تبلیغات
وبلاگ تخصصی كلاس ششم - مطالب فروردین 1398
 
وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: دبیری ریاضی
مدیر وبلاگ : فرزانه خرمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1391/10/2/257027_716.jpg

داستان شاه و کنیزک اولین داستان کتاب مثنوی معنوی و نخستین سخن مولوی در آن کتاب است که پس از ماجرای نمادین و تمثیلی نی نامه آمده است. این داستان، یکی از جدی ترین داستان‌های کتاب مثنوی و یک قصه پر رمز و راز و در ادامه ماجرای نی‌نامه است. که تمام آنچه مولانا بیان آن را در نظر داشته، در نی نامه بیان نموده است در این داستان نیز اکثر اصول و عقاید مربوط به جهان بینی، تجارب روحانی و حیاتی و ماجرای روح آدمی در جسم را در قالب داستان و تمثیل بیان کرده است.

پادشاه قدرتمند و توانایی، روزی برای شكار با درباریان خود به صحرا رفت. در راه كنیزك زیبایی دید و عاشق وی شد. پول فراوان داد و دخترك را از اربابش خرید، پس از مدتی كه با كنیزك بود، كنیزك بیمار شد و شاه بسیار غمناك گردید.  ( روی ادامه ی مطلب کلیک کنید )



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




http://nommospeakers.com/blog/wp-content/uploads/2014/07/DSC_4241.jpg

یوجین اتلبرت میلر (۱۹۵۰)  Eugene Ethelbert Miller  شاعر و فعال ادبی آمریکایی-آفریقایی تبار است. اشعار اتلبرت میلر را نمی توان تنها به تجربه های او به عنوان یک هنرمند آفریقایی تبار در آمریکا تقلیل داد، اما گاهی می شود او را راوی اندوهگین ،آگاه و هوشمند تاریخ برده داری در آمریکا و شاهد و کنشگری برای ادامه مبارزات برای احقاق حقوق سیاه پوستان در سال های اخیر دانست. کلمات او صدای اعتراض انسان های به حاشیه رانده شده و تصویرگر آگاهی و مسولیت انسان های مبارز در عصر پر دغدغه هویت های مظلوم و التزام اخلاقی به حافظه تاریخی و معنویت شاعرانه برای نجات بشریت است.


"جغرافیا "

دختر ده ساله‌ام با نقشه ی جهان از مدرسه می‌‌آید

می‌‌گوید این جا آفریقا است

این همان جایی‌ است که ما از آن‌ ‌‌آمده ایم

"بابا، حالا نگاه کن چطور باقی‌ دنیا را رنگ می‌‌کنم."

می‌بینم که اروپا و تمام آتلانتیک را قرمز می‌‌کند

تشویقش می‌‌کنم به آبی‌، به سبز

نمی‌‌پذیرد

جهان را با چشمان قهوه‌ ی اش می‌‌بیند

دخترم از رنگ کردن دست می‌‌کشد

نامش را بالای نقشه ی جهان می‌‌نویسد

"جاسمین‌" - نامش را همچون کریستف‌ کلمبی جوان ادا می‌‌کند

و دهانش به شکل یک منحنی از شگفتی ها باز می ماند . . .


«یوجین اتلبرت میلر»







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 22 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
دروغ سفید نگویید تا پیشرفت کنید‼️

دروغهای سفید دروغهایی است که برای آسیب به دیگران گفته نمی شوند:

1. در جاده با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت رانندگی میکند اما در جمع دوستان میگوید که کمتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نمیرود!

2. روزی یک صفحه کتاب میخواند اما در حضور دیگران میگوید اگر کمتر از ده صفحه در روز بخوانم نمیخوابم!

پاول اکمن (روانشناس برجسته ی امریکایی) می گوید:
«من دروغهای سیاه را بخشودنی می دانم ...
اما دروغ سفید نابخشودنی است.
این دروغ انسانها را به پرتگاه نابودی می برد».

ما با دروغ سفید دیگران را فریب نمیدهیم بلکه «خود» را «فریب» میدهیم.

به اندازه ای که تصویر بیرونی ما با واقعیت درونی ما تفاوت دارد، دچار تعارض و اضطراب و تنش میشویم.

 به همان اندازه وادار میشویم در مواجهه با دیگران نقاب بر چهره بزنیم و به همان اندازه از تحقق برنامه های توسعه تواناییهای فردی خویش، جا می مانیم ...




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 20 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
        Image result for ‫تسلیت‬‎
               زادن و کُشتن و پنهان کردن                 
دهر را رسم و ره دیرین است!
خُرم آنکس که در این محنت گاه
خاطری را سبب تسکین است...

 دوستِ  و همکار عزیزم، سرکار خانم موسوی

پرکشیدنِ ناگهانی دختر  عزیزتان را از صمیم ِ دل و اعماقِ جانم به دلِ رئوفتان تسلیت می‌گویم. امیدوارم روانِ هلیای عزیز در آسودگی و آرامش باشد.

صبوری برایتان آرزو دارم و امید دارم  تَرَک های قلبِتان به آرامی بند بخورند.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 20 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
Image result for ‫داروین‬‎

۲۱۰ سال قبل "چارلز داروین" زیست شناس ، زمین شناس و یکی از معروف ترین انسانها در سراسر تاریخ بشر در انگلستان چشم به جهان گشود ...
 
وی بنیانگذار نظریه ی فرگشت است و از کتاب خاستگاه گونه های او به عنوان یکی از مهمترین کتب دنیا یاد می شود.

داروین از سال ۱۸۳۶ تا ۱۸۵۸ مخفیانه روی نظریهٔ انقلابیش کار می‌کرد. از آن بیم داشت که با علنی کردن آن از سوی گروه ‌های تندرو به کفرگویی متهم شود ...

او که می‌ دانست با مطرح شدن نظریه‌اش چه جنجالی در جامعه و محافل علمی جهان  بر پا می‌شود، کوشید با انجام دادن آزمایش‌ های فراوان روی گیاهان و جانوران و استفاده از تجربیات پرورش ‌دهندگان کبوتر و خوک شواهد کافی و علمی برای نظریه ‌اش فراهم آورد. پژوهش ‌های داروین به آرامی پیش می‌رفت. در سال ۱۸۴۲ مقاله خلاصه‌ای از نظریه‌اش تألیف کرد و در سال ۱۸۴۴ رساله‌ای ۲۴۰ صفحه‌ای دربارهٔ انتخاب طبیعی نوشت. با وجود اصرار دوستان، وی همچنان در انتشار نظریاتش مردد بود و نتایج تحقیقات خود را فقط با برخی دوستان نزدیکش همچون چارلز لایل و جوزف دالتون هوکردر میان می‌گذاشت؛ اما دریافت نامه‌ای در ژوئن ۱۸۵۸ داروین را واداشت تا تردیدهایش را کنار بگذارد. نویسنده نامه زیست ‌شناس جوانی بود به نام راسل والاس که در بورنئو کار می‌کرد. او نیز دربارهٔ فرگشت به همان اندیشه‌ های داروین رسیده بود. داروین ظرف دو هفته مقاله‌ای تهیه کرد و همراه مقاله والاس با حق تقدم داروین به «انجمن علمی لینیان» فرستاد.

نظریه داروین - والاس :

نظریهٔ داروین - والاس بر اساس سه مشاهده و دو نتیجهٔ کلی حاصل از این مشاهده‌ها، پایه‌گذاری شده‌ است که در ادامه خلاصه ی آن را می خوانید: داروین و والاس محیط را علت اصلی انتخاب طبیعی می‌ دانستند، یعنی محیط کم‌کم جانداران دارای صفات نامساعد را از میان می‌برد و جانداران دارای صفات مساعد را حفظ می‌کند. پس از گذشت نسل‌های زیاد و متوالی و تأثیر مداوم انتخاب طبیعی، سرانجام گروهی جاندار یک صفت یا تعدادی صفات جدید و مساعد را به درجه‌ای خواهد رساند که به صورت گونه‌ای جدید، از گونهٔ اجدادی ظاهر خواهد شد ...

داروین پس از ارائه مقاله شروع به نوشتن کتابی کرد با عنوان «پیرامون آغاز گونه‌ها به وسیله انتخاب طبیعی یا بقای نژادهای اصلح در تنازع برای بقا». در این کتاب که بعدها به عنوان «خاستگاه گونه‌ها» مشهور شد، وی کوشید نظریه فرگشت به وسیله انتخاب طبیعی را توضیح دهد و مدارک علمی برای آن ارائه کند.

او از روی آزمایش‌هایش متوجه شد که زادگانی بیشتر از آنچه زنده می‌مانند به وجود می‌آیند. این موضوع در مورد گیاهان و جانوران از درختان تا فیل‌ها و هرچه که بین آنهاست، صادق بود. بعضی از جانوران میلیون‌ها تخم با هزاران لارو تولید می‌کنند، و برخی گیاهان میلیون‌ها هاگ یا دانه ایجاد می‌کنند، اما خوشبختانه اکثریت عظیمی از این تولیدمثل اضافی به دوران بلوغ نمی‌رسد.

نیروی مشاهدهٔ صبورانه و دقیق داروین منتهی به تشخیص این شد که در طبیعت تفاوت‌هایی وجود دارد. در توله‌های یک سگ، بچه‌های ماهی کپور، افراد کشتی ‌چسب یا گل ثعلب هیچگاه دو فرد شبیه همدیگر نیستند. جوانه زدن دانه ‌های یک گیاه، نهال‌های متفاوتی به وجود می‌آورند. نبوغ داروین در این بود که فهمید این تولید مثل اضافی به تفاوت‌ها مربوط می ‌شود. سرانجام او به این تشخیص رسید که برای به دست آوردن منابع در طبیعت رقابت وجود دارد و این‌که تفاوت‌هایی که بهتر از همه بامحیط خود سازگاری یافته‌اند افرادی را که کمتر سازگاری یافته‌اند از میدان به در می‌کنند.

از آنجایی که محیط زیست این انتخاب را انجام می‌دهد، او آن را انتخاب طبیعی نامید در برابر انتخاب مصنوعی که توسط پرورش دهندگان انجام می‌شود. این فرایند به انشقاق همراه با تغییر منجر می‌شود که تعریف او از تکامل بود. امروزه از دانش ژنتیک، که در زمان داروین ناشناخته بود، برای درک شیوهٔ کار این فرایند استفاده می‌شود. انشقاق همراه با تغییر را می‌توان به شکل تغییر در تکرر ژن‌ها توصیف کرد، تغییری در نسبت یک ژن تغییر یافته در بینن تمام شکل‌های احتمالی دیگر همان ژن. انتخاب طبیعی تولید مثل افتراقی است. با بیان دیگر، در یک محیط زیست یک شکل بیشتراز شکل‌های دیگر زادگان خود را به جا می‌ گذارد. محیط زیست عامل انتخاب‌ کننده ‌است.


طبق ادعاهای فرضیه تكامل، انسانها و میمونهای معاصر دارای یك نیاكان بوده اند. این موجودات به مرور زمان تكامل یافته و برخی از آنها به میمونهای امروزی تبدیل شدند در حالی كه گروه دیگر كه شاخه دیگری از تكامل را دنبال می كردند به انسان امروزی مبدل شدند. تكامل گرایان اولین گروه مشترك از اجداد انسانها و میمونها را ” آسترالوپیتكوس“ (Australopithecus) نام گذاری كردند كه به معنای ” میمون آفریقای جنوبی“ بود.

به‌طور خلاصه تکامل عبارت است از انشقاق همراه با تغییر (تغییر در توالی ژن‌ها) که در اثر انتخاب طبیعی (تولیدمثل افتراقی) پیش می‌آید، و بر روی تغییراتی که در نتیجه جهش و عوامل دیگر ایجاد شده‌است اثر می‌گذارد، در حالی که محیط زیست کار انتخاب طبیعی را انجام می‌دهد.

حلقه گمشده ی داروین:

حلقه گمشده داروین یک اصطلاح است که برای فسیل هایی بکار می رود که حلقه اتصال بین انسان ها و میمون ها با اجدادشان است. گاهی این اصطلاح برای فسیل های گونه های میانی بکار می رود اما معمولاً به این منظور بکار می رود که فسیل هایی که نشان دهنده گونه های میانی بین انسان و اجداد آن باشد وجود ندارد.

گاهی نیز در پاسخ به منتقدان گفته می شود حلقه گمشده داروین کشف شده است . اما به عقیده بسیاری از دانشمندان این اصطلاح امروز دیگر یک واژه ی غیر علمی بشمار می رود.

جان هاکس انسان شناس از دانشگاه ویسکانسین در این مورد می گوید: حلقه گمشده ، یک اصطلاحِ دوران گذار در زیست شناسی است که باید بگویم اکثر ما فکر میکنیم باید فراموش شود و هرگز استفاده نکنیم.

تاریخ تکامل شامل حلقه های گمشده بیشماری است ، بعنوان گونه هایی که مدام با محیط خود سازگار بوده و نسل تکامل یافته تری (نسل های بعدی) جایگزین آنها شده یا منقرض شده اند.

مفهوم حلقه گمشده از اوایل قرن بیستم مطرح شد ، در زمانی که تصور میشد اجداد انسان، در دوره های دورتر نوعی زنجیره ی تک زایی را تشکیل می دادند. یان تاترسال دیرین انسان شناس موزه تاریخ طبیعی نیویورک میگوید اکنون ما می دانیم موضوع بسیار پیچیده تر از این است.

اصطلاح حلقه گمشده اولین بار در سال ۱۸۵۱ توسط چارلز لایل مطرح شد. (دوست داروین که کتاب او تاثیر بسزایی بر روی او داشت و در مورد زمین شناسی این مفهوم را مطرح نمود) برخلاف باور عمومی این اصطلاح هیچگاه توسط داروین بکار نرفت.

ما می دانیم که تمام گونه ها بطور پیوسته و شاخه ای تکامل پیدا می کنند، نه بطور خطی .همانگونه که گفته شد این اصطلاح بیشتر در مورد اجداد انسان و از سوی مخالفان تکامل (فرگشت) بدون شناخت مسائل علمی پیرامون این نظریه بکار می رود و سالهاست در جوامع علمی به اندازه ی نقد تکامل بی اعتبار است.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Related image

اگر فرزندتان تکلیف مدرسه‌‌اش را انجام نداده است، بهتر است روز بعد به مدرسه برود و پیامد این کار مثل تلخی معلم مثل نگاه پر ابهام همکلاسی ها و ... را تحمل کند.

طبیعی است که والدین بخواهند فرزندتان را از اشتباهی که مرتکب شده است، نجات دهند، اما برای آینده ی فرزندتان بهتر است که گاهی بگذارید او شکست بخورد.
به این ترتیب او درخواهد یافت که رفتار نامناسبش چه پیامدهایی برای او خواهد دشت، و احتمالا دوباره این اشتباهات را مرتکب نخواهد شد.
اما اگر می‌بینید فرزندتان از پیامدهای طبیعی رفتارهای‌اش درس نمی‌گیرد، باید به او برای اصلاح رفتارش کمک کنید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 14 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
نتیجه تصویری برای اطلاعیه

دانش آموزان عزیزم سلام
روز خوش و دلتون شاد
برای روزهای پایانی تکلیفی براتون در نظر نگرفتم، چرا که مثل همیشه معتقدم اول باید زندگی کنید و سواد زندگی کردن داشته باشید! ولی فراموش نکنید که من تکالیف رو بی کم و کاست ازتون میخوام!
پیک نوروزی رو فراموش نکنید، چون سؤالات کاملا هدفمندانه طرح شده و مو به مو مورد ارزیابی قرار میگیره!
در باب موضوع انشاء که جزء علایقم هست باز هم تأکید میکنم که وقت بگذارید، چون موضوع جالب و قابل تأملی هست . . . نوشته هاتون بعد از خوندن و بررسی ارسال میشه واسه اداره.
روزهای خوبی براتون آرزومندم و عمیقا دلتنگتونم
به امید دیدار اندیشمندان کوچک من




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 11 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد

دلتنگی ما
قصه ی هزار و یک شب است . . .
پایان ندارد!





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 11 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد

فهرستی از آنچه در مدرسه به ما یاد نمی‌دهند:
  • آنها به ما یاد نمی‌دهند که چگونه کسی را دوست بداریم.
  • آنها به ما یاد نمی‌دهند که چگونه در شهرت به درستی زندگی کنیم.
  • آنها به ما یاد نمی‌دهند که چگونه در گمنامی ، از زندگی لذت ببریم.
  • آنها به ما یاد نمی‌دهند که چگونه از کسی که دوستش نداریم، جدا شویم.
  • آنها به ما یاد نمی‌دهند که به آنچه در ذهن دیگری می‌گذرد فکر کنیم.
برگرفته از کتاب مرد ماسه‌ای/ نیل گیمن
دانش آموزان عزیزم سلام
شب خوش و حال و هوای دلتون بهاری

1. فصل «شگفتی های برگ» رو به دقت مطالعه کنید.
2. کتاب مفاهیم فارسی فرزانگان تجزیه و تحلیل درس «میوه ی هنر» رو بخونید و تست هاش رو تکمیل کنید.
3.هدیه های آسمان و مطالعاتش رو سه درس آخر رو به طور دقیق بخونید.
تأکید میکنم تمام تکالیف با روز و تاریخ بررسی خواهد شد و پرسش به عمل خواهد آمد!!!




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 11 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
Image result for ‫کتاب راهبرد دلفینی‬‎

همه ما برای برقراری ارتباط با دیگران، روش‌های منحصر به فردی داریم. بنابراین تعداد بسیار زیادی روش ارتباطی وجود دارد.

اما چگونه می‌توانیم کلیدی پیدا کنیم که روابط خانوادگی، عاطفی و حرفه‌ای ما را تسهیل کند؟
و چگونه می‌توانیم راه‌حلی بیابیم که برای همه اشخاص راضی‌کننده باشد و ما را به تفاهم برساند؟

نویسندگان کتاب استراتژی دلفین ها کلید این امر را تنها در همکاری و انعطاف‌پذیری می‌دانند. آنها معتقدند که به طور کلّی، انسان‌ها را همانند موجودات دریایی می‌توان به 3 طبقه تقسیم کرد: ماهی‌های کپور، کوسه‌ها و دلفین‌ها.

دسته اوّل: ماهی‌های کپور هستند که همیشه ماهی‌های قربانی‌اند‌ زیرا پیوسته توسط دیگر ماهی‌ها خورده می‌شوند. در حیات اجتماعی بشر، برخی از انسان‌ها نیز چنین‌ هستند؛ یعنی برخی از انسان‌ها در زندگی خود، نقش ماهی کپور را بازی می‌کنند. آنها کم و بیش و برحسب مورد، قربانی این یا آن چیز، این یا آن مسئله، این یا آن  شخص می‌شوند و حتی ممکن است قربانی روابط غلط و تفکرات منفی خود شوند.

دسته دوّم: کوسه ماهی‌ها هستند که روش (برنده – بازنده) را به کار می‌گیرند. برای اینکه من برنده شوم‌ تو باید بازنده باشی و این کار باید بدون هیچ تمایز و تفاوتی انجام گیرد. برای کوسه‌ماهی، هر نوع ماهی، دشمن به حساب می‌آید. هر ماهی یک وعده غذایی بالقوه است. شاید ما نیز این نقش را بازی کرده باشیم ‌یا حداقل در زندگی حرفه‌ای یا شخصی خود با کوسه‌هایی برخورد کرده باشیم.

دنیای سازمان‌ها و دنیایی که ما در آن کار می‌کنیم از دیرباز دنیای کوسه‌ها تلقی می‌شود که گاه صحبت از کارکنانی می‌شود که برای رسیدن به مقام‌های بالا یکدیگر را می‌درند. در دنیای پررقابت امروز، حتی سازمان‌ها گاهی اوقات به طور موذیانه به سازمان‌های دیگر حمله می‌کنند. به طور خلاصه انسان‌هایی را می‌توان یافت که کم و بیش در حال رقابت دائمی از نوع برنده- بازنده هستند.

دسته سوّم: نوع دیگری از حیوانات دریایی دلفین‌ها هستند. این پستاندار آبزی بزرگ. 
به طور طبیعی بازیگوش و دارای روحیه همکاری است و در ارتباطات خود شیوه برنده - برنده را برگزیده است.
دلفین در دنیایی از وفور نعمت زندگی می‌کند. او هیچ کمبودی ندارد و می‌خواهد که همه چیز را با همگان تقسیم کند. اگر یک دلفین زخمی شود، 4 دلفین دیگر او را همراهی می‌کنند تا خود را به گروه برساند. داستان‌های زیادی نیز وجود دارد که در آنها دلفین‌ها جان انسان‌ها را نجات داده‌اند. پژوهش‌های انجام شده در سان‌دیه‌گو نشان داده‌است که دلفین‌ها علاوه بر داشتن روحیه همکاری بسیار باهوش‌ هستند. حتی برخی از پژوهشگران آنها را باهوش‌ترین موجودات روی زمین دانسته‌اند.

تحقیق زیر روحیه همکاری و روش‌های برنده - بازنده و برنده - برنده  را به خوبی آشکار می‌سازد. در سان‌دیه‌گو  پژوهشگران 95 کوسه و 5 دلفین را به مدت یک هفته در یک استخر بزرگ رها کرده و به مطالعه حالات رفتاری آنها پرداختند. ابتدا کوسه‌ها به یکدیگر حمله کردند و در این تهاجم تعداد زیادی از آنها نابود شدند، سپس به دلفین‌ها حمله‌ور شدند.

دلفین‌ها فقط می‌خواستند با آنها بازی کنند ولی کوسه‌ها بی‌وقفه به آنها حمله می‌کردند. سرانجام دلفین‌ها به آرامی کوسه‌ها را محاصره کرده و هنگامی که یکی از کوسه‌ها حمله می‌کرد آنها به ستون فقرات پشت  یا دنده‌هایش می‌کوبیدند و آنها را می‌شکستند. به این ترتیب کوسه‌ها یکی بعد از دیگری کشته می‌شدند. پس از یک هفته 95 کوسه مرده و 5 دلفین زنده در حالی که با هم زندگیمی‌کردند در استخر دیده شدند.


ارتباط هدایت شده در جهت راه‌حل‌ها، تمایزهای پرباری را برای روشن کردن زندگی حرفه‌ای و ‌شخصی ارائه می‌دهد.
کوسه تمایزی انجام نمی‌دهد. در دنیای او برای برنده شدن‌ دیگران یا باید بمیرند و یا ببازند. ولی دلفین‌ها بسیار انعطاف‌پذیرند زیرا در دنیایی سرشار از تشخیص‌های پربار زندگی می‌کنند.

بیایید یکبار دیگر ماجرای استخر سان‌دیه‌گو را مرور کنیم:
وقتی یک کوسه با یک دلفین روبه‌رو می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ کوسه حمله می‌کند چون روش ارتباطی او برنده- بازنده است‌ ولی دلفین با انعطاف‌پذیری خاص خود فرار می‌کند و می‌گوید من در دنیایی سرشار از ثروت و وفور نعمت زندگی می‌کنم. در دریا برای همه به اندازه کافی غذا هست پس بیا با هم بازی و همکاری کنیم. کوسه دوباره حمله می‌کند و دلفین فرار می‌کند. کوسه توانایی درونی لازم را برای خارج شدن از تنگ‌نظری  ندارد، بنابراین مجددا حمله می‌کند.
 
دلفین که می‌بیند دیگر چاره‌ای ندارد می‌گوید: من آنقدر انعطاف‌پذیری دارم که در موقع مناسب به یک کوسه تبدیل شو‌م پس حالا آماده رویارویی باش. اگر به طور تصادفی، کوسه آنقدر هوش داشته باشد که بفهمد حریف دلفین نمی‌شود و بخواهد در بازی و همکاری با او شرکت کند، دلفین به راحتی او را می‌بخشد و طوری با او رفتار می‌کند که انگار یک دلفین است.


تاکید کتاب استراتژی دلفین ها این است که روحیه انعطاف‌پذیری و همکاری دلفینی می‌بایست در همه ی ادارات، سازمان‌ها، موسسات، مدارس، خانواده‌ها و حتی زوج‌ها تعمیم یابد‌ زیرا همه ما در سطوح مختلف دلفین‌هایی بالقوه هستیم و برای پایان دادن به مسائل ناخوشایند از انعطاف‌پذیری لازم برای تبدیل شدن به یک کوسه برخورداریم ولی این کار باعث نمی‌شود که دوباره به روحیه دلفینی خود باز نگردیم.








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for ‫هاوارد گاردنر‬‎

هاوارد گاردنر (Howard Gardner) روانشناس دانشگاه هاروارد که به خاطر نظریه هوش چندگانه (smultiple-intelligence) برای کودکان شهرت فراوانی دارد، به بررسی این فاصله عظیم پرداخته است. گاردنر، هشت نوع جداگانه هوش (در زمینه آموزشی) را شناسایی نموده است که بنا بر گفته محققین، تنها ۳ نوع از آن‌ها در تست‌های هوش معمول  و متداول، منظور شده‌اند.

قبل از اینکه به معرفی انواع هوش بپردازیم، توجه شما را به آنچه گاردنر در کتاب خود Intelligence Reframed و در رابطه با فرزندانش نوشته جلب میکنیم:

“من می‌خواهم که فرزندانم جهان را درک کنند، نه به دلیل اینکه جهان جذاب و ذهن انسان کنجکاو است. من میخواهم آنها جهان را درک کنند تا در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند آن‌را به جایی بهتر مبدل کنند.”

این نوع متفاوتی از هوش است و شکی نیست که تبدیل آن به یک سوال چند جوابی کار مشکلی است. زیرا برای تبدیل کردن جهان به جایی بهتر، تنها یک پاسخ وجود ندارد. گاردنر اعتقاد دارد کودکان دارای انواع متفاوتی از هوش هستند که آن‌ها را قادر به انجام چنین کار جاه‌طلبانه‌ای خواهد نمود. باید صادقانه بگوییم که این تقسیم‌بندی هنوز از نظر تمام روانشناسان تایید نشده است، اما از طرفی، روزگار اعتقاد داشتن به یک مفهوم واحد نیز سپری شده است.

هوش کلامی دقیقاً چیست؟
اگر بخواهیم کوتاه‌ترین تعریف ممکن از هوش کلامی را داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم: توانایی کاربرد موثر زبان مادری و گاه سایر زبان‌ها به صورت شفاهی یا نوشتاری.
هوش کلامی با کلمات سرو کار دارد. حال می‌تواند برای یک سخنران باشد یا در داستان‌سرایان، روزنامه‌نگاران، وکلا و … 
این هوش، اساس توانایی در اطلاع‌رسانی مؤثر، ترغیب نمودن، مباحثه، تدریس و سرگرم نمودن است. افرادی که در این زمینه باهوش هستند، جذاب صحبت می‌کنند، لحن خوبی دارند، از جملات مناسب استفاده می‌کنند، معمولاً به خوبی طنز پردازی می‌کنند و در چنین حیطه‌هایی مهارت فراوانی دارند. آنها از شنیدن صدای کلمات لذت می‌برند و کتابخوان‌هایی حریص یا نویسندگانی شیرین‌قلم خواهند شد.

این موضوع شامل چه مهارت‌هایی است؟
افرادی که هوش کلامی بالایی دارند (یا می‌خواهند هوش کلامی بالایی داشته باشند) باید در زمینه‌های زیر مهارت‌های خوبی را کسب کنند.

۱. گوش کردن
۲. حرف زدن
۳. قصه گفتن
۴. توضیح دادن
۵. درس دادن
۶. طنز پردازی
۷. دریافت مفهوم و معنی کلمه‌ها
۸. به‌خاطرسپاری و به‌یادآوردن اطلاعات
۹. قانع کردن دیگران با کمک کلمه‌ها و واژگان

و نکته جالب این است که تمام این‌ مهارت‌ها قابل یادگیری هستند و با تمرین و یادگیری می‌توان در آن‌ها به مهارت‌هایی ارزشمند دست یافت.

گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب «قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه»، در سال ۱۹۸۳ ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند.

طبقه‌بندی انواع هوش:
بر اساس نظریه پروفسور گاردنر، ما انسان‌ها همگی از نظر هوش و توانایی کاربرد هوش‌های چندگانه تفاوت داریم، چون از توانایی و پتانسیل ذهنی و هوشی متفاوتی برخورداریم. نظریه هوش چندگانه هاوارد گاردنر شامل موارد زیر است:

هوش کلامی: توانایی تفکر کلامی و استفاده از زبان برای بیان منظورها

هوش منطقی - ریاضی: توانایی انجام عملیات ریاضی

هوش بدنی - جنبشی: توانایی دستکاری اشیا و تبحر جسمی

هوش موسیقیایی: حساس بودن نسبت به زیر و بم آهنگ، ریتم و تن صدا

هوش بین فردی: توانایی درک دیگران و تعامل موثر با آن‌ها

هوش درون فردی: توانایی فهم خود

هوش طبیعی: مشاهده الگوهای طبیعت و فهم نظام‌های طبیعی و مصنوعی ساخت انسان

هوش وجودی: ظرفیت مطرح‌کردن سوالات وجودی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 8 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
صاحبدلی کجاست که خواند به یک نگاه                   در اشک ما، حکایت گویای زندگی

«معینی کرمانشاهی»

موﻓّﻘﯿﺖ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻧﯿﺴﺖ!
ﭘﯿﭽﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ "ﺷﮑﺴﺖ "
ﺩﻭﺭ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ "ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﯽ "
ﺳﺮﻋﺖ ﮔﯿﺮ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ "ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻣﻨﻔﯽ "
ﻭ ﭼﺮﺍﻍ ﻗﺮﻣﺰ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ "
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﯾﺪﮐﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺍﺭﺍﺩﻩ " ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ
ﻣﻮﺗﻮﺭﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ "
و هدایت كننده ﺍﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺧﺪﺍ "
ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺧﻮﺍﻫﯿﺪ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ " ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ " ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ می شود.
ﮔﺎﻫﯽ ﻭﻗﺘﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺑﺰﺍﺭﯼ
ﺑﺎﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﻨﯽ . . .
ﺑﺎﺯ ﺑﺨﻨﺪﯼ . . .
ﺑﺎﺯ ﺑﺠﻨﮕﯽ . . .
ﺑﺎﺯ زمین بخوری و بلند شی ﻭ قوی تر برگردی . . .
باید بری جلو تا به خود واقعیت برسی.
سلام عزیزانم
ایّام به کام
1. فصل «جنگل برای کیست؟» علوم رو دقیق مطالعه کنید و تست هاشو با دلیل برنید.
2. تاریخ ادبیات رو خوب یاد بگیرید.
3 از درس «میوه ی هنر» با خط تحریری بنویسید.
4. درس آخر قرآن اعم از روانخوانی، واژه و پیام قرآنی رو یاد بگیرد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Related image

خودتان را با نام همسرتان معرفی نکنید.
مورد خطاب قرار گرفتن با نام یا عنوان اجتماعی یا شغلی شوهر، فردیت و شخصیت یک زن را از بین می‌برد. وقتی این گزاره را بپذیرید یعنی ناخودآگاه شخصیت و هویت گذشته خود را زیر سوال و زیر سایه برده‌اید. معنای پنهان‌اش این است که شما تا قبل از ازدواج ارزش و اعتباری نداشته‌اید و ازدواج و قرار گرفتن کنار شخصی خاص به عنوان همسر به شما این شأن و منزلت را اعطا کرده تا نامی که سال‌های سال خودتان را با آن معرفی کرده‌اید کنار گذاشته و از نام همسرتان استفاده کنید.

اجازه گرفتن اشتباه است.
بسیار می‌شنویم که بانویی می‌گوید: 《همسرم به من اجازه نمی‌دهید تا . . . 》، 《من باید از آقامون اجازه بگیرم که . . .》 و . . .
نهاد صادر کننده اجازه (مجوز، جواز)، نهاد قدرت است. وقتی برای دیدار کسی، انتخاب نوع پوشش، رفتن به جایی و . . . از شوهرتان اجازه می‌گیرید یعنی او را قدرتمند‌‌تر و بالاتر پنداشته و خودتان را در موضع ضعف قرار داده‌اید.
شوهر، همراه توست. صاحب تو نیست. صاحب اختیار تو نیست.
پی‌نوشت: مشورت کردن متفاوت است با اجازه گرفتن!

شوهرتان به شما کمک نمی‌کند، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد.
در جمع‌های زنانه، اغلب کسی هست که با افتخار و غرور این جمله را به زبان آورده و از همسرش تمجید کند: 《آقامون خیلی درک بالایی داره واقعا. توی همه‌ی کارهای خونه کمکم می‌کنه.》 این گزاره را بپذیرید، مردی که کارهای منزل را انجام می‌دهد، به همسرش کمک نکرده و فقط وظیفه خودش را انجام داده است. از واژه "کمک" استفاده نکنید. زندگی مشترک اسمش رویش هست و وظایف را هم هر دو طرف باید مشترکا انجام دهند. وقتی از کلمه "کمک" استفاده می‌کنید ناخودآگاه این پیام را منتقل می‌کنید که کارهای داخل خانه در قلمرو وظیفه زنان است.
یک زن و مرد به عنوان دو فرد در یک زندگی مشترک با هم تصمیم می‌گیرند که غذای خوب بخورند، خانه‌ای مرتب داشته باشند، فرزندی را به این دنیا دعوت کنند و . . . پس هر دو به یک اندازه مسئولیت دارند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 5 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
من دنبال انسانی می‌گردم،
که دو پایش بر زمین فرو رفته و دو دستش از آسمان آویخته باشد و مرا از من بگیرد، به همانگونه که افق، خورشید را از من می‌گیرد.
رضا براهنی
دانش آموزان عزیزم
پنجمین روز از سال جدید به نیکی
میون این دید و بازدیدها و حال و احوال کردنا چه خوبه که سری به درس و کتاب هم بزنید . . .
لطفا تکالیف محول شده رو با روز و تاریخ مشخص کنید تا موقع ارئه دادن دچار سردرگمی نشیم! چون خوب می دونید که عذر و بهانه ای برای کم کاری پذیرفتنی نیست.
1. مشق از درس «کتاب خوانی» و بررسی درس «کتاب خوانی» فارسی نوشتاری.
2. فصل «خیلی کوچک ، خیلی بزرگ» علوم رو دقیق! مطالعه کنید و تست هاشو مرور کنید.
3. فعالیت های کتاب مطالعات اجتماعی رو فراموش نکنید!
4. درس آخر هدیه های آسمان رو مطالعه کنید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 5 فروردین 1398 :: نویسنده : فرزانه خرمی راد
Image result for ‫سیل آق قلا‬‎

دیگر زمان آن نیست بدانیم چه کسی جهان را آفریده است، باید دید چه کسانی به خراب کردنش سرگرمند.
باز هم تسلیت . . .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






( کل صفحات : 2 )    1   2