وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: ریاضیات محض
مدیر وبلاگ : فرزانه خرّمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

« تقدیم به مادران عزیز و دلواپسی های دنیای امروز »


http://rozup.ir/view/1761197/%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%A7%20%D8%A2%D9%86%D8%AC%D9%84%D9%88.jpg


مایا آنجلو شاعر و زندگی نامه نویس پرکاری بود که در تمام زندگی اش ده ها کتاب و مجموعه نوشت (شامل دو کتاب آشپزی). بخش زیادی از آثار او با مضامینی چون عشق، دل شکستگی، خانواده، نژاد و فمینیسم سر و کار دارند. کتاب های او با استقبال منتقدان روبرو شدند و خیلی از خوانندگان را به تحسین واداشتند.

عقل و خرد، بازیگری و فعالیت های خستگی ناپذیر در حوزه حقوق بشر از جمله مواردی بود که نام مایا آنجلو را سر زبان ها انداخت، اما او بیش از هر چیز به خاطر «نوشتن» معروف بود.

آنجلو که زنی سیاه پوست است، دوران کودکی و نوجوانی سختی را پشت سر گذاشته است، دورانی همراه با تبعیض نژاد و رفتار های بی رحمانه. حال نامه هایی هر چند تلخ و شیرین اما خواندنی را برای دختری که هرگز نداشته است بازگو می کند، مخاطب این نامه ها ممکن است هر یک از ما باشیم، چرا که واقعیت ها و نکاتی را برایمان آشکار می کند که نیاز به شنیدنش داریم.

نامه اول :

دختر عزیزم، تعجب می کنی اگر بدانی نوشتن این نامه چقدر زمان برده است. همیشه می دانستم که می خواهم درس هایی را که آموخته ام و این که چطور یادشان گرفته ام، روراست به تو بگویم .

عمری طولانی کرده ام و در طول زندگی با این اعتقاد که زندگی، زندگان را دوست دارد. جرأت کرده ام چیز های فراوانی را تجربه کنم. البته گاهی با ترس اما با این حال با دل و جرأت. این جا فقط از درس ها و رویداد هایی گفتم که برایم سودمند بوده است. نمی گویم چطور از راه حل ها کمک گرفتم چون می دانم تو خودت باهوش، خلاق و مبتکری و از آنها در زمان مناسب به نحو شایسته بهره می بری .

در این کتاب حکایت هایی می خوانی از بزرگ شدن. پیشامد هایی غیر منتظره، چند شعر، چند داستان سرگرم کننده که به خنده ات می ارزد و تعدادی که تو را به فکر فرو می برد. افرادی خیرخواه در زندگی ام بوده اند که به من درس هایی با ارزش آموخته اند و کسان دیگری هم بوده اند که برایم بد خواسته اند و آگاهم کرده اند که قرار نیست جهان همیشه به کامم باشد .

اشتباهات زیادی مرتکب شده ام و شکی نیست که تا پیش از مرگ باز هم اشتباهاتی مرتکب می شوم. وقتی درد کشیده ام و فهمیده ام نادانیم باعث رنجشم شده است آموخته ام که مسؤلیت کارهایم را بپذیرم و اول خودم را ببخشم و بعد از کسی که رفتارم او را آزرده، عذر خواهی کنم :

از آنجا که نمی توانم تاریخ را به عقب برگردانم و تو به تنها چیزی است که می توانم به خداوند تقدیم کنم، امیدوارم عذر خواهی خالصانه من پذیرفته شود. ممکن است نتوانی چیرهایی را که در زندگی ات اتفاق می افتد کنترل کنی اما می توانی تصمیم بگیری به دست آنها خار نشوی. بکوش تا در میان ابرهای کسی، رنگین کمان باشی.

شکایت نکن. تلاش کن تا چیزهایی را که دوست نداری تغییر دهی اگر نتوانستی تغییری ایجاد کنی طرز فکرت را تغییر بده. شاید بتوانی راه حل تازه ای پیدا کنی. هرگز ناله نکن. ناله کردن باعث می شود درندگان بفهمند یک قربانی آن دور و بر است. یقین بدان بی آنکه کار شگرفی برای بشریت انجام داده باشی نمی میری.

من یک پسر به دنیا آورده ام اما هزاران دختر دارم. تو سفید یا سیاهی؟ مسیحی، یهودی یا مسلمانی؟ آسیایی، اسپانیایی زبان، بومی آمریکایی یا اهل آلاسکایی؟ تو چاقی یا لاغر؟ زیبایی یا نه چندان زیبا؟ تحصیل کرده یا درس نخوانده؟ فرقی نمی کند. من با همه شما حرف می زنم. این پیشکش من به شماست. ( روی ادامه ی مطلب کلیک کنید )



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 ۱. تصمیم گیری چه مراحلی دارد؟ 

۲. برای آنکه خوب تصمیم گیری کنیم باید چه کار بکنیم؟

۳.  نتیجه گیری به چه معناست؟

۴.  در هنگام تصمیم گیری اوّلین کاری که باید انجام دهیم چیست؟

۵. کدام تصمیمات زیان هایی به بار می آورند؟

۶. بعد از آنکه فهمیدیم راه حل های متفاوت درباره‌ی تصمیم گیری وجود دارد باید چه کار بکنیم؟

۷.  در آخرین مرحله،بهترین راه را انتخاب می کنیم یعنی چه؟

۸.  در موقع تصمیم گیری به چه نکاتی توجّه کنیم؟ مشورت کنیم، با چه کسانی مشورت کنیم؟

۹.  یکی از نکات مهم در تصمیم گیری چیست؟

۱۰.  یکی از نکات مهم در تصمیم گیری ها این است که از فکر و تجربه‌ی دیگران استفاده کنیم به این کار چه می گویند؟

۱۱.  ما باید در مورد کدام مسائل با بزرگترها مشورت کنیم؟

۱۲. گاهی ممکن است یک فرد نظرات و عقایدی داشته باشد که می‏داند درست است و می‏خواهد به آنها پای‏بند باشد؛ امّا در هنگام تصمیم ‏گیری چه ‏کار می‏کند؟

۱۳. جواد اگر به دوستانش پاسخ مثبت بدهد چه می‏شود؟

۱۴.  آیا تصمیم‏گیری را به زمان آینده موکول کردن کار صحیحی است؟

۱۵. بعضی وقت‏ها ما چه تصمیم‏هایی می‏گیریم که آنها را اجرا نمی‏کنیم؟ مثال بزنید.

 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





نظرات ما از پرسه زدن در شبكه هاى اجتماعى سرچشمه مى گیرد، نه تحقیق و مطالعه ى كتابها! این نوع تقلید از دانایى در واقع الگوى جدید نادانى است!

Image result for ‫آسیب های موبایل‬‎



کاواساکی نظریه‌پرداز مدیریت و از مشاوران شرکت Apple، پدیده‌ای را در سازمانهای اداری و صنعتی عنوان می‌کند که استیو جابز از آن به عنوان «انفجار نادانی» نام می برد!

این نظریه می‌گوید: مدیران درجه یک، کسانی را استخدام می‌کنند که از خودشان بهتر و تواناتر هستند؛ اما افراد درجه دو و پایین‌تر، با نگرانی از دست دادن جایگاه خود، افرادی از خود پایین‌تر را استخدام می کنند و همینطور نفرات رده‌های پایین‌تر نیز همین چرخه باطل را ادامه می‌دهند (چون مسلماً آنها هم نفرات درجه یک نیستند).
لذا پس از مدتی با موجی فراگیر از افراد ضعیف و ناتوان در ساختار سازمان مواجه می‌شوید که معدود افراد توانمند را نیز ناامید و فلج می کنند!

این نظریه را می‌شود هم در زندگی شخصی به کار برد، هم در راهبری سازمانی و هم در عرصه کشورداری.
از خودتان بپرسید آیا با کسانی دوست هستم، که از من باهوش‌ترند و مرا به نقد می‌کشند یا کسانی هستند که هم‌رده من یا پایین‌ترند و بیشتر مرا تأیید می کنند؟
در سازمان، از خودتان بپرسید آیا از استخدام و بکارگیری کسانی که از من باهوش‌تر، مطلع‌تر و کاربلدتر هستند ترس دارم؟ آیا تعداد کسانی که از من باهوش‌تر هستند در سازمان من به تعداد انگشتان یک دست می رسد؟
یکی در كشوردای از خود بپرسید آخرین باری كه از منتقدان باهوش خود مشورت یا کمک گرفته‌اید یا وی را به یک سمت کلیدی منصوب کرده‌اید کی بوده است؟ آیا از اینکه من از همه باهوش‌ترم لذت می‌برم یا اینکه می‌توانم از باهوش‌ها بیشترین استفاده را بکنم خوشحالم؟





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for ‫نامه به سیمین‬‎

۲۶ مهر نود و هفتمین سالروز تولد ابراهیم گلستان است؛ احتمالا آخرین بازمانده هنرمندان نسل خود که اگرچه فعالیت نوشتاری و فیلم‌سازی ندارد، اما با اظهارنظرهای پرشور و بی‌پروا و جسورانه و بی‌ملاحظه‌اش هنوز در فضای فرهنگی کشور حضور دارد؛ هرچند از راه دور.
متولد شیراز است و ابتدا به عنوان نویسنده و مترجم فعالیت فرهنگی و هنری را شروع کرد و سپس به عکاسی و پس از آن به فیلم‌سازی روی آورد. برای شرکت نفت ایران و شرکت‌های خارجی مستند می‌ساخت و موفق شد در دهه ١٣٣٠ استودیوی فیلم‌سازی شخصی‌اش را تأسیس کند که عده‌ای از سینماگران بعدها معتبر ایران در آن‌جا با او همکاری می‌کردند. فعالیت‌های ادبی و داستان‌هایش بسیار بحث‌انگیز بودند و ترجمه‌های ادبی‌اش بسیار تأثیرگذار.
ارتباط چندساله‌اش با فروغ فرخزاد که منجر به ساخته شدن مستند «خانه سیاه است» شد، یکی از ماجراهای جنجالی و پرحرف‌ و حدیث فضای فرهنگی کشور است؛ حتی اکنون که بیش از نیم قرن از مرگ فرخزاد می‌گذرد. ابراهیم گلستان بجز مستندهای اغلب صنعتی‌اش بر محور نفت، فقط دو فیلم بلند داستانی ساخت که فیلم اولش «خشت و آینه» (١٣۴۴) یکی از آثار تحسین‌شده سینمای ایران پیش از شکل‌گیری «موج نو» است که اما متاسفانه جریانی ایجاد نکرد و اثر دیگرش فیلم هجوآمیز «اسرار گنج دره جنی» (١٣۵٣) به دلیل کنایه‌های سیاسی‌اش خیلی زود از پرده پایین کشیده شد و نادیده ماند.

Image result for ‫نامه به سیمین‬‎
ابراهیم گلستان زبانی تند و تیز دارد و دیدگاه‌هایی تند و تیزتر. در همین نامه‌ی مفصل که هیات کتابی درآمده، چیزهایی به سیمین می‌گوید. به‌ویژه درباره‌ی جلالی که موقع نوشتن نامه بیست‌ و یک سال از مرگش می‌گذشته- که سیمین برای همیشه نامه را بی‌جواب می‌گذارد. حالا هم که دیگر هیچ . . . جواب مانده برای دنیایی دیگر؛ خواننده ممکن است با نظرات و دیدگاه‌های گلستان -بخش‌هاییش یا تمامش- موافق باشد یا نباشد. این مهم نیست. اما خواندن «نامه به سیمین» را نباید از دست داد. به‌رغم همه‌چیز، این نامه سندی تاریخی‌ست که رویدادهای دوره‌ای از تاریخ ادبیات مدرن ایران و ریشه‌های آن‌ها را می‌شود در آن رصد کرد. فقط هم این نیست؛ می‌توان نگاه نحله‌ای از روشنفکران متجدد ایرانی را هم در آن جست‌وجو کرد که روی‌شان به غرب است، اما نه توام خودباختگی و ترس و حقارت، که مبتنی بر نقد خود و تاریخ خود؛ آن‌ها که خود را شهروندان جامعه‌ی جهانی می‌بینند و معتقدند از مرزْ زندان نباید ساخت. گفتم . . . فارغ از این که با چنین دیدگاه‌هایی -یا با همه‌ی آن‌چه در این نامه نوشته شده- موافق باشیم یا نه، خواندن این نامه را نباید از دست بدهیم. اساسا این روش عقب‌مانده‌ای‌ست که برای موافقت یا مخالفت کتاب بخوانیم. کتاب را باید برای کشف و تامل خواند؛ نه له یا علیهش بودن. جایی از این نامه، گلستان روایتی از مرگ فروغ ارائه می‌دهد که مو را به تن آدم سیخ می‌کند؛ جایی که دارد درباره‌ی خرافات و جادو و کیفیت غریب آن‌ها حرف می‌زند (نقل به تخلیص): «دو شب پیش از مرگ فروغ باهم رفتیم قهوه‌خانه‌ی کاسپین در خیابان تخت‌جمشید . . . آن‌جا یک زن ارمنی بود که که فال قهوه می‌گرفت . . . برای  تفریح صدایش زدیم که بیا فال قهوه‌ی ما را بگیر. آمد. تا قهوه‌ی فروغ را دید، گفت من الان حال ندارم و تند بلند شد رفت. دو روز بعد جلال مقدم رفته بود همان‌جا قهوه بخورد. زن از آشنایی با مقدم می‌دانست، چون ما را بی آن که اسم‌مان را بداند، با هم دید بود. می‌رود سراغ جلال می‌پرسد از آن زن و مرد دوستت چه خبر. جلال می‌گوید کدام. زن نشانه می‌دهد. جلال می‌گوید چرا می‌پرسی. زن می‌گوید در فال آن زن حادثه‌ی خطرناکی دیدم، دلواپسم. جلال می‌گوید دیروز مرد.» عباس میلانی بی‌راه نمی‌گوید که «گلستان به هر نوع ادبی و ورایی که رو می‌کند، بدعت‌ها به‌جا می‌گذارد و آن نوع روایت به اعتبار مداخله‌ی او اعتلا می‌یابد.» «نامه به سیمین» فقط یک نامه نیست، خواندنش را از دست ندهید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for ‫ذهن و یادگیری‬‎
هدف از مطالعه یادگیری است.
یادگیری بوسیله ذهن انجام می شود.
شاید تصور کنیم کلیه ی بار یادگیری بر عهده ذهن است و ما در بود و نبود آن دخالتی نداریم.

اما ذهن خود تابع ما یا من وجودی و درونی مان است.
«من» وجودی است که راه و روش یادگیری را  برای ذهن ترسیم می کند.

مثلا کسی می گوید: من تا ننویسم یاد نمی گیرم.
ذهن او می گوید: تا ننویسی یاد نمی گیرم.

فرد دیگری می گوید: من در محیط پر سرو صدا نمی توانم درس بخوانم.

ذهن او می گوید تا سر و صدا باشد یاد نمی گیرم.

من با این درس یا معلم و . . . مشکل دارم.
ذهن او: تا این درس و این معلم باشد یاد نمی گیرم.
و . . .  بهانه های دیگر و  خوش خوشان ذهن که تا بهانه بیاوریم او در استراحت است و بی خیال.

بنابراین من وجودی است که روش یادگیری را برای ذهن تعریف می کند.

پس بگوییم: من در هر شرایطی می خوانم و یاد می گیرم.
و ذهن بدون بهانه می گوید: یاد می گیرم.
من باید به هدفم برسم.
و او می گوید: تو را به هدفت می رسانم.

هرچه را می خواهید ساده و کوتاه برای ذهنتان تعریف کنید و او مانند غلام حلقه بگوش اطاعت می کند.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for 100

عدد 100، یک عدد خوشحال است!



آیا می دانستید اعداد نیز خوشحال و ناراحتی دارند؟!
بله اما نه به معنای احساسی ما!

تعریف کلی اعداد خوشحال:
عدد صحیح مثبتی را در نظر بگیرید و مجموع مربعات ارقام آن را به عنوان عدد بعدی بنویسید. این کار را ادامه دهید. در صورتیکه این رویه به عدد یک ختم شود عدد اصلی شما یک عدد خوشحال (happy number)‏ نامیده می‌شود در غیر این صورت آن عدد یک عدد غیرخوشحال (unhappy number یا sad number)‏ می‌باشد. اولین عدد خوشحال 1 است. چون  1 =1×1 یعنی در مرحله اول به 1 رسیدیم. به طور مثال در مورد عدد ۷ داریم:


و در مورد عدد ۴ داریم:

پس عدد ۴ یک عدد غیر خوشحال است.

اعداد خوشحال کمتر از ۵۰۰ عبارتند از:

۱, ۷, ۱۰, ۱۳, ۱۹, ۲۳, ۲۸, ۳۱, ۳۲, ۴۴, ۴۹, ۶۸, ۷۰, ۷۹, ۸۲, ۸۶, ۹۱, ۹۴, ۹۷, ۱۰۰, ۱۰۳, ۱۰۹, ۱۲۹, ۱۳۰, ۱۳۳, ۱۳۹, ۱۶۷, ۱۷۶, ۱۸۸, ۱۹۰, ۱۹۲, ۱۹۳, ۲۰۳, ۲۰۸, ۲۱۹, ۲۲۶, ۲۳۰, ۲۳۶, ۲۳۹, ۲۶۲, ۲۶۳, ۲۸۰, ۲۹۱, ۲۹۳, ۳۰۱, ۳۰۲, ۳۱۰, ۳۱۳, ۳۱۹, ۳۲۰, ۳۲۶, ۳۲۹, ۳۳۱, ۳۳۸, ۳۵۶, ۳۶۲, ۳۶۵, ۳۶۷, ۳۶۸, ۳۷۶, ۳۷۹, ۳۸۳, ۳۸۶, ۳۹۱, ۳۹۲, ۳۹۷, ۴۰۴, ۴۰۹, ۴۴۰, ۴۴۶, ۴۶۴, ۴۶۹, ۴۷۸, ۴۸۷, ۴۹۰, ۴۹۶.

اولین دو عدد متوالی خوشحال، اعداد 31 و 32 هستند. اولین سه عدد متوالی خوشحال نیز، اعداد 1880، 1881 و 1882 هستند.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




پنجشنبه 25 مهر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
 Related image
در تربیت فرزند، از سه كلید " منطق ، عاطفه و جدیت " استفاده كنید .

منطقی بودن، مثل زمانی كه فرزند شما خواسته به جایی دارد و باید برآورده شود. بنابراین:
دلیلی برای جدال و بحث نیست.

عاطفی بودن، مثل زمانی كه احساس می كنید با كمی ابراز عشق و توجه، می شود به اتمسفر ارتباط شما و فرزندتان آرامش منتقل كرد. بنابراین:
دلیلی برای استفاده از روش های منفی ارتباطی مثل بحث، توهین، تحقیر نیست.

جدّی بودن، مثل زمانی كه قانونی را وضع كرده اید و اطمینان دارید به صلاح فرزندتان است، باید با جدّیت (بدون عصبانیت)، روی حرفتان بایستید.
بنابراین:
دلیلی برای بحث های طولانی و قوانین بی ثبات نیست.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




http://img.tebyan.net/big/1392/07/8321515186107227172169606120617815116510363.jpg

برای دانش آموزانی که در درک مسائل ریاضی دچار دشواری شدید می باشند ، از اصطلاح ( دیس کالکولی ) یا اختلال در محاسبه و کسب مفاهیم ریاضی استفاده می شود.
این دسته از دانش آموزان در درک روابط فضایی دچار مشکل شدید هستند و از جمله عوامل ایجادکننده این اختلال عبارتنداز: فقدان آمادگی ذهنی، تدریس ناکافی یا نادرست ، عملکرد پایین هوش غیر کلامی ، ضعف حافظه بینایی و شنوایی و اختلال در ادراک فضایی .
مروری بر ویژگیهای شناختی این دانش آموزان نشان میدهد که نارسایی های حافظه در این گروه از دانش آموزان خیلی پیش از ورود به آموزشگاه ها معلوم می شود . به طور مثال این افراد به دلیل مشکلات جهت یابی به آسانی گم می شوند و یا اشیای خود را گم می کنند. به محض ورود آنها به مدارس ، این مشکلات به شکل جدی تر در فعالیتهای یادگیری رخ می نمایند. این نارسایی ها با تاثیر بدی که بر تحلیل ، مقایسه ، طبقه بندی و تفسیر و درک اطلاعات مربوط به یک موقعیت خاص می گذارند ، کارکرد دانش آموز را به نحوی بارز پایین می آورند.
متخصصان معمولا بر مشکلات مربوط به زبان گفتاری ( نارساخوانی – نارسانویسی ) توجه بیشتری نشان میدهند و همین مسئله مانع از توجه هرچه بیشتر بر مشکلات مربوط به تفکر کمی (
می‌تواند به‌خوبی بخواند و بنویسد و مشکل عمده‌ای در دریافت شنیداری یا دیداری ندارد اما در عملیات و درک مفاهیم ریاضی همچون ادراک روابط مقادیر و اندازه‌ها و یادگیری مفاهیم کمی اشکال دارد) شده است به همین دلیل پژوهشهایی که درباره ی نارسایی های تفکر کمی انجام شده است، درمقایسه با مطالعات زیرگروه های فرعی دیگر بسیار عقب تر است . برخی از مولفان بر این باورند که ضعف در مهارتهای حساب در مقایسه با خواندن و نوشتن اهمیت کمتری در جوامع دارد .

 نشانه ها و علائم :
  • در درک مفاهیم جایگزینی ارزشها ، مقادیر و خطوط اعداد ، ارزشهای منفی و مثبت ، انتقال و قرض گیری مشکل دارد.
  • در مرتب کردن اطلاعات و رویدادها با مشکل روبروست.
  • در استفاده از مراحل مختلف در عملیات ریاضی مشکل دارد.
  • در درک تقسیم به واحدهای کوچکتر با مشکل روبروست.
  • در خرد کردن پول و به کار بردن پول مشکل دارد.
  • در تشخیص قالبهای جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم با مشکل روبروست.
  • در استفاده از زبان در فرآیندهای ریاضی مشکل دارد.
  • در درک مفاهیم مرتبط با زمان مانند روز ، هفته ، ماه ، فصل و غیره با مشکل روبروست.
  • در سازماندهی مسائل روی صفحه ، حفظ اعداد به صورت خطی و تقسیم مسائل ریاضی طولانی تا رسیدن به نتیجه مشکل دارد.
   راهبردها :
  • اجازه دهید از انگشتها و کاغذ یادداشت استفاده کنید.
  • از نمودارها استفاده کنید و مفاهیم ریاضی را بکشید.
  • از یاری و کمک همسالان استفاده کنید.
  • استفاده از کاغذ شطرنجی را توصیه کنید.
  • استفاده ازمداد رنگی را برای نشان دادن تمایز بین مسائل مختلف پیشنهاد دهید.
  • با ابزارهای دستی کار کنید.
  • تصاویر واژه هایی را که در مورد آنها مشکلی وجود دارد بکشید.
  • از ابزارهای تقویت حافظه برای آموزش واقعیتهای ریاضی استفاده کنید.
  • برای تمرین ، زمانی را برای کار با رایانه برنامه ریزی کنید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






چگونه ترکیبات وصفی و اضافی را از هم تمیز دهیم؟

1. در بین موصوف و صفت می توانیم حرف ی بیاوریم .
مانند: گل زیبا که می توان گفت: گلی زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی بیاوریم .
مانند: کفش ستاره؛در اینجا نمی توان گفت کفشی ستاره .

2. در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و «آن » اضافه کرد.
مانند: ساحل دریا: ساحل این دریا یا صاحب آن مغازه اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم .
مانند: گل زیبا که نمی توانیم بگوئیم: گل این زیبا یا گل آن زیبا

3. اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود.
مانند: مادر مهربان+ است که می شود مادر ,مهربان است. اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست .
مانند: کیف سارا + است که می شود کیف, سارا است و جمله ما در این شکل درست نیست.

4. همچنین اگر به صفت ، تر اضافه کنیم کلمه ی جدید معنی دار خواهد بود.
مانند: کوه بلند که اگر به آن تر اضافه کنیم میشود کوه بلند تر که معنی می دهد. درحالی که اگر تر به مضاف الیه بپیوندد ، معنی نخواهد داشت مانند درکلاس تر که معنی نمی دهد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for i love you daughter

طبق آماری که از حدود ۱۱۰۰ دختر ۱۳ تا ۱۸ ساله گزارش‌شده ۶۳% آن‌ها بیان کردند که الگوی آن‌ها در زندگی مادرشان است و ۴۸% آن‌ها نیز گفتند زمانی که به مشکلی برمی‌خورند به اولین فردی که مراجعه می‌کنند مادرشان است. فقط ۱۵% آن‌ها گفتند که برای مشورت گرفتن به دوستانشان رجوع می‌کنند.

 دختران جوان‌تر بیشتر به مادرشان گرایش دارند. دختران در دوران راهنمایی با دوستانشان مشورت می‌کنند اما مادرشان مطمئن‌ترین فرد برای آن‌هاست.

با توجه به یافته‌های تحقیق بالا و سایر نتایج باید در نظر داشته باشید که شما به‌عنوان مادر همه‌چیز دخترتان هستید.


تمام گزارش‌ها تأیید می‌کنند که رفتار مادر جلوی دخترش تأثیر خیلی زیادی بر روی رفتار او خواهد گذاشت. سعی کنید در خانه یک مادر اکتیو باشید وقتی دخترتان می‌بیند که شما برای دویدن بیرون می‌روید و یا در خانه ورزش می‌کنید درواقع دارید به او یاد می‌دهید که بدنش را دوست داشته باشد.
به او کمک کنید تا احساس خاص بودن داشته باشد.

بنا بر گزارش انجمن زنان دانشگاهی امریکا میزان اعتمادبه‌نفس در میان دختران در دوران راهنمایی و دبیرستان سه و نیم برابر کمتر از پسران است.

 حال چه باید کرد؟
با تشویق شخصیت و فردیت دختر جوانتان شما سکوهای قدرتمند عاطفی را در وجودش پایه گذاری می‌کنید تا زمانی که به سن نوجوانی می‌رسد بتواند با پیچیدگی‌های آن سن به‌خوبی کنار بیاید.
 بگذارید خودش را باور داشته باشد به او اجازه دهید تا استعدادهایش را بشناسد و خودش تصمیم بگیرد که در چه زمینه‌ای استعداد دارد.

شاید برایتان عجیب باشد بدانید یکی از بهترین راه‌های بالا بردن اعتمادبه‌نفس دخترتان این است که اجازه دهید اشتباه کند.
به دخترتان یاد دهید که اشتباهات امری عادی در زندگی هستند. درباره اقدامات اشتباه زندگی خودتان با او صحبت کنید و به او فرصت اشتباه کردن بدهید حتی اگر این اشتباهات از دید شما خیلی احمقانه به نظر برسند.

اعتمادبه‌نفس اجتماعی‌اش را بالا ببرید.

 تحقیقات نشان می‌دهند که نیمی از کودکان و نوجوانان که تعداد زیادی از آنان دختران هستند خشونت در رابطه را تجربه می‌کنند. خشونت در رابطه زمانیست که سایر کودکان عمداً یک کودک را طرد می‌کنند یا دیگر کودکان را مجبور می‌کنند تا فرد مشخصی را طرد کنند. برخورد و دعوا در زندگی کودکان اجتناب‌ناپذیر است؛ و به همین دلیل نیاز هست که به دخترتان یاد دهید که چطور از پس این شرایط برآید.

وقتی دخترتان دچار یکی از انواع مشکلات در ارتباطات اجتماعی‌اش شد مثلاً به یک مهمانی تولد دعوت نشد این اتفاق را نادیده نگیرد و به او نگویید که این اتفاق خیلی بزرگی نیست.
وقتی این‌گونه رفتار می‌کنید این برایش به این معناست که احساساتش اهمیتی ندارند. بجای آن سعی کنید با او صحبت کنید و حرف‌هایش را بشنوید. اجازه دهید دخترتان عضو یک گروه باشد، چه این گروه یک تیم ورزشی باشد یا جمعی از دوستانش که در یک کلاس یک‌هفته‌ای هنر شرکت کرده‌اند.

دختران وقتی با بچه‌های دیگر بر روی یک هدف مشترک کار می‌کنند از حس استقلال و افتخار سرشار می‌شوند حتی اگر این‌ یک کار ساده مثل درست کردن یک تصویر کلاژ باشد.

ورزش‌های تیمی بخصوص می‌تواند برای دختران خیلی سودمند باشد زیرا برد و باخت انعطاف‌پذیری را به آن‌ها یاد می‌دهد.
در نظرسنجی اخیری که از ۴۰۰ زن که جزو مدیران ارشد در سراسر جهان هستند صورت گرفت، ۹۴ درصد از آنان در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کردند و ۷۴ درصد از آنان اذعان داشتند که آن تجربه بر توانایی‌های شغلی آن‌ها تأثیرگذار بوده است.

در انتها باید بگوییم که برای تمام چالش‌هایی که دخترتان با آن‌ها روبرو است و تمام تلاش‌هایی که شما می‌کنید تا به او کمک کنید تا در این میان راه خودش را پیدا کند هیچ‌چیزی مهم‌تر و قدرتمندتر از عشق بی‌قید و شرط شما نسبت به او نیست. بیشتر از هر چیزی بچه‌ها دوست دارند پاسخ این سه سؤال را بدانند:

درباره من چه فکر می‌کنی؟
منو درک می‌کنی؟
چه آرزویی برایم داری؟

جوابهای شفافی به دخترتان در خصوص این سوالات بدهید و آینده او روشن‌تر از همیشه خواهد شد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




http://nopana.ir/includes/timthumb.php?src=http://nopana.ir/uploads/sahel/2248%20600x500%20Slider.jpg&w=570
از كسى كه ده هزار حركت رو یك بار تمرین كرده نمیترسم! از كسى میترسم كه یك حركت رو ده هزار بار تمرین كرده . . .
«بروس لی»

بچه ها حتما براتون بارها پیش اومده با وجود اینكه برای یه آزمون مطالعه كرده بودید، اون نتیجه ای كه مدنظرتون بوده رو نگرفتید.
مشكل كجا بوده؟!  من كه یه دور همه رو خونده بودم چرا پس اینجوری شد؟! 
مشكل اینجاست عزیزم! شما  «یك دور» همه دروس آزمون رو خوندی . . .
اینجاست كه به تأثیر فوق العاده ی مرور كردن بیش تر از هر زمان دیگه ای پی میبریم.
شما با مرور كردن، در واقع دارین محكم كاری میكنین! چیزی كه بروس لی گفته یعنی «تكرار یه حركت» كه خیلی قشنگ بهش مسلط بشیم.


سؤال دیگه: من خیلی بی دقتم! چیکار کنم؟
خب اول از همه باید بدونید که دقت یه توانایی ذاتی نیست و یه مهارته که با تمرین به دست میاد! پس اگر که بخواید میتونید این مهارت رو توی خودتون تقویت کنید!
میدونید که  ما اطّلاعات رو از طریق حواس پنجگانه دریافت میکنیم و در واقع تقویت این حواس پنجگانه که مهمترینشون بیناییه میتونه سهم بزرگی در تقویت دقت داشته باشه!
بخش بزرگی از بی دقتی ما در مواجه با سؤالات، مربوط به برگشت های غیرارادی چشمه! یه راه خوب برای حل این مشکل استفاده از انگشتتون برای دنبال کردن خطّه!
چیز دیگه ای که باعث میشه دقت خیلی پایین بیاد عجله کردنه! وقتی برای خوندن درس یا سؤال عجله  می کنید باعث میشه تموم اطلاعات مورد نظر رو دریافت نکنید! سعی کنید سوالات رو در زمان معقول و با تمام جزئیات بخونید!
فعال باشید! فعال بودن به افزایش دقت شما کمک میکنه! برای همینه که یادداشت برداری سر کلاس و یا نوشتن نکات مهم مسئله باعث افزایش دقتتون میشه چون باعث میشه تمام حواستون روی موضوع متمرکز بشه!
یه عامل مهم توی کاهش دقت کاهش غیرارادی توجهِ! حتما برای شما هم خیلی پیش اومده که سوالات خیلی آسون رو به دلیل بی دقتی اشتباه جواب بدید! این به این دلیله که ذهن شما در مواجه با سوالات آسون به صورت غیر ارادی توجهش رو از دست میده! یه راهکار برای مقابله با این مشکل اینه که به محض رسیدن به سوالات آسون حالت جسمانی خودتون رو تغییر بدید و طوری رفتار کنید که انگار با مسئله ی خیلی مهمی روبرو شدید.

ایام به کام و مسیر زندگیتون همواره سبز





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 23 مهر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
http://s5.picofile.com/file/8112847950/AKSGIF_IR_BOOK_GIF_%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_animated_book.gif

برای
شماره گذاری صفحات كتاب از روش زیر استفاده می شود:


برای اعداد یك رقمی:               1-1×(1+صفحه)

برای اعداد دو رقمی:               11-2×(1+صفحه)

برای اعداد سه رقمی:             111-3×(1+صفحه)

مثال: كتابی 160 صفحه دارد. برای شماره گذاری این كتاب چند رقم به كار رفته است؟

جواب: 372=111-3×(1+160)




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 23 مهر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
روش مثلثی چیست؟

همانطور که از عنوان آن بر می آید، با یک مثلث، سرو کار داریم.
رفع اضطراب با روش مثلثی
مثلثی با سه گوشه، تلاش، بهره برداری و شاد بودن.

با به کار بستن نکات مربوط به این مثلث، می توانیم بر اضطراب و تشویش امتحان و یادگیری، پیروز شویم.

معمولا در تفسیر این مثلث از رأس و گوشه ی تلاش شروع می شود.

وقتی شما به عنوان یک یادگیرنده ، تلاش می کنید و آموزشی را که دیده اید، یاد می گیرید، شما دارای توانمندی هایی در آن زمینه می شوید.

در زمان امتحان، هنگامی که سوالات مربوط به آن مطلب به خصوص مطرح می شود، می توانید، از آنچه آموخته اید بهره برداری کنید و به سوالات پاسخ دهید.

در پی این پاسخگویی، شما از حس توانمندی که دارید و تصور نمره یا امتیاز خوبی که به دست می آورید، احساس شاد بودن می کنید.

نکات مهم :

آنچه در روش مثلثی مهم است، اینکه، این سه عنصر بر هم دیگر اثر دارند.

وقتی شما تلاش می کنید و با تمرین و تکرار، می آموزید، می توانید از آموخته های خود بهره بگیرید و آموخته هایتان را به کار بندید.

پر واضح است که توانمندی و استفاده از آموخته ها تا چه حد می تواند برای ما شادی آور باشد و این حس رضایت و شادی، یعنی ما از اضطراب دور می شویم.

و نکته مهم دیگر اینکه، لزوما از گوشه مربوط به تلاش نباید شروع کنیم.

مثلا وقتی شما در شرایط مناسبی هستید و قصد یادگیری دارید، این خود باعث شادی شما می گردد و هنگامی که شما شاد هستید، تلاش کردن برایتان دلخواه تر و راحت تر است، یعنی شما یادگیری موثرتری خواهید داشت که منجر به بهره برداری و نتایج بهتری خواهد شد .

حال خود را تصور کنید که از گوشه ای از مثلث به گوشه دیگر می روید .
روش مثلثی و اضطراب
با رفتن از یک گوشه به گوشه دیگر مثلث و تکرار این حرکت ، به جای یک مثلث ، یک دایره داریم .


دایره موفقیت و اضطراب

تمام آنچه از ما سر می زند، رفتار است و رفتاری ما را خشنود و موفق می سازد که جوابگوی برخی نیازهای اساسی ما باشد.

در روش مثلث، در پی تلاش و بهره برداری از نتایج آن، نیاز به قدرت و ارزشمندی در ما پاسخ داده می شود و با بهره برداری و شادی به دست آمده، نیاز به شادی و لذت نیز جواب داده می شود و اگر ما خود، این تلاش را انتخاب کرده باشیم، نه به اجبار و با یک کنترل بیرونی، نیاز به آزادی نیز پاسخ می گیرد و همه این ها ، یعنی موفقیت.

«موفق باشید و یادگیرنده»





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




تعداد جمله از فرمول های زیر به دست می آید:

۱. فعل های حاضر در جمله را می شماریم.
۲. فعل های غایب (حذف شده) را می شماریم.
۳. شبه جمله تمام جمله ها به عنوان جمله حساب می شوند.

تعداد فعل های ذکر شده + تعداد فعل های حذف شده + شبه جمله
مثال: ای مردم ! بدانید ملتی که تلاش کند و پشتکار داشته باشد هم به برخورداری می رسد و هم به موفقیت.
ای مردم + بدانید+ تلاش کند+ داشته باشد +می رسد +می رسد (که حذف شده )

شبه جمله + فعل + فعل + فعل + فعل + (فعل حذف شده)
گاهی در جمله عبارتی شبیه به فعل می آید که هرگز فعل نیست. مانند مصدر ها، بنابراین، این گروه هرگز در شمارش، جمله محسوب نمی شوند.

مثال: هنگام رفت وآمد از خیابان احتیاط کن . (یک جمله)
کار کردن و تلاش کردن رمز موفقیت است . (یک جمله)

نکته : گاهی فعل ها به صورت مخفف می آیند و درشمارش جمله ها محسوب می شوند.
مثال: من آن نی ام که تو را رها کنم. (من آن کسی نیستم که تو را رها کنم.)

شبه جمله ها بر دو نوع هستند:

۱. منادا: منادا را از حروف ندا تشخیص می دهیم . حروف ندا عبارتند از : ای ، یا ، ایا ، « ا » در پایان واژه ،   Ø ( بدون هیچ علامتی ) یعنی از لحن نوشته یا کاما متوجه می شویم.

۲. صوت عبارتند از:

برای آرزو و دعا:  کاشکی، کاش، ای کاش، آمین، الهی

برای تشویق:  به به، آفرین، احسنت، بارک الله، مرحبا، خوشا

برای تاسف و درد:  آه، درد، دریغا ، دریغ، ای داد، فریاد، وای.

برای تعجب:  به، وه، عجب، چه عجب، عجبا، شگفتا.

برای تنبیه: امان، الامان، مبادا، زنهار، هان.

برای احترام: چشم، به چشم، بله قربان.

برای قبول و تصدیق: بله، آری، ای، ای والله.

برای دستور: خاموش، ساکت، یالله، بسم الله.

 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دوشنبه 22 مهر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد

فعل: دردستورزبان فارسی واژه ای است که انجام دادن کاری و یا پذیرفتن و نسبت دادن حالتی را به کسی یا چیزی در یکی از زمانهای (گذشته، حال و آینده) را نشان می دهد.

۱. به نام آن که جان را فکرت (آموخت)
۲. معّلم چند کلمه را روی تخته (نوشت)
۳. علی کتاب را ازروی میز( برداشت)
۴. سعید به مدرسه (می رود)
۵. دانشجویان به گردش علمی (رفتند)

در هرکدام از جملات بالا قسمت داخل پرانتز فعل جمله می باشد اگر فعل را از جمله حذف کنیم قطعا معنی جمله ناقص می شود پس فعل جزﺀ اصلی و معنی بخش برای رساندن مفهوم جمله به مخاطب می باشد.

هرفعلی دارای ویژگیهایی می باشد که در پایه ی ششم تشخیص( زمان فعل)  ضروری است:
۱. زمان فعل
۲. شمار فعل (مفرد، جمع )
۳. شخص

زمان فعل :
در دستورزبان فارسی سه زمان اصلی داریم :
۱. گذشته (ماضی )
۲. حال( مضارع)
۳. آینده (مستقبل )

ماضی (گذشته): فعلی که بر انجام کار یا پذیرفتن حالتی در گذشته دلالت می کند.
علی به مدرسه رفت
دانش آموزان به مدرسه رفتند

حال (مضارع): برانجام کار ویا پذیرفتن حالتی در زمان حال دلالت می کند
علی درس می نویسد
آنها به مدرسه می روند

آینده (مستقبل): برانجام کار یا پذیرفتن حالتی در آینده دلالت می کند.
علی به مدرسه خواهد رفت .
آنها به گردش علمی خواهند رفت.

تشخیص زمان فعل در جمله تقریبا ساده می باشد و می توان با خواندن جمله و معنی آن تا حدی به زمان فعل پی برد، امّا اگر افعال را خارج از جمله داشته باشیم بهترین روش برای شناخت زمان فعل آشنایی با ساخت سه زمان اصلی از لحاظ دستوری می باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






( کل صفحات : 4 )    1   2   3   4   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic