وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: ریاضیات محض
مدیر وبلاگ : فرزانه خرّمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جمعه 27 دی 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
هیچ اثر ادبیِ ارزنده‌ای خالی از سیاست نیست. منتها سیاست، دو لایه دارد؛ لایه‌ی رویین که روزنامه‌ای است و لایه‌ی زیرین که ادبی است و این یک با زبانی خاص نوشته می‌شود و از زمان و مکانِ حاضر فراتر می‌رود.

حافظ سیاسی است، شاهنامه سیاسی است. سیاستِ ادبی چون به عمق مسائل بشری می‌رود، جا به‌ جا شونده است. یعنی شما می‌توانید نظیر آن را در هر دوره‌ای بازیابید. از این‌رو ما هنوز شعر حافظ را که بازتاب حوادث زمان خود را ثبت کرده، می‌توانیم با سرنوشتِ خود تطبیق دهیم. ولی سیاستِ لایه‌ی اوّل، یعنی روزنامه‌ای است، ولو قالب شعر داشته باشد با آفتابِ همان روز ناپدید می‌شود.
در گذشته راجع به ارزشِ کلام می‌گفتند: «مردی از او زاید»، تعبیری است که در «چهار مقاله» آمده است، این اصطلاح درستی است. باید بوی مردانگی، بوی مردمی از نوشته بیاید.

 دکتر محمّد‌علی اسلامی‌نُدوشن

متشکرم طهورای عزیزم

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 


 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for ‫اطلاعیه‬‎


به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، فاطمه مهاجرانی در سفر به فارس و دیدار با مدیران مدارس استعداد‌های درخشان این استان گفت: «هم‌اکنون ۱۱۴ هزار و ۴۹۵ دانش‌آموز در ۶۸۰ مدرسه استعداد‌های درخشان در دوره اوّل و دوم متوسطه در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.

وی به جمعیت ۵۷۰۰ نفری دانش‌آموزان مدارس سمپاد فارس در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون تنها مدرسه استعداد‌های درخشان عشایری کشور در استان فارس قرار دارد که ویژه دانش‌آموزان پسر است و آمادگی ایجاد مدرسه شبانه‌روزی عشایری دخترانه در جنوب فارس را نیز داریم.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان بر ضرورت توجه و برنامه‌ریزی ویژه برای استعداد‌های برتر در کشور تاکید کرد و گفت: «با توجه به ابلاغ اساسنامه سازمان مدارس استعداد‌های درخشان و تشکیل هیئت‌امنای آن، این نوع مدارس همچنان باقوت به کار خود ادامه خواهند داد و امید است این مدارس در راستای نقش‌آفرینی خود در نظام مقدس اسلامی کار خود را به نحو مطلوب پیش ببرند.»

مهاجرانی به روند ثبت‌نام دانش‌آموزان برای ورود به مدارس استعداد‌های درخشان اشاره کرد و گفت: «آزمون ورودی برای پایه هفتم این مدارس از نوع آزمون هوش، خلاقیت و استعداد است و به صورت پیشرفت تحصیلی نخواهد بود. تلاش ما این است تا در سال‌های آینده روند پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به پایه نهم مدارس استعداد‌های درخشان به‌صورت فرایندی انجام شود که بخش مهمی از آن به صورت آزمون هوش و خلاقیت است.»

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان بر لزوم غنی‌سازی محتوای آموزشی مدارس استعداد‌های درخشان تأکید کرد و گفت: «با پیش‌بینی برنامه‌های مبتنی بر تعامل بین دانش‌آموزان همچون خانه علوم پایه، اردو‌های جهاد علمی، سمپاد تلفیقی و ... باید زمینه تعامل دانش‌آموزان سمپاد با سایر دانش‌آموزان را فراهم کرد.»

آغاز ثبت‌نام آزمون سمپاد از بهمن‌ماه ۹۸

مهاجرانی زمان ثبت‌نام برای آزمون مدارس سمپاد را در بهمن اعلام کرد و گفت: «آزمون ورودی این مدارس نیز در اواخر فروردین یا ابتدای اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.»

وی همچنین به بازدید‌های خود از مدارس سمپاد در فارس اشاره کرد و گفت: «خواسته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از همه مدارس، تلاش برای تربیت دانش‌آموزان برای زندگی و انسان بودن به‌عنوان کلیدی‌ترین نکته این سند است و مشاهدات ما حاکی از آن است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مقدار زیادی در مدارس سمپاد فارس در حال اجرا است و این استان در اجرای سند در کشور نمونه است.»

وی توجه به ریشه‌های هویتی دانش‌آموزان را از موارد مورد تأکید در سند تحول دانست و گفت: «علاوه بر هویت‌بخشی به دانش‌آموزان نخبه، باید ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیاز‌های علمی آن‌ها را نیز در کشور فراهم کنیم.»







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 24 دی 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
Image result for ‫اگزوپری‬‎

. . . هواپیماهای انگلیسی به سمت هدفهای آلمانی حمله کردند.
ضدهوایی ها آسمان را به آتش کشیدند.
در کشاکش درگیری گلوله های پدافند، یکی از هواپیماها را هدف گرفت.
هواپیما در حال سقوط بود درحالی که نشانه ای از خروج خلبان دیده نمیشد.
هواپیما به میان دریا سقوط کرد و در ژرفای آبها غرق شد . . .
ساعتی بعد :
اینجا رادیو ارتش آلمان، من گزارش امروز جنگ را به سمعِ ملتِ آلمان می رسانم.
ساعاتی پیش هواپیماهای ارتش انگلستان مواضع ما را مورد حمله قرار دادند. در این عملیات خساراتی به مواضع ما رسید و چند فروند از هواپیماهای انگلیسی توسط پدافند خودی منهدم شدند.
 لازم به ذکر است که خلبان یکی از این هواپیماها . . .

افسر جوانی که گزارشگر این اخبار بود ناگهان سکوت کرد.
مردمی که صدای رادیو را می شنیدند با سکوت گزارشگر کنجکاو شدند. لحظاتی بعد صدای هق هقِ گریهٔ گزارشگر شنیده میشد.
 همه می پرسیدند چه اتفاقی افتاده؟
ناگهان همه گوش به زنگ رادیو شدند تا علت سکوت وگریه گزارشگر را بفهمند.
لحظاتی بعد گزارشگر ادامه داد:
خلبان یکی از این هواپیماها، آنتوان دو سنت اگزوپری نویسنده شهیر فرانسوی و خالق داستان "شازده کوچولو" بود.

ناگهان آلمان ساکت شد.
کسی چیزی نمی گفت.
بُهت در چهره ها مشهود بود.

اگزوپری خلبان دشمن بود ولی از هر هموطنی نزدیکتر بود. چیزی فراتر از یک دوست بود. با شازده کوچولو در قلب ️همه جاگرفته بود. آن روز هیچکس در آلمان خوشحال نبود.
حتی آدولف هیتلر از مرگ اگزوپری متاثر شد.
پایانی غیرمعمول برای یک داستان نویس جهانی!

 این خاصیت ادبیات است که دوست و دشمن را بر مزار ادیبی جهان وطن جمع میکند تا به یاد او اندکی تعمق کنند.

کسی نمیدانست چه اتفاقی در آخرین لحظات برای او افتاد.
 چرا از هواپیما خارج نشد؟ زخمی بود؟ مرده بود؟

داستانهای اگزوپری به ویژه "شازده کوچولو" آنقدر قوی بود که او را در طی حیاتش به نویسنده ای جهانی تبدیل کند اما شاید مرگ قهرمانانه ی او اعتبارش را میان اروپاییان بیشتر کرد.
کمتر کسی در تاریخ جنگهای بشری در جایگاهی قرار گرفت که اگزوپری پیدا کرد.
او برای مردمش و ارتش متفقین یک قهرمان و برای مردم آلمان یک دلاور شد. او در داستانهایش از انسان سخن میگفت.

ماجرای تاثیر اعلام مرگ او بر روی مردم شنیدنی است، اما عجیبترین قسمت این ماجرا، گزارشگر رادیو آلمان بود.

آن افسر جوانی که با گریه و هق هق، مرگِ اگزوپری را اعلام کرد، مترجم شازده کوچولو به زبان آلمانی بود . . .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






Image result for ‫هواپیمای اوکراینی‬‎

تفریحِ ما، تمرینِ آیین‌هایِ تدفین است
از هفت اقلیمت، کجا این‌قدر غمگین است؟

ما مردمی بی‌قصه‌ایم و گوش‌هامان، آه!
سرشار از افسانه‌های مرغِ آمین است

در "زنده‌بادا...، مُرده‌بادا..." عمرمان طی‌شد
از خود نپرسیدیم هرگز؛ این چه آیین است؟

بر سفره‌ی دل‌ها اگرچه نانِ شادی نیست
ایمانمان اما - الهی شُکر! - تأمین است!

تو خوب می‌دانی که این‌جا، دَم زدن‌ حتّی
مثل دویدن تویِ میدانی پُر از مین است

ما را مجالِ گریه‌ای‌ بر مُردگان دادی!
پروردگارا، شُکر! شاید زندگی این است...






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 20 دی 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
Related image

سه نشانه ی خردمندان:

سکوت، وقتی که ابلهان سخن می گویند،
اندیشه، وقتی که دیگران خیال می کنند،
عمل، وقتی که تن پروران در خوابند.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جمعه 20 دی 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد

Image result for ‫اطلاعیه‬‎
رئیس‌ مرکز پرورش استعداد‌های درخشان:

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان برای سال ۹۹  بدون شک پیشرفت تحصیلی نخواهد بود و به گونه‌ای اجرا می‌شود که مطالب آن با آموزش دادن در کلاس‌های متفرقه امکان پذیر نباشد.
در آزمون ورودی سؤالات را به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنیم که هوش ذاتی دانش آموزان ارزیابی و بر این اساس در مدارس سمپاد جذب شوند.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1391/10/2/257027_716.jpg

داستان شاه و کنیزک اولین داستان کتاب مثنوی معنوی و نخستین سخن مولوی در آن کتاب است که پس از ماجرای نمادین و تمثیلی نی نامه آمده است. این داستان، یکی از جدی ترین داستان‌های کتاب مثنوی و یک قصه پر رمز و راز و در ادامه ماجرای نی‌نامه است. که تمام آنچه مولانا بیان آن را در نظر داشته، در نی نامه بیان نموده است در این داستان نیز اکثر اصول و عقاید مربوط به جهان بینی، تجارب روحانی و حیاتی و ماجرای روح آدمی در جسم را در قالب داستان و تمثیل بیان کرده است.

پادشاه قدرتمند و توانایی، روزی برای شكار با درباریان خود به صحرا رفت. در راه كنیزك زیبایی دید و عاشق وی شد. پول فراوان داد و دخترك را از اربابش خرید، پس از مدتی كه با كنیزك بود، كنیزك بیمار شد و شاه بسیار غمناك گردید.  ( روی ادامه ی مطلب کلیک کنید )



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 Image result for ‫پوپر‬‎

به چه کسی
خِرَدگرا می گویند؟
(خِرَد:
دریافت . عقل . ادراک . تدبیر. فراست . هوش . دانش)
کارل پوپر (
فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی) معتقد است" یک  خِرَدگرا شخصی است که برای او یادگیری از اثبات حقانیت خود مهم تر است،کسی که مایل به یادگیری از دیگران است، نه فقط با مصادره عقاید دیگران بلکه با اجازه رضایتمندانه به دیگران برای نقد عقاید خود و علاقه به نقد عقاید دیگران . . .
یک 
خِرَدگرای واقعی فکر نمی کند که وی یا هر کس دیگر حقیقت را در اختیار دارد. در این اندیشه هم نیست که صرف انتقاد هم او را در دست یافتن به عقاید جدید کمک می کند. اما قطعا فکر می کند فقط بحث انتقادی می تواند به ما در جدا ساختن دوغ از دوشاب یاری رساند. فقط بحث انتقادی می تواند بلوغ لازم را به ما بدهد تا یک عقیده را از جهات بیشتری ببینیم و داوری درستی نسبت به آن داشته باشیم . . .
رویکرد 
خِرَدگرایان را می توان به شکل زیر توصیف کرد: شاید من اشتباه می کنم و شما بر حق هستید. در هر حال هر دو ما می توانیم امیدوار باشیم که بعد از این بحث ، هر دو ، مسایل را روشن تر از قبل ببینیم و این فقط تا زمانی است که به خاطر داشته باشیم نزدیک شدن ما به حقیقت مهم تر از آن است که کدام یک بر حق هستیم . . . "

قطعه ای از کتاب زندگی سراسر حل مسئله است
نوشته ی کارل پوپر با ترجمه ی شهریار خواجیان




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دانش آموزان عزیزم
با رسیدن به درس " عطار و جلال الدین محمد " تحقیقی تحت عنوان: شمس تبریزی چه تاثیری روی مولانا داشت که مولانا از اون تعبیر به شمس من و خدای من می کنه؟ را بهتون واگذار کردم، روز شنبه آخرین فرصت برای تحویل تحقیق و ارائه دادن تو کلاسه.



هانری ماسه خاورشناس معاصر فرانسوی، صاحب تألیفاتی در ادبیات و زبان فارسی در جشن بازنشستگی اش در دانشگاه سوربن می گوید:

من عمرم را وقف ادبیات فارسی کردم و برای اینکه به شما استادان و روشنفکران فرانسوی بشناسانم که این ادبیات چیست، باید به مقایسه بپردازم و بگویم که ادب فارسی بر چهار استوانه ی اصلی استوار است: فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا

فردوسی، هم سنگ و همتای هومر یونانی است و برتر از او.

سعدی، آناتول فرانس را به یاد ما می آورد.

حافظ با گوته ی آلمانى قابل قیاس است که خود را شاگرد حافظ و زنده به نسیمی که از جهان او به مشامش رسیده، می شمارد.

اما مولانا . . .  در جهان، هیچ چهره ای وجود ندارد که بتوان مولانا را به آن تشبیه کرد…




پیر من و مراد من، درد من و دوای من!

فاش بگفتم این سخن، شمس من و خدای من!

از تو، به حق، رسیده ام، ای حق حقگذار من!

شکر ترا، ستاده ام، شمس من و خدای من!

عیسی ی مرده زنده کرد، دید، فنای خویشتن!

زنده ی جاودان تویی، شمس من و خدای من!

کعبه ی من، کنشت من! دوزخ من، بهشت من!

مونس روزگار من، شمس من و خدای من!

نعره ی های و هوی من،از در روم، تا به بلخ!

اصل، کجا خطا کند، شمس من و خدای من!

کعبه ی من، کنشت من! دوزخ من، بهشت من!

مونس روزگار من، شمس من و خدای من!

شمس من و خدای من! شمس من و خدای من!

" مولانا "




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Related image

حجم: به مقدار فضایی که یک جسم اشغال می کند، حجم می گویند.
مثال: مقدار جایی که یک هندوانه اشغال می کند، با مقدار جایی که یک سیب می گیرد، یکسان نیست، یعنی حجم هندوانه با سیب یکی نیست.

گنجایش: به مقدار حجمی که درون فضای خالی یک جسم جا می گیرد، گنجایش آن جسم می گویند.
مثال : پر کردن آب در یک پارچ.

تفاوت حجم پارچ با گنجایش پارچ چیست؟

حجم پارچ میزان فضایی است که پارچ اشغال می کند و گنجایش پارچ میزان آبی است که می توان در آن ریخت، یا به عبارت دیگر حجم فضای داخل پارچ است. که کاملا باهم فرق دارند.
جسمی که گنجایش دارد، حجم هم دارد ولی ممکن است جسمی حجم داشته باشد اما گنجایش نداشته باشد.
               




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




انسانهای سطحی به شانس معتقدند و انسان های قدرتمند به علت و معلول!

تقدیر از دانش آموزان کوشا و پرتلاشم:

هستی بخشنده، کیانا جیرودی و ستایش ایزدپناه

نایت اسکین




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




تنها یک خیر وجود دارد که نام آن ، دانش است

و تنها یک شر وجود دارد که نام آن ، نادانی است

«سقــــراط»

تبریک به دانش آموزان عزیز:

ستایش ایزدپناه، سنا آساره و طنین شاهی پور
نایت اسکین







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for ‫ژاک‌ِ قضا قدری و اربابش‬‎

ارباب:
می‌دانی سقراط آتنی بود. از قدیم فرزانه بودن در میان دیوانگان خطر آفرین بوده است. همشهریانش او را وادار به نوشیدن شوکران کردند.

خب، سقراط همان کاری را کرد که تو الآن کردی. سقراط هم با جلادی که به او شوکران داد با همان ادبی که تو نشان دادی رفتار کرد.

تو هم به نوعی فیلسوف هستی، ژاک، قبول کن. من میدانم فیلسوفها از نژادی هستند که برای بزرگان تحمل ناپذیرند، زیرا جلوشان زانو نمی زنند؛ همچنین برای قضات که تن به دخالت آنها در احکام صادره شان نمیدهند؛ برای کشیشها که به ندرت آنها را در کلیسا می‌بینند؛ برای شاعران بی اخلاقی که فلسفه را ابلهانه تبر هنرهای زیبا می‌پندارند، و برای آنهایی که هجونامه‌های نفرت‌انگیز می‌نویسند اما در واقع چاپلوسی می‌کنند؛ برای مردم که همواره بردہ فرمانروایان مستبدی هستند که آنها را سرکوب می‌کنند، شیادانی که کلاه سرشان می‌گذارند، و دلقکهایی که سرگرمی‌شان را فراهم می‌آورند. پس همانطور که می بینی به خطرهای حرفه‌ات و به اهمیت اقراری که از تو می‌خواهم خوب واقفم؛ اما راز تو را حفظ می‌کنم.

ژاک، دوست من، تو فیلسوفی، از این بابت برایت متاسفم و اگر بشود از روی حال، آینده را خواند، و اگر آنچه آن بالا نوشته شده گاه پیش از وقوع به اشخاص الهام شود، پیش بینی می‌کنم که تو مرگی فیلسوفانه داشته باشی و طناب دار را با همان رضا و رغبت سقراط در قبول جام شوکران به گردن بیاویزی.








نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 11 دی 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
Image result for test


فنون تست زنی، یکی ازمهارتهای لازم در دوران تحصیل است. تسلّط بر چند نکته و تکنیک در تست زنی  که در موفقیت ‎کنکور تاثیر غیرقابل انکاری دارد:

۱. همیشه خودتون رو برای برخورد با هر نوع سوالی در آزمون آماده کنید. ( به عبارتی با این ذهنیت در آزمون شرکت نکنید که همه سوالات رو باید قبلا دیده باشید.) و باید سر جلسه آزمون با ذهنی باز و با قدرت خلاقیت حضور پیدا کنید، که اگر سوالی دیدید که به چشمتون کمتر خورده بود بتونید با دانش کسب شده راه حل رو پیدا کنید. (به دانشی که کسب کردید شک نکنید!)

۲. توصیه می کنم در چند دوره به سوالات پاسخ بدید و در دور اول صرفا سوالات ساده ی هر درس ( که شاید در حدود ۲۵ تا ۳۰% سوالات باشند) رو پاسخ بدید. اینجوری هم ذهنتون رو گرم کردید برای دور دوّم و پاسخ به سوالات متوسط و هم خودتون رو درگیر یک درس خاص نکردید و تا آخر آزمون هم اسیر سوالات سخت نمیشید.

۳. جسور باشید !!! واقعا باید در سرجلسه آزمون از برخی سوالات عبور کنید، چرا که طراحان اغلب در هر درسی از این سوالات قرار میدند برای اینکه وقت شما رو بگیرند.

۴. در تست هایی که در مورد گزینه صحیحشون شک دارید، فقط زمانی ریسک کنید که تعداد این توع تست ها حدود ۴ - ۵ تست باشه و در مواردی که اطمینان دارید ۲ گزینه کاملا غلط داره، بین دو گزینه دیگه یکی رو انتخاب کنید. به عبارتی در تست هایی که واقعا از غلط بودن دو گزینه مطمئن نیستید اصلا ریسک نکنید.

۵. به شدت ریزبین باشید. خیلی از دانش آموزان به خاطر بی دقتی سوال رو خراب می کنند. همیشه از سوالاتی که خیلی ساده به نظر می رسند بترسید و از سوالاتی که قیافه بدی دارند اصلا نترسید.

۶. سعی کنید قبل از حل سوال، یکبار روش حلی که می خواید شروع به نوشتنش کنید رو در ذهنتون مرور کنید.
 
۷. یک نکته مهم اینکه اصلا قرار نیست همه سوالاتی که حل می کنید زمان مساوی داشته باشند، برخی سوالات زمان بر هستند و برخی سوالات رو حتی میشه بصورت چشمی پاسخ داد.

۸. یکی از ایراد هایی که اغلب دانش آموزان بخصوص در دروس حفظی دارند، اینه که در دور دوم که وقت زیاد دارند و می خوان مرور کنند پاسخ برخی سوالات رو عوض می کنند و اتفاقا غلط هم میشه! خیلی حواستون باشه معمولا جواب اوّلی که به ذهن میرسه در دروس حفظی جواب درستی هست و اگر می خواهید جواب رو عوض کنید فقط زمانی اینکار رو بکنید که از غلط بودن پاسخ اولتون اطمینان ۱۰۰% دارید.

موفق باشید




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




چهارشنبه 11 دی 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
فیل در تاریکی (مثنوی)

http://cafetarikh.com/Upload/Image/139403/Orginal/e77de623_a5a2_418e_b03f_e927c2485ac5.jpg

شهری بود كه مردمش, اصلاً فیل ندیده بودند, از هند فیلی آوردند و به خانه ی تاریكی بردند و مردم را به تماشای آن دعوت كردند.مردم در آن تاریكی نمی توانستند فیل را با چشم ببینید. ناچار بودند با دست آن را لمس كنند. كسی كه دستش به خرطوم فیل رسید. گفت: فیل مانند یك لوله بزرگ است. دیگری كه گوش فیل را با دست گرفت؛ گفت: فیل مثل بادبزن است. یكی بر پای فیل دست كشید و گفت: فیل مثل ستون است. و كسی دیگر پشت فیل را با دست لمس كرد و فكر كرد كه فیل مانند تخت خواب است.

آنها وقتی نام فیل را می شنیدند هر كدام گمان میكردند كه فیل همان است كه تصور كرده اند. فهم و تصور آنها از فیل مختلف بود و سخنانشان نیز متفاوت بود. اگر در آن خانه شمعی می بود. اختلاف سخنان آنان از بین میرفت. ادراك حسی مانند ادراك كف دست، ناقص و نارسا است. نمیتوان همه چیز را با حس و عقل شناخت.

نایت اسکین


اگر مولانا سری به ما می زد و با ما رودررو می شد گله های بی شماری داشت اما بی شک بزرگ ترین گله ی او به ما این بود که :

این رودخانه اگر چه عکس ماه در آن بود اما دم به دم، نو به نو می شد، مثنوی اگرچه مثنوی بود، کسی نبود که دستی به سر و گوش اش بکشد و کاری کند که مثنوی نوی برای مردمان نو شکل دهد!

اگر با روح مولانا انس گرفته باشید این پیام را در دل واژه های پرمغز مثنوی حس خواهید کرد. پیامی که مثنوی را یک سیستم زنده می داند که دم به دم باید نفس تازه کند تا زنده باشد و . . . از روزی که مولوی سر به بالین گذاشت و دیگر برنداشت، مثنوی نفس نکشیده است.

مثنوی را مسرح مشروح ده

صورت امثال او را روح ده

تا حروفش جمله عقل و جان شوند

سوی خُلدستان جان پران شوند

اگر امروز مولانا با ما می توانست حرف بزند، نمی گفت که بابا بعدِ این همه سال هنوز توی فیل شناسی مانده اید؟!

یکی نبود که یه دستی به سر و صورت این داستان بزند و ساختار تازه ای به این قالب کهنه بدهد؟

روح نوآوری و تازگی در واژه به واژه ی مثنوی معنوی و دیوان شمس موج می زند و این که کسی پس از این همه سال دستی به سر رو روی آن نکشد، روان مولوی در پریشانی خواهد بود!

امروزه پس از این همه بحث و گفتگو پیرامون "هوش های چندگانه "  هنوز هم شنیده می شود که تو فقط چسبیده ای به این هوش ها، انگار نه انگار که شناخت هست، فراشناخت هست، تفکر هست، خلاقیت، گیلفورد، تیمز و پرلز، اقدام پژوهی، درس پژوهی . . . این فیل مولوی است که تو چسبیده ای به یک جزو آن و داد و بی داد می کنی که یافتم، یافتم!

این فیل، فیله! یادگیری، خلاقیت، تکنولوژی آموزشی، شناخت، فراشناخت . . .

بابا این مثنوی را بخوان! برو دنبال این . . . آن . . .  برو از حضرت مولانا یاد بگیر تو باید چنان که مولوی فرموده است به یک فیل کامل در روشنی روز نظر کنی نه به یک عضو آن . . .

و حالا جواب:

زمانی که مولانا داستان فیل شناسی در تاریکی را سرود، اگه می خواستی فیلسوف باشی باید توی پنج رشته به کمال می رسیدی! پنج رشته!

آخه مگه این پنج رشته چقدر ارتفاع و پهنا داشت؟ ظرف بیست، سی، چهل سال، پنجاه سال، کمتر یا بیشتر،  بر همه تسلط کافی داشتی!

امروز بیا فقط و فقط روی عنبیه ی چشم تخصص بگیر، نه، بیا به  فتوشاپ مسلط شو! نه بیا فقط فلسفه ی غرب بخوان! نه بیا و تنها  به Word مسلط شو! گیرم که یک روز ادعا کنی تمام و کمال به Word مسلط شده ای، خوب، آفرین!  نگارش جدید آمد چی؟ باز از نو؟

یعنی در جهان امروز دانش چنان گستره ای پیدا کرده که از ابعاد فیل و کوه و زمین و زمان گذشته است!

در جهان امروز دانش، چنان رشد سحر آمیزی دارد که دم به دم و آن به آن جهش و خیزش دوباره ای دارد.

از آن گذشته، گذاشتن این آیینه ی تمام نمای دیجیتالی در برابر آفرینش! همان جایی که بشر ادعای خدایی دارد!

داستان «مری کردن رومیان و چینیان در علم نقاشی و صورت گری» را بخوان! نقاشی چینی دنیاست و نقاشی رومی جهان مجازی!

یعنی به ازای هر جزیی که در آفرینش هست، همان جزء، شاید هم بیشتر، در آیینه ی مجازی (Simulation) یافت می شود!

کی بتونه به تمام ریزه کاری های فتوشاپ مسلط بشه! یا فلسفه! یا عنبیه ی چشم! چه برسه به گستره ی بزرگ ترین دغدغه ی بشر یعنی:

“آموزش و پرورش”!

اما فیل شناسی!

فیل شناسی امروز دیجیتالی است!

فیل شناسی امروز نانومتری است!

فیل شناسی امروز پازلی است!

 فیل امروز با ناودان و بادبزن و ستون و این ها اشتباه نمی شود. اشتباهات امروز ممکن است سر ساختار مولکولی یا ژنتیکی یا استخوان بندیِ سیستم شنوایی جد بزرگ چند میلیون ساله ی فیل باشد.

امروز با تصویر برداری از راه رفتن فیل و بردن آن در قالب سه بعدی، یا با سیر تکامل استخوان بندی فیل به شما می گویند:

– دو میلیون سال پیش اجداد بزرگ این فیل چگونه راه می رفته اند و در این میلیون ها سال در چه فرآیندی تکامل یافته اند!

یا حتی به شما می گویند:

– دو میلیون سال دیگر این فیل چگونه خواهد بود!

فیل شناسی امروز کار حضرت فیل هم نیست! چرا که شناخت امروز با دیروز تفاوت دارد!

امروز فیل شناسی یک کار تیمی است!

این یک کار گروهی است!

برعکس آن فیل شناسی، اینجا در این مدل فیل شناسی هرنفر باید به جزیی از آن بپردازد و آنگاه این اجزا بر روی یک نقشه کنار هم چیده شود تا به یک کل بدل شود!

فیل شناسی امروز پیش از هر چیز به مدیریت نیاز دارد.

این که کارها درست تقسیم شود و هر جزء به متخصص مربوطه تحویل داده شود و در پایان داده ها درست جمع آوری شود و بدل به یک کل شود.

یعنی یک نفر یک کل را خرد کند. خرده ها بدل به داده شود، خرده ها به دست متخصصین مربوط تجزیه و تحلیل و پردازش شود، داده ها بدل به اطلاعات شود، اطلاعات تبدیل به کل شود و آن وقت یک دانش نامه تدوین گردد.

مسئولین محترم محترم! اجازه بده من به همین هوش ها بپردازم! شما برو سراغ خلاقیت، اون یکی سراغ کار گروهی! بعد با کمک هم یا مدیریت یک مدیر توانا، همه کنار هم جمع شویم و بگوییم که این فیل  آموزش و پرورش کیست و چیست و راه کارها و ره یافت هایش چیست.

آنوقت که همه ی جزء ها کل شد، کلی که به دست تک تک ما قطعه به قطعه پازل هایش جمع شده و کنار هم چیده شده، به این کل نگاه می کنیم و می گوییم که:

چه باید کرد!

به این داستان، نو بیاندیشیم.

داستانی که ادامه  و تکمیل کننده ی داستان شیرین و نغز مولاناست!

یقین دارم که روان مولوی از این پیشرفت خرسند است!

بیاندیشیم . . .  بسیار هم . . .

 منبع: آرمانشهر دانش و فرهنگ




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






( کل صفحات : 2 )    1   2   
 
   
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو