وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: ریاضیات محض
مدیر وبلاگ : فرزانه خرّمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

 




«عسل پورحسین»




«آتنا گلبانگ»


«یاس مرتضایی»

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





dear math i love you infinity t shirt Dear Math I Love You Infinity T Shirt

اصول و مفاهیم را به جای حفظ کردن بفهمید.
اصول و مفاهیم ریاضی مثل آجرهای دیوار روی هم قرار می‌گیرند. اگر مفاهیم اولیه را خوب درک نکنید به تدریج در فهم اصول و مفاهیم بعدی هم مشکل خواهید داشت و این مشکل همین طور ادامه خواهد داشت تا جایی که در مراحل بالاتر چیزی متوجه نخواهید شد. اگر می‌بینید بعضی از قسمت‌های کتاب را خوب متوجه نمی‌شوید و نمی‌توانید مسائل را حل کنید حتماً بعضی از مفاهیم سال‌های قبل را متوجه نشده‌اید.
 
تمرین، تمرین و تمرین!
هیچ چیز مانند حل مسئله به فهم ریاضی کمک نمی‌کند، مسئله‌ها راهی هستند که شما ریاضی را بهتر بفهمید. فراموش نکنید مسئله‌ها و تمرین‌ها وسیله ی یادگیری هستند.
 
تعریف‌ها را بنویسید.

یکی از راه‌های ساده برای فهم دقیق‌تر اصول و مفاهیم ریاضی نوشتن آن‌هاست. همه‌ی ما هنگام نوشتن دقت بیشتری داریم. وقتی مطلبی را می‌نویسید اگر در همان حال سعی کنید آن را بفهمید همان مطلب با مطالب قبلی پیوند می‌خورد و آن را راحت‌تر حفظ می‌کنید.


با مفاهیم و اصول درگیر شوید.

وقتی اصل یا قضیه‌ای را در ریاضی می‌خوانید. فکر کنید آیا واقعاً درست است؟  آیا موردی می‌توانید پیدا کنید که در مورد آن صادق نباشد؟ عکس آن قضیه چه طور است؟ برای حل کردن مسائل ریاضی روش‌ها و مراحل مختلفی پیشنهاد شده است که بیشتر آن‌ها به هم شبیه هستند، پس مراحل حل یک مسئله را در ذهن مرورکنید:
 
1. مسئله را بفهمید.
2. برای حل مسئله نقشه بکشید.
3. معادله یا فرمول‌ها را بنویسید.
4. مسئله را حل کنید.
5. راه حل خود را چک کنید.
 
چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟
بهترین راه برای درک این مراحل اینست که چند تا از مسئله‌های درسی‌تان را قدم به قدم با این روش حل کنید.
هر مرحله را که انجام داده‌اید از خودتان بپرسید چرا و چگونه آن را انجام داده‌اید؟ آیا می‌توانید تمام مراحل حل مسئله یا تکلیف را با دلیل برای معلم یا همکلاسی تان توضیح دهید؟ وقتی معلم یا یکی از همکلاسی هایتان هم مسئله‌ای را حل می کند از خودتان بپرسید چرا؟ اگر جوابی داشتید آن را فهمیده‌اید و گرنه دلیل آن را بپرسید.

در نهایت این که از اشتباهات گذشته درس بگیرید:
1. تکالیف را مرور کنید.
2. برگه‌های امتحانی را ببینید.
3. از معلم، والدین یا همکلاسی هایتان کمک بگیرید.
4. در حل مسائل عجله نکنید.
5. سر نخ اشتباه را پیدا کنید.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Related image

کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد، کودک آلمانی «پیشرفت» و کودک چینی «مهرورزی»
 
علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستان‌های کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستان‌های کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمع‌گرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته  است.

او به این منظور تمامی داستان‌های کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستان‌های کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد:
نیازهای «پیروی» و اطاعت در ایران، «پیشرفت» در آلمان و «مهرورزی» در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند.
نیاز به «پیروی» و اطاعت  به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است.
نیاز «مهرورزی» پرتکرارترین نیاز در چین است که به شدت با ساختار جمع‌گرای شرقی مطابقت دارد.
در مرتبه‌های بعدی نیاز «فهمیدن» و همچنین نیاز به «ارائه و بیان» در چین قراردارند.

به طور خلاصه می‌توان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مهر بورزد، بفهمد و بفهماند.
بعد از این سه نیاز که اساسا در ارتباط با دیگران (نیازهای جمعی) معنا پیدا می‌کنند، نیازهای شخصی‌تر مثل «پیشرفت» و «بازی» در چین، ظهور می‌کنند.

این در حالی است که  بروز نیازها در آلمان درست  وارونه چین است.
در آلمان نیاز به «پیشرفت»، «بازی» و «شناخت» که نیازهای فردی و معطوف به خود هستند، در درجه اول قرار دارند و بعد از آنها نیاز «پیوندجویی» ظهور می کند.

بنابراین کودک ایرانی می‌آموزد طلب‌کننده و گیرنده (مصرف کننده و تنبل) باشد.
کودک چینی اما می‌آموزد دهنده و بخشنده (تولیدکننده و کارگر) باشد.
در حالی که کودک آلمانی اساسا چیزی طلب نمی‌کند (استقلال طلب) است.
بر این پایه می‌توان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درسی خود یاد می‌گیرد که مطیع و سربه زیر باشد.
نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه می‌کند.
نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دایره‌وار دارد.
ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدفمند دارد. او به یک نقطه و هدف چشم می دوزد و تنها برای رسیدن به‌ آن در یک خط سیر مشخص می کوشد و در نهایت هم موفق است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :







علم لقمه برگرفتن از سفره طبیعت است.
و ریاضی زاییده احتیاج و در آغاز مبتنی بر تجربه. ریاضیات انعکاس دنیای واقعی در ذهن ماست. به عقیده بعضی‌ها ریاضیات زیباترین زبان برای توصیف طبیعت و روابط بین پدیده‌های طبیعی است.
به تعبیری دیگر:"ریاضیات، مطالعه شباهتها در تفاوتها و مطالعه تفاوتها درشباهتهاست."
علت اساسی موفقیت ریاضیدانان در آفریدن علمی به این زیبایی که عمیق‌ترین معرفت بشری شمرده می‌شود: سخت‌گیری بدون بخشش کوچکترین خطاها در کنار روش و معیارهای منطقی آنها به همراه جدیت ، خلاقیت ، به غایت اندیشیدن و نیز بلند پروازی و جسارت شکستن هر چه موجود است. به هر قسمت از زندگی که کنجکاوانه و با دقت بنگریم ، اثر مستقیم یا غیر مستقیم ریاضیات در آن مشاهده می‌کنیم. نمونه آن کشف اخیر این مساله توسط دانشمندان است که :" یکی از انواع حشرات که بر روی شاخ و برگ درختان لانه سازی می‌کند، روش کارش بر اساس یک فرمول پیچیده ریاضی است."
در حالت کلی ریاضیات راه های متعددی برای باز شدن فکر در اختیار ما قرار دارد که از مهمترین آنها مطالعه ی ریاضیات از جمله شاخه ی تر کیبیات است.ریاضیات این کمک را به ما میکند تا مشکلات و موضوعات زندگی را بهتر و راحت تر تجزیه و تحلیل کنیم.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




سه شنبه 21 آبان 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد

از دنیا قایقی بساز برای عبور.
از داشته ها و نداشته هایت دو پارو بساز
و از نگاه بی خواهشت، سکّان!
و آنگاه رودِ زندگی را شجاعانه بشکاف
و امواج پر پیچ و تابش را پشت سر گذار.
طوری برخورد نکن که انگار ماندنی هستی.
بسیاری در این رودخانه رسوب شده اند.
همچون سنگ های کف رودخانه اند. حتی اگر سیلی بیاید، باز بیشتر از چند متر جابجا نمی شوند.
تو از این رودخانه عبور کن.
دستِ پُر عبور کن.
با آگاهی عبور کن.
معرفت اصیلی که از فرآیند زندگی زمینی بدست آورده ای تمام گنجینه ی توست.
و همان تو را برای عبور از عوالم دیگر کافیست.

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

  تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

و لیمو خوردن پارمیدا و کیانا

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 19 آبان 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد

 " زندگى خود معلم است "
من می‌کوشم به انسانها بیاموزم که بیاموزند و برای آموختن، خودُ زندگی راستگوترین، صمیمی‌ترین و واقعی‌ترین معلّم است.
زندگی تنها معلّمی است که انسان را فریب نمی‌دهد؛ به انسان دروغ نمی‌گوید؛ به انسان خیانت نمی‌کند؛ انسان را استثمار نمی‌کند؛ او را وسیلۀ بزرگ‌نمایی خویش قرار نمی‌دهد. اگر ما دنبال این معلّم برویم، ما را به مقصد خواهد رساند.

ما باید زبان این معلّم را در جریان رویدادها و واقعیت‌هایی که در آن حادث می‌شود بیاموزیم و برای آموختن این زبان، باید بسیار به آن نزدیک بشویم. باید خود را در بطن و متن زندگی قرار بدهیم.

حال آنکه ما ازطریق دیوار ستبری از ترس‌ها، رنج‌ها، ایده‌آل‌ها و . . . خود را از این معلم راستین جدا کرده‌ایم.

ما ظاهراً درون زندگی هستیم، ولی باطناً با آن بیگانه‌ایم؛ خود را در آن منزوی و قرنطینه کرده‌ایم.

زمانی که بیاموزید زندگی خود را بر مبنای حقیقت قرار دهید یعنی به هیچ کس یا حداقل به خودتان دروغ نگویید ذهن شما به وسیله ای کامل در خدمت دانش تبدیل می شود، در این صورت همه چیز را به روشنی عاری از آشفتگى و در هم ریختگی و دقیقا همان گونه که هست خواهید دید.
اگر با چنین ذهنیتی زندگی کنید
آنگاه سَرور تقدیر خود خواهید بود.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for study

کلید موفقیت، مطالعۀ هوشمندانه است نه مطالعۀ زیاد و سخت.
 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

دانش آموزان عزیزم
سلام
سؤال همیشگی شما: چطور باید درس ها را خواند تا نتیجه ی بهتری گرفت؟

باید بدانیم که دروس از نظر قالب به سه دسته تمرینی، حفظی و خواندنی تقسیم می شوند که هرکدام شیوه مطالعه خاص خود را خواهد داشت.

دروس تمرینی: دروسی هستند که برای یادگیری نیاز به حل تمرین و تست های فراوان دارند. مانند ریاضی،  مسائل علوم
برای این دروس باید بیشتر زمان واحد مطالعاتی خود را به تست زدن اختصاص دهید برای مثال اگر واحد مطالعاتی شما ٩٠ دقیقه ای است باید ٣٠ دقیقه را به مطالعه و رسم الگوهای یادآوری و ٦٠ دقیقه را به تست زنی اختصاص دهید.

دروس خواندنی: دروسی هستند که برای یادگیری نیاز به استدلال و حفظ کردن مطالب دارید. مانند هدیه .قرآن .مطالعات
برای این دروس باید بیشتر زمان واحد مطالعاتی خود را به مطالعه به شیوه نکته برداری و حاشیه نویسی اختصاص دهید. برای مثال اگر واحد مطالعاتی شما ٩٠ دقیقه ای است باید ٦٠ دقیقه را به مطالعه و حاشیه نویسی و ٣٠ دقیقه را به تست زنی اختصاص دهید.

دروس حفظی: دروسی هستند که برای یادگیری نیاز به تکرار دارند. مانند لغات ادبیات
برای یادگیری این مباحث فیش نویسی را فراموش نکنید، فیش برگه های کوچکی است که می توانید یک طرف آن را لغت مربوطه و طرف دیگر آن را مترادف آن یا جمله ای که کلمه را برای شما تداعی می کند یادداشت کنید.
مرور خلاصه نویسی های خود را فراموش نکنید.
مرور سبب می شود مطالب وارد حافظه بلندمدت شما شده و در جلسه آزمون سرعت عمل شما را افزایش می دهد. مطابق یک برنامه مطالعه کنید. برنامه مطالعاتی دقیق به شما کمک خواهد کرد به تمامی دروس به صورت متعادل پرداخته و در بازه های مشخص مانند جمع بندی نیمسال اول، نورزو و . . . دروس مشخصی را جمع بندی کنید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for ‫پرویز ناتل خانلری‬‎

فرازی از نامه دکتر پرویز ناتل خانلری به فرزندش آرمان

این نکته را از روی نومیدی نمیگویم و هرگز یأس در دل من راه نیافته ست. نیروی خود را سَنجیدن و ضعف و قدرت خود را دانستن از نومیدی نیست. دنیای امروز پُر از حریفان زورمند ست که با هم دست و گریبانند. ما زوری نداریم که با ایشان درافتیم.

در این وضع شاید بهتر آن بوَد که قدرتی کسب کنیم. آن­قدر که بتوانیم حریم خود را از دستبرد حریفان نگه داریم و نگذاریم که ما را آلتی بشمارند و در راه مقصودِ خویش به کار برند. امّا کسب این قدرت مَجالی میخواهد و معلوم نیست که زمانه آشفته چنین مَجالی به ما بدهد.

پس اگر نمیخواهیم یک­‌باره نابود شویم باید در پیِ آن باشیم که برای خود شأن و اعتباری جز از راه قدرتِ مادّی به دست بیاوریم، تا دیگران به ملاحظهٔ آن ما را به چشمِ اِعتنا بنگرند و جانب ما را مراعات کنند، و اگر گردش زمانه ما را به وَرطه نابودی کشید، باری، آیندگان نگویند که این مردم لایق و سزاوار چنین سرنوشتی بوده‌اند.
این شأن و اعتبار را جز از راه دانش و ادب حاصل نمیتوان کرد. ملّتی که رو به انقراض میرود نخست به دانش و فضیلت بی‌اِعتنا میشود . . .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 19 آبان 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
Related image

تا قبل از رسیدن فرزندتان به نوجوانی، شما باید بذر ارتباط را كاشته و نظارت مستقیم و منعطفانه داشته باشید،
اما خصوصیات رفتاری نوجوان، محصول ارتباطیست كه در گذشته با او بر قرار كردید.
یا با ارتباط خوبی كه از گذشته با او داشته اید، محصول مرغوبی به بار آورده اید و یا . . .شما با یك محصول رسیده سروكار دارید!
فراموش نکنید که كار زیادی برای یك میوه ی رسیده ی نامرغوب نمی توان كرد!
نیک می دانیم که زمان نظارت و اِعمال نظر مستقیم و محسوس گذشته است . . .
به حریم شخصی نوجوان نمی توانید وارد شوید، مگر اینكه كلید ورود را در كودكی او و با روابط حسنه ای كه با هم داشته اید از او گرفته باشید!



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






کلاس‌های درس همیاری، اساس «کلاس من» را به «کلاس ما» تبدیل می‌کنند و یادگیری از طریق همیاری برای دانش‌آموزان فرصتی ایجاد می‌کند تا با یکدیگر در قالب گروه های کوچک و گروه‌هایی متشکل از افرادی با توانایی‌های متفاوت کار کنند. نقش معلم از اشاعه دهنده و انتقال دهنده اطلاعات به تسهیل کننده روند یادگیری تغییر می‌یابد. مسئولیت یادگیری از دوش معلم برداشته و به دانش‌آموز محول می‌شود. افزون بر این، دانش‌آموزان با کار در گروه های همیار، بیش از پیش با روند یادگیری در می‌آمیزند. آنان نه فقط مسئولند محتوا و مهارت یادشده را یاد بگیرند، بلکه در برابر یادگیری اعضای گروه خود هم مسئولیت دارند . . .

سه نوع یادگیری عمده كه در كلاس درس شكل می گیرد:


یادگیری انفرادی: این نوع یادگیری همان شکل سنتی یادگیری است. در این حالت، یادگیرنده به صورت مستقل دست به انجام کار یا فعالیت درسی می‌زند. در یادگیری انفرادی، به ندرت، کار یک دانش‌آموز با کار دانش آموز دیگر پیوند می‌خورد.

یادگیری رقابتی: در یادگیری رقابتی، دانش‌آموز می‌کوشد زودتر از دانش‌آموزان دیگر به نتیجه برسد. موقعیت یادگیری رقابتی، موقعیت «برنده –بازنده» است.

یادگیری از طریق همیاری: این گونه یادگیری دارای ساختاری است که دانش آموزان را بر می‌انگیزد به صورت گروهی کار کنند و یادگیری‌شان را از طریق هم‌شاگردی خود تقویت کنند.

منبع: راهنمای روش های نوین تدریس/ دكتر محرم آقازاده




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




دانش آموزان عزیزم سلام
امیدوارم تأملی تر با اشتباهات آزمونتون برخورد کنید و ازش درس بگیرید. امروز فرصت نشد که این سؤالات رو براتون توضیح بدم، برای همین تو وبلاگ گذاشتم.
امیدوارم مفید واقع بشه.

نایت اسکین

۱. گُل اِدریسی گلبرگ هایی به رنگ آبی و صورتی دارد. گلبرگ ها در خاک اسیدی به رنگ آبی هستند. در یکی از مناطق مرکزی تهران که آلودگی هوا با اکسیدهای کربن و گوگرد زیاد است، یک مزرعه ی پرورش گل ادریسی را در خاک کاملا خنثی ایجاد کرده ایم. کدام گزینه نمی تواند درست باشد؟

الف) اضافه شدن آهک به خاک، پی اچ خاک را بالا برده و گلبرگ ها صورتی می شوند.

ب) گل ادریسی، گیاهی است که خاک اسیدی با پی اچ پایین تر را دوست دارد.

ج) وقتی گلبرگ ها آبی شدند، برای اصلاح خاک (خنثی کردن خاک) مقدار مناسبی از آهک به آن اضافه می شود.                                                        

د) بارش باران پی اچ خاک را کاهش داده و موجب آبی شدن گلبرگ ها می شود.

پاسخ: گزینه ی ب
گل ادریسی در خاک اسیدی (گلبرگ ها، آبی است.) و در خاک بازی (گلبرگ ها، صورتی است.) رشد می کند.


جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

۲. بدنه و وسایل داخل زیردریایی از فولاد که چگالی خیلی بیشتری نسبت به آب دارد ساخته شده است. زیردریایی ها هم می توانند روی آب شناور باشند، هم می توانند درون آب غوطه ور باشند و هم می توانند به زیر آب بروند. کپسول های خاصی درون زیر دریایی وجود دارد که باعث این اتفاق (بالا و پایین آمدن زیردریایی در آب) می شود. به نظر شما زمانی که زیردریایی می خواهد از زیر آب به روی آب بیاید، چه تغییری در این کپسول ها رخ می دهد؟

الف) حجمشان کم می شود ولی جرمشان زیاد می شود.                     ب) جرمشان کم می شود ولی حجمشان زیاد می شود.

ج) جرمشان کم می شود ولی حجمشان تغییری نمی کند.                   د) جرمشان زیاد می شود ولی حجمشان تغییر نمی کند.

پاسخ: گزینه ی ج
وقتی جسمی مانند زیر دریایی بخواهد از زیر آب به روی آب بیاید، باید چگالی اش کم شود. برای کم شدن چگالی در رابطه ی بین جرم و حجم می تواند چند اتفاق باید رخ دهد. جرم کم شود ولی حجم تغییر نکند. جرم کم شود ولی حجم زیاد شود. حجم زیاد شود ولی جرم تغییر نکند. در یک زیردریایی حجم تغییری نمی کند ولی کپسول های داخل آن در زمانی که پر از آب می شوند به زیر آب می رود و در زمانی که می خواهد به روی آب بیاید آب آن توسط هوای فشرده داخل آب خالی می شود.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for ‫زبان مادری‬‎

تا پر نزنی جه ان قفس، دانه ناری
سیمرغ نیبی بلندجا، لانه ناری
پرواز تی حقه الوخه سایه نترس!
هن سایه اگر کی دس فادی، شانه ناری

«سید جلال قریشی»


_ من گیلکی نمیفهمم!
این جمله ای بود که دوست گیلکم در پاسخ به این پرسش که فریدون پوررضا را میشناسی و گفت نمیدانم و گفتم خواننده ی هم دیار خودت است، به من گفت!
_ متال و راک میشنوم!
_ متال و راک رو متوجه میشی؟
_ نه! ترجمه شو میخونم!

همین چند جمله قلب من را به درد آورد‌. زبان ها و گویشها و لهجه های محلّی فقط در مدرسه ها مورد بی مهری قرار نگرفته‌اند، در قلب محلی ها چنین شده است. زبان و گویش و لهجه هایی که اکنون به دست نسلی افتاده که بعید است به نسل بعدیشان انتقال دهند. زبانی که از قلب و روح طبیعت نشأت گرفته، واژه های نابی که خودشان به تنهایی شعرند، تاریخ سرزمینی اند که تمام دردهای بشریت را به دوش کشیده و تا به اینجا رسیده اند. تاریخ ملتی که حتی شده در قلب هایی که این زبان را زنده نگه داشتند، زنده ماند و سینه به سینه منتقل شد.

آوازهای محلی، لالایی های هر خطه، شعرهای تردی که زیر زبان آب میشوند چیزهایی نیستند که به آسانی رهایشان کنیم. چیزهایی نیستند که به خاطر علاقه‌مندی مان به موسیقی های دگر، کنارشان بگذاریم. موسیقی و ادبیات محلی، موسیقی اصالت ماست. موسیقی درد و رنج نیاکانی که چه بسا خونشان در رگ های ما باشد. کوردی و لری و گیلکی و مازنی و ترکی و هزاران زبان، گویش و لهجه های دگر چنان ارزشمند هستند که برای یادگیریشان باید تلاش کنیم و به نسلهای بعدیمان بیاموزانیم‌.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for project

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعكس، كد موسیقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

اصل اول: عدم کپی برنامه (‌انسان متفاوت، برنامه‌ی متفاوت)
در برنامه‌ریزی درسی کپی‌برداری ممنوع است؛ زیرا برنامه‌ی هر فرد، خاص و وی‍ژه‌ی خود فرد است.

اصل دوم: برنامه‌ریزی یک پدیده‌ی زمان‌بر است.
برنامه‌ریزی یک پدیده‌ی زمان‌بر است و یک برنامه‌ریزی صحیح، با گذشت زمان شکل می‌گیرد و کامل‌تر می‌شود. پس باید توجّه داشت که همواره اولین برنامه‌ریزی ما مسلماً اشتباه‌ترین برنامه‌ریزی ما خواهد بود و این مسئله هرگز نباید ما را نسبت به اصل برنامه‌ریزی بدبین کرده یا دلسرد کند.

اصل سوم: برنامه‌ریزی هفتگی با کنترل روزانه
واحد مناسب برای برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی هفتگی است. در برنامه‌ی هفتگی متغیر‌های روزانه را باید در نظر گرفت و کیفیت اجرای برنامه و بررسی نظارتی آن باید به صورت هفتگی انجام گیرد.

اصل چهارم: تلفیق درس‌های همان روز و پیش‌خوانی درس‌های فردا.

اصل پنجم:
اصل یک‌ در میان.
در چیدمان فازهای مطالعاتی توصیه می‌شود که قانون یک در میان درس‌های عمومی و اختصاصی رعایت شود.

اصل ششم: اصل اجرا
آن‌چه هر داوطلب برنامه‌ریزی می‌کند، لزوماً با آن‌چه توسط او اجرا می‌شود برابر نیست. در پایان هر بخش مطالعاتی باید مشخص شود که آیا داوطلب توانسته برنامه‌ی پیش‌بینی‌شده‌ی خود را اجرا کند و آیا مطالعه‌ی او مفید بوده است یا خیر. در تعیین مطالعه‌ی مفید، دو عنوان مورد استناد قرار می‌گیرد: 1- خود فرد و 2- نتایج آزمون.

اصل هفتم: اصل تداوم

اصل هشتم: مطالعه‌ی پلکانی
روند افزایش ساعت مطالعه جهت برنامه‌ریزی برای آزمون‌ها باید پلکانی باشد؛ یعنی دانش آموزان هرگز نباید برنامه‌ریزی درسی را با ساعت زیاد مطالعه شروع کنند؛ زیرا ممکن است به دلیل عدم توانایی در اجرای برنامه‌ی پرحجم دچار یأس و سرخوردگی شوند و به‌اشتباه اصل برنامه‌ریزی درسی را زیر سؤال برده و به آن بدبین شوند. بهتر است در شروع برنامه‌ریزی حجم مطالعه معقول باشد و زمان آن به‌مرور افزایش یابد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for BOOK


چندی پیش، مقاله‌ای در مجله تایم منتشر شد که نویسنده‌اش ادعا می‌کرد، آنچه «مطالعه عمیق» نامیده می‌شود به‌زودی از بین خواهد رفت؛ چرا که میزان مطالعه عمیق میان آدم‌ها کمتر شده و این روزها دیگر آدم‌ها سرسری کتاب می‌خوانند و با وجود مطالب خلاصه شده اینترنتی تعداد خواننده‌های کتاب‌ها روز به روز تقلیل پیدا می‌کند.
نکته وحشتناک ماجرا این جاست که مطالعات ثابت کرده، کتاب‌خوان‌ها در قیاس با افراد عادی آدم‌های خوب‌تر و باهوش‌تری هستند و شاید تنها آدم‌هایی روی این کره خاکی باشند که ارزش عاشق شدن را داشته باشند.
بر اساس مطالعاتی که روان‌شناسان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ انجام داده‌اند، کسانی که رمان می خوانند میان انسانها بیشترین قدرت همدلی با دیگران را دارند و قابلیتی دارند با عنوان «تئوری ذهن» که در کنار آنچه خود به آن اعتقاد دارند، می‌توانند عقاید، نظر و علائق دیگری را مدنظر قرار دهند و درباره آن قضاوت کنند.
آن‌ها می‌توانند بدون این که عقاید دیگران را رد کنند یا از عقیده خودشان دست بردارند، از شنیدن عقاید دیگران لذت ببرند.
تعجبی هم ندارد که کتاب‌خوان‌ها آدم‌های بهتری باشند. کتاب خواندن تجربه کردن زندگی دیگران با چشم غیرواقعی است. یاد گرفتن این نکته که چطور بدون این که خودت در ماجرایی دخیل باشی، بتوانی دنیا را در چارچوب دیگری ببینی.
کتاب‌خوان‌ها به روح هزاران آدم و خرد جمعی همه این آدم‌ها دسترسی دارند. آن‌ها چیزهایی دیده‌اند که غیر کتاب‌خوان‌ها امکان ندارد از آن سر دربیاورند و مرگ انسان‌هایی را تجربه کرده‌اند که شما هرگز آن‌ها را نمی‌شناسید.
آن‌ها یاد گرفته‌اند که زن بودن چیست و مرد بودن یعنی چه . فهمیده‌اند که تماشای رنج دیگران یعنی چه . کتاب‌خوان‌ها بسیار از سن‌شان عاقل‌ترند!
تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ ثابت کرده که هر چه‌قدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آن‌ها قوی‌تر می‌شود و در نهایت باعث می‌شود این بچه‌ها واقعا عاقل‌تر شوند، با محیط‌شان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درک‌شان بالاتر برود.
تجربه‌های قهرمان‌های داستان‌ها تبدیل به تجربه‌های خود خواننده‌ها می‌شود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان می‌کشد، تبدیل به باری می‌شود که خواننده باید تحمل کند. خواننده‌های کتاب‌ها هزاران بار زندگی می‌کنند و از هر کدام از این تجربه‌ها چیزی یاد می‌گیرند.
اگر دنبال کسی هستید که شما را تکمیل کند و فضای خالی قلب‌تان را پر کند، می‌توانید این کتاب‌خوان‌ها را در کافی‌شاپ‌ها، پارک‌ها و متروها پیدا کنید. چند دقیقه که صحبت کنید، آن‌ها را به جا خواهید آورد.

کتاب‌خوان‌ها با شما حرف نمی‌زنند، با شما رابطه برقرار می‌کنند.

آن‌ها در نامه‌ها یا مسج‌هایشان انگار برای‌تان شعر می‌نویسند. صرفا به سوالات‌تان جواب نمی‌دهند یا بیانیه صادر نمی‌کنند، بلکه با عمیق‌ترین فکرها و تئوری‌ها پاسخ شما را می‌دهند. شما را با دانش بالای کلمات و ایده‌هایشان مسحور خواهند کرد.
تحقیقات دیگری در دانشگاه برکلی نشان داده، کتاب خواندن برای کودکان باعث می‌شود آن‌ها کلماتی را یاد بگیرند که هرگز در مدرسه به آن‌ها یاد نمی‌دهند.
به خودتان لطف کنید و با کسی قرار بگذارید که میداند چطور از زبانش استفاده کند.
آن‌ها فقط شما را نمی‌فهمند، درک‌تان می‌کنند.
آدم‌ها فقط باید عاشق کسی شوند که بتواند روح‌شان را ببیند. این آدم باید کسی باشد که به روح شما نفوذ می‌کند و به بخش‌هایی از روح شما دسترسی پیدا می‌کند که هیچ‌کس دیگر قبلا کشف‌اش نکرده است.
بهترین کاری که خواندن داستان‌ها با آدم‌ها می‌کنند این است که کامل نبودن شخصیت‌ها باعث می‌شود ذهن شما سعی کند از ذهن دیگران سردربیاورد. این جور آدم‌ها توانایی همدلی پیدا می‌کنند. ممکن است همیشه با شما موافق نباشند، اما سعی می‌کنند ماجراها را از زاویه دید شما ببینند.
آن‌ها نه‌تنها باهوش‌اند که عاقل هم هستند
باهوش بودن همیشه هم خوشایند نیست، اما عاقل بودن آدم‌ها را تحریک می‌کند. همیشه مقاومت در برابر آدم‌هایی که می‌شود چیزی ازشان یاد گرفت کمی سخت است. عاشق یک آدم کتاب‌خوان شدن نه‌تنها کیفیت گفت‌وگو را بالا می‌برد، بلکه باعث می‌شود سطح گفت‌وگو بالا برود.
بر اساس تحقیقات، کتاب‌خوان‌ها به دلیل دایره وسیع واژگان‌شان و مهارت‌های حافظه، آدم‌های باهوش‌تری هستند. ذهن آن‌ها در قیاس با آدمی معمولی که کتاب نمی‌خواند توانایی درک بالاتری دارد و راحت‌تر و به‌شکل موثرتری می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.
قرار و مدار گذاشتن با آدم اهل کتاب به قرار گذاشتن با هزاران نفر می‌ماند. انگار که تجربه‌ای را که او با خواندن زندگی همه این آدم‌ها به دست آورده در اختیار شما قرار دهد، انگار با یک کاشف قرار گذاشته باشید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات