذر 1397 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
Related image

هنوز هم با آتش، مدرسه، معلم، دانش‌آموز و مرگ می‌شود جمله ساخت!
چهار دانش آموز در مدرسه" اسوه حسنه " سوختند . . .

باز هم تسلیت!




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





قانون ده هزار ساعت نتیجه یک تحقیق است که در سال ۱۹۹۰ توسط عده ای از روانشناسان روی افراد موفق انجام شد. آقای مالکوم گلدول در کتاب از ما بهتران [Outliers] نتیجه این بررسی را منتشر کرد. نتیجه تحقیقات پس از انتشار، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. مقالات بیشماری در تعریف، تمجید و توصیف قانون ده هزار ساعت نوشته شد.

این گروه با بررسی زندگی حرفه ای افراد موفق به یک نتیجه جالب دست یافتند. آنها زندگی آهنگسازان معروف، فوتبالیست ها، بزرگان دنیای کامپیوتر و … را بررسی کردند. در کمال شگفتی به این نتیجه رسیدند که عموم آنها به طور میانگین؛ برای اینکه به حد کمال خود برسند و ستاره دنیای خود شوند، حدود ده هزار ساعت مداوم و خستگی ناپذیر کار(تمرین) کرده اند؛ و ناخواسته قانون ده هزار ساعت را رعایت کرده اند.

چطور از قانون ده هزار ساعت استفاده کنیم؟
اگر بطور میانگین روزانه پنج ساعت برای حرفه مورد علاقه خود وقت بگذارید، حدودا پنج سال و نیم بعد در آن حرفه جزو بهترین ها خواهید بود. هر چقدر زمان و ساعتی که در روز وقت میگذارید بیشتر باشد، نتیجه زودتر حاصل خواهد شد. اما باید این مورد را هم در نظر بگیرید که ساعتهای تمرین در روز بستگی به عوامل زیادی خواهد داشت، مانند اینکه علاوه بر تمرین باید درستان هم بخوانید، یا اگر شاغل هستید باید زمان زیادی را صرف کار، استراحت و رفت و برگشت به منزل کنید و ببینید که انرژی باقی مانده در بدنتان چند ساعت تمرین در یک روز را پوشش میدهد.

نگران ساعاتی که باید تمرین کنید، نباشید؛ چیزی که اهمیت دارد خود تمرین است، شما میتوانید حتی روزی دو ساعت تمرین کنید، اما تمرین را به هیچ عنوان کنار نگذارید! کسی که شما را مجبور نکرده در پنج سال در رشته خود فوق تخصص بگیرید! حالا چند سال دیرتر چه اشکالی دارد. عنوان متخصص میتواند مدتی منتظر شما بماند. اما ادامه دادن این راه خیلی اهمیت دارد. “بقول قدیمی ها آهسته و پیوسته” میتوان هر قله ای را فتح کرد.

برای التزام به تمرین به چه چیزی نیاز داریم؟
در نظر داشته باشید که نمی شود بدون عشق و علاقه به تمرین در حرفه ای خاص پرداخت. تمرین زمانی نتیجه می دهد که سوار جت شخصی پشتکار که با سوخت عشق و علاقه تجهیز شده است شده باشید. و تا لحظه رسیدن به قله از آن پیاده نشوید. اگر علاقه ای در کار نباشد، همان هفته اول از تمرین بیزار خواهید شد.

علاوه بر قانون ده هزار ساعت؛  عواملی زیادی در زمان رسیدن به موفقیت دخیل خواهند بود، مانند : سن، شخصیت، ژنتیک، جامعه، خانواده و… که با یک چیدمان درست و برنامه ریزی اصولی میتوان از هر نوع عواملی یک پله موفقیت ساخت.  در اینجا هم عشق و علاقه به هموار کردن مسیر کمک شایانی خواهد کرد.

تمرکز، تمرکز
وقتی تمام تلاش و تمرکز خود را متوجه کاری خاص! کنید؛ دلیلی وجود ندارد که موفق نشوید. میتوان با پشتکار، ممارست و مطالعه اصولی هر قله ای در جهان را فتح کرد. فقط یادتان باشد که تمرکز در یک کار بهترین حالت رسیدن به موفقیت است، از این شاخه به  آن شاخه پریدن اکیدا پرهیز کنید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





آن مدعی که دست ندادی به بندِ کَس

این‌بار در کمند تو افتاد و رام شد


«سعدی»

جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 27 آذر 1397 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد

Related image

پدر و مادر عزیز

لطفا هرگز با كودك خود درد دل نكنید. او سنگِ صبورِ شما نیست.
او پناهِ شما نیست.
او كودكى ست كه شما به دنیا دعوتش كردید.

اینكه از رنج هاى خود به او بگویید فقط او را مضطرب میكند.
بارها دیده ام مادران و پدران به فرزندشان میگویند: من به خاطرِ تو این زندگى رو تحمل میكنم!
من به خاطر تو با مادر/ پدرت زندگى میكنم!
من به خاطرِ تو فلان كار را میكنم.
آیا یك بار با خودتان فكر كرده اید كودك با آن ظرفیتِ كمش دچارِ چه كابوس هایى میشود؟

اینكه كودك مدام دلواپسِ والدینش باشد یك اختلال است نه نشانه فرزند صالح بودنش.

كودكى كه با حرف هاى والدینش مجاب میشود كه باید مراقب آنها باشد، یك آسیب دیده واقعیست.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for ‫آنتوان دوسنت اگزوپری‬‎

شاید یکی از محبوب ترین نام های ادبی در ایران آنتوان دو سنت اگزوپری باشد. روایت داستان با صدای شاملو محبوبیت این اثر ادبی را دو چندان کرده است.
ما ایرانیان احتمال بسیار زیاد اولین بار این چهره ی ادبی را در دوران راهنمایی شناخته ایم: متن کوتاهی با نام پرواز شبانه. و در توضیحات نویسنده به خلبان بودن وی و دیگر آثارش اشاره شده.
او و شخص دیگر همراهش که مکانیک و راهبر بود در مسابقه ای از پاریس تا سایگون که جایزه ای صد و پنجاه هزار فرانکی داشت شرکت کردند و در صحرای لیبی هواپیما سقوط کرد! آنها به صورت معجزه آسایی از سانحه نجات یافتند و پس از چهار روز سرگردانی در صحرا یک "بدوی" شتر سوار آنها را در صحرا پیدا کرد و از مرگ حتمی نجات یافتند.
این تجربه سازنده ی تم اصلی چند کار او از جمله شازده کوچولو شد!
خلبان دلیر بعد ها در جنگ جهانی دوم نیز شرکت کرد.
آخرین ماموریت او پرواز شناسایی بر فراز نیروهای آلمانی و تعیین حرکات نظامی آنها در اطراف "رون" بود (عملیات اژدها).
اگرچه پس از مدتی به اسکادران او دستور بازگشت داده شد، اما اگزوپری و هواپیمای پی سی و هشت او ناپدید شد و تا مدت های مدید از او خبری نبود. تا اینکه اواخر قرن بیستم میلادی یک ماهیگیر بسیار دور تر از مسیر پرواز او نشانی پیدا کرد که نام اگزوپری و همسرش بر روی آن حک شده بود. این موضوع مهر ردی بود به در دام ضد هوایی دشمن نازی افتادن اگزوپری.
چند سال بعد یک غواص تیکه هایی از یک هواپیمای پی سی و هشت را در ساحل مارسی (نزدیک همانجا که نشان با نام اگزوپری پیدا شد) پیدا کرد که هیچ اثری از جای گلوله ی ضد هوایی پر آن نبود. چند سال بعد فرانسه رسما تایید کرد که این هواپیما متعلق به اگزوپری بوده است. چند سال بعد این تکه ها به موزه ی هوانوردی فرانسه تحویل داده شد.
تا به امروز علت سقوط او مشخص نشده است!




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 25 آذر 1397 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد

Related image


نایت اسکین

اریک امانوئل اشمیت (زاده ۲۸ مارس ۱۹۶۰ در لیون) نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی است.

 او اولین اثرش را در ۱۱ سالگی نوشت. در سال ۱۹۸۶ موفق به اخذ دکترای فلسفه شد. اشمیت نویسنده‌ای است که رویکرد دینی و عرفانی دارد. به مذهب خاصی گرایش نشان نمی‌دهد؛ بلکه به فلسفه دین که اساس آن سرشت و فطرت انسانی است، توجه دارد. (ص۵کتاب).

رُمان «زمانی که یک اثر هنری بودم» از جمله آثار زیبا و جذاب اشمیت است که در سال ۲۰۰۳ منتشر و تاکنون به زبان‌های ایتالیایی، کره ای، لهستانی، آلمانی، یونانی، پرتقالی، رومانیانی و . . . ترجمه شده است.

داستان با ماجرای خودکشی جوانی بیست ساله به نام تازیو آغاز می‌شود؛ او بر این باور است که زیبایی و موفقیت‌های برادرانش را ندارد، برهمین اساس از زندگی خود ناراضی است و تصمیم می‌گیرد به آن خاتمه دهد. زمانی که تازیو بر لبه صخره‌های ساحلی ایستاده و قصد دارد خود را به پایین پرتاب کند، صدایی می‌شنود که بیست و چهار ساعت از وی فرصت می‌خواهد. صدا نظر جوان را جلب و او را وادار می‌کند تا صاحب صدا را ببیند.

مکالمه‌ای میان تازیو و صاحب صدا (که نامش زئوس پترلاما است) شکل می‌گیرد؛ زئوس جوان را از خودکشی بازمی‌دارد و او را متقاعد می‌کند تا بیست و چهار ساعت به وی فرصت دهد. پترلاما بزرگترین نقاش و مجسمه‌ساز عصر خودش بود که می‌خواست از تازیو، اثری هنری خلق کند. زئوس ایده‌اش را با تازیو در میان می‌گذارد؛ او هم که به شهرت و جلب نظر دیگران علاقه‌مند است از پیشنهاد زئوس استقبال می‌کند.

پس از امضای دستخطی مبنی بر اینکه جوان داستان، خود را کاملاً به دست زئوس سپرده و به نوعی از آنِ وی خواهد شد تا هرچه که او اراده کند از تازیو بسازد(ص۶۲ کتاب) عمل جراحی دوازده ساعته انجام شد و پس از گذشت سه هفته، زئوس با عبارات منحصر به فرد، عجیب، یکتا و متفاوت از اثر خلق شده‌اش یاد می‌کند و آن را آدام بیس می‌نامد.

زئوس جشن بزرگی ترتیب داد و اثر هنری انقلابی‌اش یعنی آدام بیس (به معنای آدمی دیگر) را در حضور رسانه ها و مطبوعات معرفی نمود. پس از پایان مراسم، آدام برای استراحت و داشتن خلوتی با خودش، به سوی باغ محل اقامتش حرکت می‌کند، پس از پیمودن مسافتی به ساحل می‌رسد؛ پدر نابینای نقاش(آنیبال) و دخترش(فیونا) و تابلوی نقاشی آنها نظر آدام را جلب می‌کند. ترسیم نادیدنی‌های شخصیت آدام از سوی آنیبال و شناخت واقعی او از آدم‌ها و دیدگاهش در مورد هستی برای آدام جالب توجه بود و همین آشنایی، مسیر زندگی شخصیت اصلی کتاب «زمانی که یک اثر هنری بودم» را تغییری اساسی می‌دهد و در نهایت او را به سوی خویشتن خویش سوق می‌دهد . . . 

ویژگی‌های اثر:

یکی از ویژگی‌های برجسته این رمان انتخاب نام‌های اساطیری برای اغلب شخصیت‌ها است. زئوس (خدای روشنی و صاعقه، معروف به ژوپیتر)، آدام بیس(آدام به اولین انسان آفریده شده اشاره دارد)، آنیبال(از فرماندهان جنگی در سال ۱۸۳ پیش از میلاد).

از بخش‌های جالب توجه کتاب زمانی است که زئوس برای رسیدن به شهرت بیشتر از آدام می‌خواهد که برهنه در حضور رسانه‌ها ظاهر شود و آدام از این  کار امتناع کرده و آن را دور از منزلت انسانی می‌بیند. زئوس به آدام یادآور می‌شود که اراده‌اش هیچ اهمیتی ندارد و تاکید می‌کند تنها اراده او (به عنوان آفریننده) مهم و تعیین‌کننده خواهد بود؛ در اینجا این سوال به ذهن متبادر می‌شود که حقوق خالق و مخلوق نسبت به یکدیگر چگونه خواهد بود؟ آیا مخلوق نسبت به خالق اطاعت محض دارد؟

در بخش دیگری از کتاب زئوس به آدام این طور می‌گوید: «دوست جوان من! تنها یک چیز برای تو خوب است. این که دیگر فکر نکنی. برداشت من این است که اصلاً فکرکردن تو بی فایده است». در این حالت زئوس با سلب و سرکوب قدرت آگاهی آدام، او را به اطاعت بی‌چون‌ و‌ چرا فرا‌می‌خواند. در پاراگراف دیگری از ص ۹۶، زئوس به مقایسه شیء و برده می‌پردازد و برده را به سبب داشتن قدرت آگاهی بالاتر از شیء توصیف می‌کند.

نویسنده با بیان این جملات خواسته است به صورت ضمنی به مسئله آزادی انسان و گستره ی آن اشاره کند و این موضوع تا پایان داستان در قالب جملات و عبارات گوناگون مطرح می‌شود.

در صحنه‌ای که آنیبال، صورت آدام را نقاشی می‌کند و به او نشان می‌دهد، آدام همان صورت قبل از مبدل شدن به اثر هنری را در نقاشی می‌بیند؛ در واقع آنیبال نابینا صورت نادیدنی آدام را براساس شخصیت و رفتاری که از وی درک کرده، ترسیم نموده است. نویسنده در اینجا به نوعی بر تقدم روح بر جسم و شخصیت و رفتار بر ظواهر اشاره می‌کند.

نگاه اومانیستی(انسان گرایی) اشمیت در این اثر کاملاً برجسته و مشهود است. وی به موقعیت انسان در دنیای معاصر اعتراض می‌کند، انسانی که اندک اندک تا حد یک شیء تنزل می‌یابد؛ و هم به آزادی انسان، آن هم در دنیایی که داعیۀ آن را دارد.

نایت اسکین
بریده ای زیبا از کتاب:
هر کدام از ما، سه موجود هستیم. یک وجود شیئی داریم که همان جسم ماست. یک وجود روحی که همان آگاهی ما و یک وجود کلامی یعنی همان چیزی که دیگران درباره ما می‌گویند.
وجود اول یعنی جسم، خارج از اختیار ماست. این ما نیستیم که انتخاب می‌کنیم قد کوتاه باشیم یا گوژپشت. بزرگ شویم یا نه، پیر شویم یا نشویم، مرگ و زندگی ما در دست خود ما نیست.
وجود دوم که آگاهی ماست، خیلی فریبنده و گول زننده است؛ یعنی ما فقط از آن چیزهایی که وجود دارند، آگاهی داریم. از آنچه که هستیم. می توان گفت آگاهی، قلم موی چسبناک سر به راهی نیست که بر واقعیت کشیده شود.
تنها وجود سوم ماست که به ما اجازه می‌دهد در سرنوشتمان دخالت کنیم و به ما، یک تئاتر، یک صحنه و طرفدارانمان را می‌دهد.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 25 آذر 1397 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد

0009.gif

صبح است ساقیا قَدَحی پرشراب کن
دورِ فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب
ما را ز جام باده گلگون خراب کن
خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد
گر برگ عیش می طلبی ترک خواب کن
روزی که چرخ از گل ما کوزه ها کند
زنهار کاسه سر ما پُر شراب کن
ما مرد زهد و توبه و طامات نیستیم
با ما به جام باده صافی خطاب کن
کار صواب باده پرستیست حافظا
برخیز و عزم جزم به کار صواب کن

«حافظ»

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

بیت اول: هنگام صبح است، ساقی جامی از شراب پر کن؛ گردش آسمان متوقف نمی‌شود، عجله کن.
همراه با گردش آسمان عمر ما هم می‌گذرد، پس ساقی تو هم مثل گردش آسمان که لحظه‌ای توقف ندارد درنگ مکن.

بیت دوم: پیشتر از آنکه عالم فناپذیر خراب شود؛ با جام شراب گلرنگ ما را مست و بی‌خود کن، تا از خرابی جهان غافل بمانیم.

بیت سوم: شراب مثل خورشیدی از مشرق پیاله طلوع کرد؛ اگر توشه‌ای برای عیش می‌خواهی از خواب برخیز.
خورشید می یعنی شرابی که مثل خورشید درخشان است.
مشرق ساغر یعنی ساغری درخشان، مانند مشرق که جایگاه طلوع خورشید است، به این مناسبت که نور شراب از ساغر پرتوافشانی می‌کند.
برگ: توشه، دستگاه.
هنوز سخن از صبح و برآمدن آفتاب است؛ می‌گوید: برخیز و با باده صبوحی برای تمام روز لذّت و شادی ذخیره کن.

بیت چهارم: روزی که روزگار از گِل وجود ما کوزه‌ها بسازد؛ مراقب باش که کاسهٔ سر ما را پر از شراب کنی.
تصوّر شاعر این است که وقتی جسمش به خاک بدل شد کوزه‌گران آن خاک را گِل می‌کنند و از آن کوزه می‌سازند. پس می‌گوید روزی که کوزه‌گران چنان کوزه‌ای از گل ما ساختند از آن کوزه در کاسهٔ سر ما شراب بریز.
کاسه سر را، هم می‌توان به معنی جمجمه استخوانی سر گرفت که شبیه کاسه است، و هم، چون در بیت سخن از کوزه‌سازی روزگار از گل وجود ماست، به معنی کاسه‌ای گرفت که از خاک سر شاعر ساخته شده باشد.

بیت پنجم: ما اهل تقوی و توبه و سخنان گزافه نیستیم؛ با ما با جام باده صافی معامله کن.
مرد زهد بودن: در زهد دلیری و مقاومت داشتن.

بیت ششم: حافظ کار درست باده‌پرستی است؛ برخیز و عزم و اراده خود را متوجّه کار درست کن – به باده‌پرستی بپرداز.


عسل جان امروز بین جمله هام گفتم تو شعرای حافظ ایجاز به اعجاز رسیده و ازم خواستی ایجاز رو برات توضیح بدم و تو بحثای پیاپی گم شد.

ایجاز یعنی تلخیص و پیراستن شعر و نثر از حواشی و زوائد، به طوری که، بیشترین توان بیان در عین داشتن کمترین تعداد کلمات، ابیات و جملات حاصل آید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Related image

برای مطالعه مناسب باید قبل از آن استراحت مناسب داشته باشید و نکات زیر را برای افزایش راندمان رعایت کنید؛
 
ابتدا کمی از زمانتان را به یادداشت افکار مزاحم و تفکر در مورد آنها اختصاص دهید. علت اینکه خیلی از این افکار هنگام مطالعه به ذهن خطور می کند این است که فرصت تفکر بر روی آنها نداشته اید و این افکار در ذهن بصورت غیر طبقه بندی و نامنظم باقیمانده اند. یکبار برای همیشه به آنها فکر کنید و آنها را کنار بگذارید.

برنامه مطالعاتی منظم داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندنتان را تغییر ندهید.

یکی از کارهای بسیار مفید برای افزایش تمرکز، نوشتن هنگام خواندن است، یعنی وقتی دارید موضوعی را می خوانید، کلمات مهم و بخش هایی که احساس می کنید باید به خاطر بسپارید را بنویسید. این نوشته لازم نیست، تمیز و مرتب باشد و یا مثل یک خلاصه نویسی باشد؛ صرفاً نوشتن به خاطر درگیر کردن بخشی از نیمکره ی راست مغز، میزان تمرکزتان را افزایش می دهد.

همان طور که می دانید، هر بخش از مغز انسان، مخصوص انجام فعالیتی خاص است، مثلاً بخشی مربوط به شنوایی، بخشی مربوط به بینایی ، بخشی مربوط به لامسه و . . . از نظر مساحت، بخشی از مغز که مربوط به شنوایی است، از بقیه ی بخش ها بیش تر است. از این رو، برای افزایش تمرکز، به این صورت عمل کنید. چشمهایتان را ببندید و فقط بشنوید؛ سعی کنید، 3 صدای متفاوت را در اطراف تان تشخیص دهید.

اگر هنگام خواندن درس خاصی تمرکز ندارید
سعی کنید آن درس را هر روز و در بازه های زمانی کوتاه 30 الی 45 دقیقه ای مطالعه نمائید.

در هنگام مطالعه یا در زمانهای استراحت میان دو تایم مطالعه تلویزیون تماشا نکنید.

حواست را جمع کن:
شیوه ای ساده ولی بسیار موثر است. وقتی حواستان پرت و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که «حواست را جمع کن». ممکن است در ابتدا این عمل را صدها بار در هفته انجام دهید ولی مطمئن باشید که در روزهای آینده قدرت تمرکزتان بیشتر خواهد شد.

در رختخواب مطالعه نکنید. به عبارت دیگر در محلی غیر از مکان استراحتتان مطالعه نمائید.

در محیطی با نور کافی و هوای تازه مطالعه نمائید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جهان هنوز آن‌قدرها هم تیره و تلخ نیست که نشان می‌دهد! دلیلش هم کسی نیست جز شما و بودن در کنارتان!

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




قابل توجه چپ دست جان: خلاصه نکات تقارن که امروز با هم رفع اشکال کردیم. امیدوارم مفید واقع بشه

http://s5.picofile.com/file/8150171818/219pbph.jpg

1. تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.


تعریف: محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

2. تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.

نکته: مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.

  • مربع چهار محور تقارن دارد.
  • مستطیل دو محور تقارن دارد.
  • لوزی  دو محور تقارن دارد.
  • متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.
  • دایره بی شمار محور تقارن دارد.
  • مثلث متساوی الاضلاع سه محور تقارن دارد.
  • مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.
  • ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

الف) نقطه: یک محور تقارن دارد و آن خودش است،  وبی شمار محور تقارن دارد.

ب) خط: بی شمار مرکز تقارن دارد، کلیه نقاطی که روی خط قرار دارند. بی شمار محور تقارن دارد. خطوطی که بر این نقاط می گذرند.

ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر  n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.

د) نیم خط: نیم خط مرکز تقارن ندارد ولی یک محور تقارن دارد.

ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.

  • ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.
  • یک مثلث در حالت کلی محور تقارن و مرکز تقارن ندارد.
  • مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.
  • مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مستطیل
چهار ضلعی كه تمام زاویه های آن قائمه باشند ، مستطیل نامیده می شود.
بنابراین ، مستطیل ، نوعی متوازی الاضلاع است .
با توجّه به این كه مستطیل نوعی متوازی الاضلاع است ، پس همه ی خواص متوازی الاضلاع را داراست .
 قطرهای مستطیل با هم برابرند .

نكته: آیا می توان گفت ، هر چهار ضلعی كه قطرهایش مساوی باشند ، مستطیل است ؟
پاسخ منفی است . چون ذوزنقه ی متساوی الساقین دارای دو قطر مساوی است .

  • متوازی الاضلاعی كه اقطارش مساوی باشند ، مستطیل است .
  • از برخورد نیم سازهای هر 4 زاویه ی مستطیل با هم ، یك مربّع پدید می آید .

نکته: آیا می توان گفت مستطیل نوعی متوازی الاضلاع است؟
پاسخ مثبت است و همچنین باید گفت که  تمام خواص متوازی الاضلاع را مستطیل نیز دارا است.

لوزی
چهار ضلعی كه چهار ضلع آن مساوی باشند ، لوزی نامیده می شود .
چون هر چهار ضلعی كه ضلع های مقابل آن دو به دو مساوی باشند ، متوازی الاضلاع است ، بنابراین ، لوزی خود ، نوعی متوازی الاضلاع است .
با توجّه به این كه لوزی نوعی متوازی الاضلاع است ، پس همه ی خواص متوازی الاضلاع را داراست .
  • قطر های لوزی بر هم عمودند .
  • هر قطر لوزی نیم ساز دو زاویه ی مقابل لوزی است .
  • از برخورد نیم سازهای زوایای لوزی با هم ، یك نقطه پدید می آید .

نكته: آیا می توان گفت هر چهار ضلعی كه قطر هایش بر هم عمود باشند ، لوزی است ؟
پاسخ : خیر

  • متوازی الاضلاعی كه قطرهای آن بر هم عمود باشند ، لوزی است .
  • متوازی الاضلاعی كه هر قطر آن نیم ساز دو زاویه ی مقابل باشند ، لوزی است .

ذوزنقه
چهار ضلعی كه فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند ، ذوزنقه نامیده می شوند كه در آن ، دو ضلع موازی را قاعده و دو ضلع غیر موازی را ساق های ذوزنقه می گویند .

  • در ذوزنقه زاویه های مجاور به هر ساق مكمل یكدیگرند .

ذوزنقه ی قائم الزاویه :
ذوزنقه ای كه یك ساق آن بر دو قاعده عمود شده باشد ، ذوزنقه ی قائم الزاویه نامیده می شود كه این ساق را ساق قائم و ساق دیگر را ساق مایل می گویند .

ذوزنقه ی متساوی الساقین :
ذوزنقه ای كه دو ساق آن با هم برابر باشند ، ذوزنقه ی متساوی الساقین نامیده می شود .

خواصّ ذوزنقه ی متساوی الساقین :
در ذوزنقه ی متساوی الساقین زاویه های مجاور به هر قاعده مساویند .
در ذوزنقه ی متساوی الساقین ، قطرها با هم برابرند .

 مربّع
مربّع چهار ضلعی است كه چهار ضلع آن مساوی و چهار زاویه ی آن قائمه هستند .
بنابراین ، مربّع ، هم نوعی لوزی و هم نوعی مستطیل و در نتیجه نوعی متوازی الاضلاع است .
  • مربّع تمام خواصّ متوازی الاضلاع و مستطیل و لوزی را دارا است .
  • از برخورد نیم سازهای زاویه های مربّع با هم ، یك نقطه پدید می آید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






( کل صفحات : 4 )    1   2   3   4