وبلاگ تخصصی كلاس ششم
آموزش چیز عجیبی است: می‌تواند انسان درون ما را زنده کند و می‌تواند انسان درون ما را زنده به گور کند . . . «پائولو فریره»
                                                        
درباره وبلاگ

فرزانه خرمی راد

رشته تحصیلی: ریاضیات محض
مدیر وبلاگ : فرزانه خرّمی راد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
یکشنبه 24 آذر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد

Image result for ‫افلاطون و ارسطو‬‎
تاریخ غرب (و حتی شاید جهان) به روایتی مناظره میان ارسطو و افلاطون است. گفتم “مناظره” ولی گاه به مصاف خونین شبیه تر بوده!
هر دو در زمان حیات آدمهای محترم و خویشتنداری بودند، از این رو ستیز سرشتیِ این دو تفکر در بسط و استقراء نمادین اندیشه شان طی زمان  بهتر دیده می شود:
 
افلاطون عاشق راستی بود و عدالتخواه.
ارسطو عاشق دانستن بود و کنجکاو.
افلاطون شاگرد شهید شوکران بود.
ارسطو فرزند هنرهای خویشتن بود.
افلاطون مراقبه می کرد و فلسفه بافی.
ارسطو تجربه می کرد و کالبد شکافی.
افلاطون آکادمی را ساخت.
ارسطو، لیسئوم را پایه گذاشت.
افلاطون در پی آرمانشهر و نظم و نجات جمعی بود.
ارسطو، فن بیان آموخت تا هر کس فردیّت خود را بهتر شکوفا کند.
افلاطون می ترسید “مردم از پی گمان بروند” و شعر را، جوش آوردن احساسات  ناپرورده انسانی می دانست. افکار را “نگهبانان” جامعه از بالا می بایست به توده ها عرضه کنند. شعر در مدینه فاضله افلاطون ممنوع بود.
ارسطو رساله “بوطیقا” - فن شعر را نوشت که انجیل همه فیلمنامه نویسان هالیوود است. هر کس آزاد است قصه خود را بنویسد. ارسطو پدر “رسانه اصطلاحا آزاد” است...
شهیدِ مصلوب که غرب را در نوردید، از جهتی شاگرد نمادین افلاطون است...
هرگاه که اندیشه افلاطون بخواهد چیره شود، شرطِ لازمْ یک شهید است.
شاگرد ارسطو اما (خلف یا ناخلف) اسکندر مقدونی است که شرق را شخم زد و هیچ گیاه روینده ای نکاشت . . .
در زمانه ی ما بخشی از نظرات افلاطون در اتحاد جماهیر شوروی پیاده شد.
ارسطو آمریکا را ساخت . . .
در مجموع شرق در بیشتر دوره های خود افلاطونی بوده و غربْ ارسطویی . . .
اما کدام بهتر است؟
همه سقراط و مسیح را دوست دارند اما انگار آخر هفته با شاگردان ارسطو بیشتر خوش می گذرد!
طی دوره های سختیِ طبیعی یا جنگ که اتحاد لازم است، افلاطون قیمت پیدا می کند. در شرایط رفاه جغرافیایی و تاریخی ارسطو باب می شود.
نقطه ضعف افلاطون (نظام های تمامیت خواه) شاید زودتر روشن شود، اما شاگردان بازیگوش ارسطو هم تا تمام سیاره را نبلعند و تشریح نکنند دست بردار نیستند. تباهی ارسطویی مزمن تر و کامل تر است! حکایت قورباغه و دیگ آب جوش...

ایده آلیزم سیاسی، دیکتاتوری های عقیدتی و تفتیش عقاید، تزویر و ریا، عقب ماندگی علمی از عوارض ناخواسته افلاطون زدگی است.
اوتانازی اجباری، نژادپرستی و بهنژادی، سرمایه داری افسار گسیخته ، برده داری مدرن، نابودی منابع سیاره و گرمایش زمین‌نتیجه ارسطو زدگی دیوانه وار است.
بسط و استقراء کابوس وار روش های افلاطون به “قلعه حیوانات” می رسد و بسط جنون آمیز آیین ارسطو به “۱۹۸۴” جرج اورول و “Brave new world” آلدوس هاکسلی می انجامد!

جهان به تناوب از کمبود ارسطو یا افلاطون رنج برده است . . .
در سال ۳۰۰ میلادی در غرب ارسطو زیاد بود و افلاطون کم . . .
در سال ۱۰۰۰ میلادی در غرب ارسطو کم بود و افلاطون زیاد،‌(هرچند گفته های ارسطو را مومیایی کرده و نگه داشته بودند، روش تجربی او فراموش شده بود).
از رنسانس دنیای پیروز و پیشرو دوباره بدست ارسطو افتاد تا امروز و امروز وقتی می گویند:
“دنیا دیگر به آدمهای موفق، رقابتی و نابغه نیازی ندارد اما سخت محتاج آدمهای صلح طلب، مهربان و بی آزار است”،
منظورشان این است:
“ارسطو بس است، افلاطون بیاورید!”

البته بعضی از جاهای دنیا هم هست که سرسختانه نسخه های بومی و محلی افلاطون را اجرا می کنند و به آنجاها بد نیست به مقدار لازم ارسطو اضافه گردد.

هر گاه جهان میان ارسطو و افلاطون دست بدست شود، یکی برود تا دیگری بیاید، آشوب و آشفتگی رخ می دهد، دوره هایی طولانی از قساوت توام با حماقت که نه با ارسطو توضیح داده می شود و نه با افلاطون توجیه...

مارکس زمانی گفته بود: “تکامل فردی خلاصه ای است از تکاملِ گونه!”
شاید هر فرد بتواند در نهاد خود حد متعادلی از افلاطون و ارسطو برقرار کند . . .
شاید این دریافت ها کمک کند عده ای میان ارسطو و افلاطون، تصمیمشان را بگیرند.
شاید آگاهی از این پهلو به پهلو شدنِ دردناک تاریخ، دستِ کم رنج را کم کند.

«ایمان فانی»
 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Related image
1.  ساعات آغازین صبح برای بالا بردن کیفیت یادگیری بسیار مفید است. 

2.  هنگام مطالعه از این شاخه به آن شاخه نپرید.  اول کتاب درسی را بخوانید بعد جزوه معلم و سپس کتاب کمک درسی را بخوانید.

3.  برای به وجود آمدن تمرکز حواس در حین مطالعه عوامل مزاحم (گوشی ،  تلویزیون ، مهمانی  وافکار مزاحم) را حذف کنید.

4.  اشکالات یادگیری خود در درس مربوطه را در اولین فرصت ممکن شناسایی و رفع کنید.

5.  تمرینات مشابه کتاب درسی که در جزوه ی معلم وکتاب‌های کمک درسی موجود است را  بارها حل کنید .

6. شب و یا صبح امتحان ۲ تا ۳ ساعت را به مرور درس ها اختصاص دهید که برای یاد آوری مطالب بسیار مهم است.

7. امتحانات قبلی درس مربوطه و امتحانات کلاسی را مجددا حل کنید و خوب یادبگیرید.

8.  سعی کنید در پایان مطالعه هر فصل کل بخش و مطالب  آن را دوره (مرور) کنید.

9. از هر درس چند نمونه سوال داشته باشید . امتحان هایی که معلم در طول ۳ ماه گرفته را بار دیگر مطالعه و اشکالاتتان را بررسی کنید.

10. شماره تماس چند شاگرد زرنگ کلاس را داشته باشید .در زمانی که جواب سوال یا فعالیتی را نمی دانید از آنها بپرسید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for iq

تکنیکهای تست زنی، یکی ازمهارتهای لازم در آمادگی آزمونها است. تسلط بر چند نکته و تکنیک در تست زنی  که درموفقیت ‎آزمونها تاثیر غیرقابل انکاری دارد :

۱. همیشه خودتون رو برای برخورد با هر نوع سوالی در آزمون آماده کنید. ( به عبارتی با این ذهنیت در آزمون شرکت نکنید که همه سوالات رو باید قبلا دیده باشید ) و باید در سر جلسه آزمون با ذهنی باز و با قدرت خلاقیت حضور پیدا کنید که اگر سوالی دیدید که به چشمتون کمتر خورده بود بتونید با دانش کسب شده راه حل رو پیدا کنید ( به دانشی که کسب کردید شک نکنید )

۲. توصیه می کنیم در چند دوره به سوالات پاسخ بدید و در دور اول صرفا سوالات ساده هر درس ( که شاید در حدود ۲۵-۳۰% سوالات باشند ) رو پاسخ بدید. اینجوری هم ذهنتون رو گرم کردید برای دوره دوم و پاسخ به سوالات متوسط و هم خودتون رو درگیر یک درس خاص نکردید و تا آخر آزمون هم اسیر سوالات سخت نمیشید.

۳. جسور باشید !!! واقعا باید در سرجلسه آزمون از برخی سوالات عبور کنید ، چرا که طراحان اغلب از این سوالات قرار میدند برای اینکه وقت شما رو بگیرند،

۴. در تست هایی که در مورد گزینه صحیحشون شک دارید، فقط زمانی ریسک کنید که تعداد این توع تست ها حدود ۴-۵ تست باشه و در مواردی که اطمینان دارید ۲ گزینه کاملا غلط داره، بین دو گزینه دیگه یکی رو انتخاب کنید. به عبارتی در تست هایی که واقعا از غلط بودن دو گزینه مطمئن نیستید اصلا ریسک نکنید.

۵. به شدت ریزبین باشید. خیلی از دانش آموزان به خاطر بی دقتی سوال رو خراب می کنند. همیشه از سوالاتی که خیلی ساده به نظر می رسند بترسید و از سوالاتی که قیافه بدی دارند اصلا نترسید .

۶. سعی کنید قبل از حل سوال، یکبار روش حلی که می خواید شروع به نوشتنش کنید رو در ذهنتون مرور کنید.
 
۷. اصلا قرار نیست همه سوالاتی که حل می کنید زمان مساوی داشته باشند، برخی سوالات زمان بر هستند و برخی سوالات رو حتی میشه بصورت چشمی پاسخ داد.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Stereographic projection in 3D.svg
تقارن یا دوران یعنی چرخاندن شکل، حول عنصری به اسم:
●محور دوران
●با زاویه ای مشخص
●در جهتی مشخص(ساعت گرد یا بر عکس)

این سه ویژگی هر نوع دوران یا تقارن است.

محور دوران دو نوع است:
محور دوران یا روی صفحه قرار دارد یا بر صفحه عمود است.

در حالت اول: همان تقارن محوری است که شکل را حول یک خط قرینه می کنیم. یعنی هر نقطه از شکل را بر خط عمود کرده و به همان اندازه ادامه می دهیم، یعنی تقارن محوری.

یک دوران حول یک خط به نام محور تقارن با زاویه 180 درجه با جهتی چپ یا راست گرد است. ( درجهت عقربه ساعت یا برعکس) که جهت شکل عوض می شود.

تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی شکل را حول یک محور چرخش به نام مرکز تقارن به اندازه 180 درجه می چرخانیم که محور تقارن بر صفحه عمود است. که به صورت یک نقطه دیده می شود.

 تقارن چرخشی: در ریاضی ششم گفته شده است اگر شکلی را حول مرکز دوران عمود بر صفحه با زاویه ای کمتر از 180 درجه دوران یا چرخش دهیم و شکل دوباره روی خودش منطبق شود، شکل تقارنی به نام تقارن چرخشی دارد. اما این مطلب ناقص است. یعنی ممکن است شکل با زاویه ای بزرگتر از 180 درجه روی خودش قرار گیرد. در این حالت هم تقارن چرخشی داریم.

مرتبه ی تقارن چرخشی:
مربع را اگر حول زاویه های 90، 180، 270 و 360 درجه بچردانیم دوباره روی خودش قرار می گیرد. یعنی با  4 زاویه چرخش. پس مرتبه تقارن چرخشی 4 است.
درمورد مثلث متساوی الاضلاع هم گفتیم زاویه چرخش 120 درجه دارد.
علاوه برآن با زاویه هایر 240 و 360 درجه هم روی خودش منطبق می شود. پس مرتبه تقارن چرخشی 3 دارد.

تذکر:
هر شکلی که تقارن مرکزی دارد، حتما تقارن چرخشی دارد ولی بر عکس لزوما یا همیشه برقرار نیست.
مثلا مثلث متساوی الاضلاع تقارن مرکزی ندارد ولی تقارن چرخشی 120 درجه دارد.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




اصول دین شیعه به‌ ترتیب از قرار زیرند:
1. توحید: به معنای یگانگی خداوند متعال است.
2. عدل: به معنای آن است که افعال خداوند متعال از سر دادگری و شایستگی است و به هیچ کس ستم نمی‌کند و هر چیزی را در جای خویش نگه می‌دارد و با هر موجودی، چنانکه شایسته‌است رفتار می‌کند.
3. نبوّت: به معنای پیامبری محمد بن عبدالله و دیگر پیامبران الهی است.
4. امامت: بدین معنا که پس از پیامبر اسلام دوازده امام معصوم منصب خلافت و امامت را بر عهده دارند و آنان منصوب خداوند متعال‌اند.
5. معاد: به معنای آن است که روزی همه مکلفان برای بازخواست و حساب در پیشگاه الهی گرد هم می‌آیند و هر کس به پاداش و کیفر خویش می‌رسد. (قیامت)
فروع دین نیز به مجموعه ده عمل اسلامی که انجامشان واجب‌ است اطلاق می‌شود که از قرار زیرند:
1. نماز 2. روزه 3. خمس 4. زکات 5. حج 6. جهاد 7. امر به معروف (دستور به خوبی ها و نیکی ها) 8. نهی از منکر (بازداشتن از بدی ها و زشتی ها) 9. تولّی (دوستى با دوستان خدا) 10. تبرّی (دشمنى با دشمنان خدا)




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




یکشنبه 24 آذر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد


Image result for ‫ای بی خبر بکوش‬‎

ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی
تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

در مکتب حقایق پیش ادیب عشق
هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی

دست از مس وجود چو مردان ره بشوی
تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

خواب و خورت ز مرتبه خویش دور کرد
آن گه رسی به خویش که بی خواب و خور شوی

گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد
بالله کز آفتاب فلک خوبتر شوی

یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر
کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی

از پای تا سرت همه نور خدا شود
در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی

وجه خدا اگر شودت منظر نظر
زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی

بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود
در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی

گر در سرت هوای وصال است حافظا
باید که خاک درگه اهل هنر شوی

«حافظ»


معنی ابیات:

بیت اوّل: ای آنكه از اسرار خلقت كائنات بی خبری، سعی كن تا دل آگاه شوی. تا سالك و رونده راه نباشی چگونه می توانی به مقام رهبری برسی.

بیت دوم: ای پسر،‌ در مدرسه ی حقیقت و در نزد آموزگار عشق سعی كن تا مثل پدر مجرب و آگاه شوی.

بیت سوم: مانند سالكان راه حقیقت از وجود خود كه چون مس، كم ارزش است چشم بپوش تا به اكسیر عشق دست یافته و به طلا مبدل شوی.

بیت چهارم: اندیشه ی خواب و خوراك تو را از مقام واقعی خود دور كرده است وقتی به مقام درخور خویش دسترسی پیدا می كنی كه فكر خواب و خوراك را از سر به در كنی.

بیت پنجم: اگر پرتو عشق الهی به دل و جانت بتابد، سوگند به خدا كه از آفتاب جهانتاب روشن تر خواهی شد.

بیت ششم: یك لحظه خود را در دریای تفكر الهی غرق كن و مطمئن باش كه آب هفت دریا یك موی از بدن تو را تَر نخواهد كرد.

بیت هفتم: اگر در راه خداوند ذوالجلال بی قرار شده و سر از پای نشناسی، سراپای وجود تو را نور خدا فرا خواهد گرفت.

بیت هشتم: اگر خوشنودی و رضایت خدا مورد نظرت باشد بی گمان روشن ضمیر و بینا دل خواهی شد.

بیت نهم: اگر بنیاد هستی تو (در نتیجه آنچه در بالا توصیف شد) دگرگون شود، هیچ مپندار كه دگرگونی و خللی در وجود و روح تو راه یابد.

بیت دهم: حافظ اگر در سر، خیال رسیدن به محبوب را می پرورانی، بایستی خاك درگاه مردمان صاحب فضل و هنر شوی.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




اگـر گـوینده در کلام خود ضرب المثلی را آگاهانه به کار گیـرد و یا کلام او بعداً ضـرب المثل شود ، می گوییم دارای آرایه ی ضرب المثل است .

مثال:

آن دم که دل به عشق دهی خوش دمی بود          در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

تــو نیکــی میـکـن و در دجـــله انــداز                   کـــه ایــزد در بیــابانــت دهـــد بــاز  ( همه ی بیت ضرب المثل است )



تفاوت های کنایه و ضرب المثل:

1. کنایه اغلب شکل مصدری دارد یعنی قابل تبدیل شدن به جمله است. مثال «موی دماغ کسی شدن» می توان گفت: موی دماغ من شده است.
به عبارتی کنایات، افعال گروهی هستند که در جایگاه گزاره ی جمله قرار می گیرند و نهاد می خواهند. مثال: «دست از پا خطا کردن» که در جمله ی کامل به همراه نهاد می آید: علی هنگام رانندگی، دست از پا خطا میکند. در حالی که اغلب مثل ها خود جمله ی کامل هستند.

2. کنایه ها اغلب جنبه ی پند و اندرزی ندارند ولی مثل ها اغلب دارای نصیحت و پند هستند چرا که حاوی نکات اخلاقی هستند.

3. مثل ها ریشه، سرگذشت و داستان و قصه ی تاریخی در پیشینه ی خود دارند ولی کنایه ها ندارند.

4. از کنایه ها مفهوم دور آن مور نظر است ولی در مثل ها اغلب مستقیم به معنی آن اشاره می شود.

5. ممکن است در ساخت مثل، یکی از واژه های اصلی، کنایه باشد اما هیچ گاه کنایه به طور مستقیم مثل به شمار نمی آید.

6. اغلب مثل ها موسیقی درونی و بیرونی، رسایی دارند اما کنایات فاقد آن هستند.

بیشتر بدانیم:

موسیقی درونی حاصل هماهنگی و ترکیب کلمات و طنین خاص هر حرف در مجاورت با حروف دیگر است.

موسیقی بیرونی که همان وزن عروضی است براساس کشش هجاها و تکیه ها، وزن، موسیقی بیرونی شعر را ایجاد می کند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





Image result for ‫«خوزه آلبرتو گوتیه‌رز»‬‎

«خوزه آلبرتو گوتیه‌رز»، نام مردی کلمبیایی است که کتاب‌ها را از سطل‌های زباله نجات می‌دهد و در اختیار کودکان محروم می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، «هافینگتون پست» نوشت: کارش گشتن بین زباله‌ها و جمع کردن اشیای ارزشمند است، اما کودکان محروم او را «ارباب کتاب‌ها» صدا می‌زنند.
«خوزه آلبرتو گوتیه‌رِز»، مرد کلمبیایی است که کتاب‌ها را از دل زباله‌ها بیرون می‌کشد و در اختیار کودکان فقیر قرار می‌دهد.

او در خانه‌اش، کتابخانه‌ای درست کرده و مجموعه‌ای از بیش از ۲۰ هزار کتاب را در آن گنجانده است. همه اتاق‌های خانه او مملو از کتاب است و طبقه پایین آن که حالا کتابخانه‌ای عمومی است «قدرت کلمات» نام دارد. فرزندان خانواده‌های کم‌بضاعت به کتاب‌های این کتابخانه دسترسی دارند.

«گوتیه‌رز» سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای که با «آسوشیتدپرس» انجام داد، گفت: چنین چیزی باید در تمام محله‌ها، در هر گوشه‌ هر محله و در تمام شهرها و مناطق روستایی اتفاق بیفتد. کتاب‌ها منجی ما هستند و این دقیقا همان چیزی است که کلمبیا نیاز دارد.

«گوتیه‌رز» در ادامه افزود: اولین کتابی که پیدا کردم، «آنا کارنینا» نوشته «لئو تولستوی» بود. این کتاب شعله‌ای افروخت و این توپ را که تا الان از حرکت نایستاده، به حرکت درآورد.

این مرد، نجات دادن کتاب‌ها را از ۲۰ سال پیش شروع کرده است. او این کار را به مادرش مدیون است که حتی با وجود این‌که نمی‌توانست فرزندش را به مدرسه بفرستد، هر شب برایش قصه می‌خواند. ویدیوی مصاحبه «گوتیه‌رز» که اهل بوگوتاست، تاکنون چهار میلیون بار در «AJ+» دیده شده است . . . !






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




جدا کننده متن وبلاگ لاینر وبلاگ

با تشکر از معلم گرانقدر سرکار خانم اسلامی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




 

پرنده غریب

پرنده غریب

پرنده غریب

پرنده غریب

پرنده غریب

پرنده غریب

پرنده غریب

پرنده غریب

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




Image result for ‫شل سیلور استاین‬‎

شل سیلوراستاین
در 25 سپتامبر 1932 در شیکاگو متولد شد.

سیلوراستاین از کودکی استعداد ذاتی خاصی در نقاشی و نوشتن داشت. خودش بعدها در جایی می نویسد که این دو کار تنها اموری بودند که وی در آنها موفق بود:

"وقتی بچه بودم، حدود 12 الی 14 سالگی، بیشتر ترجیح دادم که یک بازیکن بیس بال باشم و یا با دوستانم معاشرت داشته باشم. اما بیس بال بلد نبودم و خوشبختانه دختران و پسران دور و برم هم چندان از من خوششان نمی آمد. در این مورد، کاری از دست من بر نمی آمد. بنابراین شروع به نوشتن و نقاشی کردم و خوشبختانه در این دو زمینه، کسی را نداشتم که از او تقلید کنم، و یا تحت تأثیرش قرار بگیرم. بنابراین کم کم به سبک خودم دست پیدا کردم و قبل از این که با آثار نویسندگان و هنرمندان دیگر آشنا شوم، مشغول کارهای خلاقانه شدم.


در واقع حدود سی سالگی بود که به طور جدی با آثار نویسندگان دیگر آشنا شدم. در آن زمان با وجود این که مورد توجه مردم قرار گرفته بودم، اما باز هم، کار را به هر چیز دیگر ترجیح می دادم، چون دیگر کار کردن برایم به شکل عادت درآمده بود."


معروف ترین آثار سیلور استاین، آثاری است که او برای کودکان نوشته است، هر چند بیشتر آثار او در گروه سنی خاصی نمی گنجد و به نظر می رسد که همه آدمها در هر سنی می توانند مخاطب او قرار بگیرند.

آثاری از او که در کتابفروشی های کودک به فروش می رسند هم از سوی مخاطبان بزرگسال مورد توجه زیادی قرار می گیرند و این از ویژگیهای خاص اشعار اوست که همه گروههای سنی می توانند با آن هم ذات پنداری کنند.

اشعار او، در عین برخورداری از عنصر طنز، صریح، ساده و تکان دهنده هستند و هر یک، جنبه ای از زندگی را از بعدی جدید، به نمایش می گذارند. بعدی که با نظریات شناخته شده فلسفی، روان شناختی و جامعه شناسی کاملاً تفاوت دارد و نوع نگاه و فلسفه جدیدی را به زندگی مطرح می کند،
فلسفه ای که در طی آن، انسان با ابزار طنز و سادگی، به درک صادقانه ای از خود و جهان پیرامونش نائل می شود.


سبک نگارش سیلوراستاین، سرشار از شور و انرژی و احساسی است. ویژگی اساسی نگاه او، آزادی و رهایی از هر گونه قید و بندی است که احساس و ادراک انسان را دچار قالبها و کلیشه های از پیش تعریف شده می کند.

خود او در مقدمه کتاب «چراغی زیر شیروانی» می گوید: "من آزادم، هر کجا که دلم می خواهد می روم و هر کاری که دلم می خواهد انجام می دهم و معتقدم هر کسی باید چنین زندگی کند. نباید به هیچ کس وابسته بود".

بسیاری از کسانی که فکر می کنند سیلوراستاین تنها نویسنده ای برای کودکان است، وقتی می فهمند که بزرگسالان بیشتر از کودکان، از آثار او استقبال می کنند، بسیار متعجب می شوند.

اما بزرگ ترها سیلوراستاین را بخشی از وجود خود می دانند. چرا که حرفهای ناگفته آنها را با زبان طنز بیان می کند. یکی از لقب هایی که در مورد سیلوراستاین داده شده این است: "مردی که کودکی اش را در چمدانی با خود می برد".

وقتی که سیلوراستاین در سال 1960، نخستین کتاب کودکش را به نام «درخت بخشنده» به چاپ رساند، خیلی زود به عنوان نویسنده موفق کودکان به شهرت رسید.

هجو، نوعی سادگی و نادانی ماهرانه و بازی استادانه با لغات، از ویژگی های کار اوست.
گویی که او با طبیعت انسان های هر سنی آشناست. برخلاف آنچه به نظر می رسد سیلوراستاین از ابتدا تصمیم نداشت نویسنده یا تصویر گر کتابهای کودکان شود.

اولین بار یکی از دوستانش سیلوراستاین را قانع کرد که برای کودکان بنویسد و اولین کتاب او "درخت بخشنده" که بعدها با موفقیت زیادی روبرو شد.

ابتدا توسط یک ویراستار مردود شناخته شد. چرا که به نظر می رسد کتاب میان ادبیات کودک و بزرگسال دست و پا می زند و چون مخاطب مشخصی ندارد، فروش خوبی نخواهد داشت.

البته بعدها هر دو گروه کودک و بزرگسال از این کتاب استقبال کردند و کتاب "رقصهای مختلف" که حاوی مجموعه شعرها و قصه هایی برای کودکان است نیز مورد توجه بزرگسالان قرار گرفت. نویسنده در این کتاب از ورای طنز، نگاهی به پوچی و هرج و مرج حاکم بر جامعه بزرگسالان دارد و همین موضوع جاذبه اصلی کتاب از دید بزرگترها است.

سیلوراستاین، با نگاه دو گانه و طنزآمیز خود، نویسنده ای است که تحت هیچ قالب معین و بر چسب خاصی نمی گنجد.

روح جسور و آزاد او هیچ گونه محدودیتی را بر نمی تابد و این سرزندگی مورد توجه هر انسانی با هر سن و موقعیتی قرار می گیرد.


سبک او، نو و منحصر به فرد است، چرا که به قول خودش: "خوشبختانه کسی در اطرافم نبود که از او تقلید کنم، پس راه خودم را دنبال کردم . . ."






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شرمنده نباش دختر جدیدترین اثر ریچل هالیس است که با خرید حق انتشار در ایران از سوی انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر شده است. این کتاب یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف است که ایده اصلی نوشتن آن به گفته نویسنده با گوش دادن به یک آهنگ شروع شد.

در همه‌حال به این آهنگ گوش می‌کردم تا اینکه درنهایت سوالی به ذهنم رسید: من از چه چیزی متاسف و شرمنده نیستم؟

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:

من آدم‌های مبارزی را که هیاهو به پا می‌کنند دوست دارم. من عاشق کسی هستم که به خاطر خواسته‌هایش شرمنده نیست و اجازه نمی‌دهد دیگران نااُمید و منصرفش کنند. منظورم این نیست که این افراد هرگز نترسیده‌اند، منظورم این نیست که هرگز در دام نظرات دیگران گرفتار نشده‌اند، نه، آنها هم انسان هستند و مثل همه ما گاه دچار نبودِ اعتماد به نفس شده‌اند، اما وقتی نوبت عمل فرا رسیده است، شک به دلشان راه نداده و دو دِل نشده‌اند، فقط سرشان را پایین انداخته و بدون توجه به دیگران به کارشان ادامه داده‌اند. مبارز بی‌پروا از نظر من یعنی این؛ یعنی حاضرید برای رسیدن به خواسته‌تان – هر چیزی که هست – تلاش کنید و منتظر نمانده‌اید تا کسی آن را دو دستی تقدیمتان کند و می‌دانید که این خواسته متعلق به شماست و به آن دست خواهید یافت.

این کتاب هم مانند اثر قبلی نویسنده کتابِ خودت باش دختر رتبه یک پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را کسب کرده است. از کتاب خودت باش دختر بیشتر از هفتصد و پنجاه هزار نسخه به فروش رفته است.

خلاصه کتاب شرمنده نباش دختر

ریچل هالیس در کتاب شرمنده نباش دختر که یک کتاب در زمینه خودسازی زنان، موفقیت، خوشبختی و عزت‌نفس محسوب می‌شود درباره یک ایده ی کلّی صحبت می‌کند. اینکه اگر کاری را به خاطر خودت انجام دادی و هیچ‌کس آن را درک نکرد، شرمنده نباشی. هالیس اعتقاد دارد اگر شما بتوانید کاری بکنید که باعث احساس خوب در درونتان شود این کار ارزشمند است و «قدرتمندترین و دلنشین‌ترین احساس دنیاست.» و به هیچ وجه نباید شرمنده باشید.

رویایتان هرچه هست متعلق به شماست، نه من. مجبور نیستید چیزی را توجیه کنید، چون تا زمانی که به دنبال تأیید و تصدیق دیگران نباشید نیازی به اجازه آنها ندارید. در واقع، وقتی این نکته را درک کنید و به این باور برسید که نیازی نیست رویایتان را برای بقیه توجیه کنید و برایش دلیل بیاورید، آن‌وقت است که به طور واقعی وارد مسیری شده‌اید که به آن کس که مقدّر شده باشید ختم می‌شود. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۰)

کتاب در سه بخش اصلی نوشته شده است. در بخش اوّل که عنوان آن «بهانه‌هایی که باید کنار بگذارید» است، هالیس درباره بهانه‌هایی صحبت می‌کند که بیشتر مردم آن‌ها را باور کرده‌اند. در حدّی که دیگر شاید به چشم یک بهانه به آن نگاه نمی‌کنند. اشکال مختلف این بهانه‌ها بررسی می‌شود و در نهایت با دیدی جدید تلاش می‌کند شما را از شر آن‌ها خلاص کند.

سرفصل‌های این بخش عبارت است از: زنانِ دیگر این کار را نمی‌کنند / من آدمی نیستم که خیلی به‌ دنبال اهدافش باشد / زمان کافی ندارم / من برای موفق شدن کافی نیستم / نمی‌توانم رویایم را دنبال کنم و هم‌زمان مادر – دختر – کارمند خوبی هم باشم / از شکست خوردن می‌ترسم / این کار قبلا انجام شده است / دیگران چه فکری خواهند کرد؟ / دختران خوب هیاهو به پا نمی‌کنند.

بخش دوم کتاب که «رفتارهایی که باید یاد بگیرید» نام دارد و تکمیل‌کننده مباحث بخش اوّل است. پس از اینکه بهانه‌ها را کنار گذاشتیم باید سراغ رفتارهای جدید رفت تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم. تمرکز این بخش روی رفتارهایی است که خواسته یا ناخواسته شیوه‌ای از زندگی ما شده‌اند و یا به عبارت دیگر تبدیل به عادت شده‌اند. حال باید عادت‌های بد را شناسایی کنیم و با شیوه‌های مفید جدید جایگزین کنیم.

رفتارهایتان شیوه‌ای است که هر روز و به طور مداوم از خودتان بروز می‌دهید. رفتارهایتان عادت‌های شما هستند؛ کارهایی که می‌کنید، حرف‌هایی که می‌زنید و طوری که زندگی‌تان را می‌گذرانید. آنچه باید در مورد رفتارهایتان بدانید این است که همه یک نوع انتخاب هستند. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۰۹)

سرفصل‌های بخش دوم عبارت است از: اجازه گرفتن را کنار بگذارید / یک رویا انتخاب کنید و با تمام وجود دنبالش بروید / جاه‌طلب باشید / درخواست کمک کنید / برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید / به دیگران اجازه ندهید منصرفتان کنند / نه گفتن را یاد بگیرید.

بخش سوم و آخر کتاب «مهارت‌هایی که باید کسب کنید» است. صحبت این بخش درباره مهارت است که طبیعتا هر فردی می‌تواند با تمرین آن‌ها را کسب کند. این بخش درباره استعداد صحبت نمی‌کند. هالیس در این مورد می‌گوید: «مهارت‌ها توانایی‌هایی نیستند که با آنها به دنیا آمده باشید، آنها توانایی‌هایی هستند که یاد می‌گیرید.»

سرفصل‌های بخش سوم عبارت است از: برنامه‌ریزی / اعتماد به نفس / استقامت / اثربخشی / مثبت‌اندیشی / مدیریت.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




شنبه 9 آذر 1398 :: نویسنده : فرزانه خرّمی راد
ز شغل عشق چه اندیشه می کنی صائب؟
خمار صبح ندارد می شبانه دوست

«صائب تبریزی»

سپاسگزارم از همراهی همیشگی اولیای گرانقدر سرکار خانم ویسانیان عزیز که این متن رو برام ارسال کردن. 



کلمه ریاضی به فارسی یعنی ورزش!

ریاضی یعنی راه و اعداد، یعنی وسیله نقلیه!

ریاضی یعنی پیداکردن راه حل‌های درست مسائل زندگی!

ریاضی، اعداد وعلامت‌ها و به نوعی الفبا و حرف‌های هدفمند دارد!

عشق با ریاضی یعنی ورزیدگی و مهندسی دقیق اعداد!

یک مطلب فوق العاده که شاید ساعتی بهش فکر کردن ارزشش رو داشته باشد:

ABC D EF GH I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21
V  W  X  Y  Z
,22,23,24,25,26

این حروف و اعداد بالا با هم برابر می باشند!

حالا آیا برای خوشحالی وموفقیت تنها تلاش سخت کافی است:

Hard work=تلاش سخت
H+a+ r + d + w + o + r + k=
8+1+18+4+23+15+18+11=98%
آیا دانش ما را 100% به موفقیت می رساند!؟

Knowledge=دانش
K  + n + o + w + l+ e +d+g+e= 11+14+15+23+12+5+4+7+5=96%

عشق چطور!؟

Love=عشق
L+o+v+e=12+15+22+5=54%
خیلی از ما فکر می کردیم که اینها مهم ترین باشند، اما نه نیستند!

پس چه چیز 100% را می سازد!؟ پول!؟

Money=پول
M+o+n+e+y=13+15+14+5+25=72%
اینها کافی نیستند، پس برای رسیدن به اوج چه باید کرد؟!

بله، نگرش! باید نگرشمان را به جهان و زندگی بهبود بخشیم!

Attitude=نگرش
A + t + t + i + t + u + d+e= 1+20+20+9+20+21+4+5=100%

آری، اگر نگرش و نگاهمان همراه با معرفت، محبت، صداقت، شجاعت، مثبت و با ریاضی (ورزش) باشد، زندگی 100% زیباتر می شود!





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




نتیجه تصویری برای خانه ی گیلان

گیلان سرزمین جنگل و باران، برنج و نوغان، بستر رودهای خروشان و پهنه ی رویش بنفشه ها، پامچال ها، نیلوفرهای آبی، زیستگاه قوها و مرغابی ها و هزاران گیاه چشم نواز و زیبایی ها ی بی شمار دیگر ، جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی در هم می سایند و شب و روز امواج خروشان دریا بر ساحل و ماسه زارهای آن بوسه می زنند . سرزمینی سرشار از حیات و مملو از نشاط که طبیعت سحر انگیز آن نه تنها مایه پویش و سختکوشی است بلکه الهام بخش آرامش و نیرو بخش اندیشه و خلاقیت است .
گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان با توجه به تعدد قومی و گوناگونی لهجه ها به حدی است که حتی آشنایی مختصر با آن در این مختصر نمی گنجد. بعضی از آداب و آیین های مردمی گیلان به مرور در همهمه ی زندگی شهری رو به فراموشی و برخی دیگر کم رنگ شده است. اینک شرح مختصر و موجز برخی از این آداب و رسوم خواهد آمد:

کشتی گیله مردی:
این کشتی که امروزه همچنان پای برجاست، یادگار صلابت و دلاوری مردم این خطه است. کشتی “گیله مردی” ریشه در تاریخ دارد. “مقدسی” در قرن چهارم هجری از این کشتی یاد کرده است.

گل گل چهارشنبه:
از دیگر مراسم کهن ایرانیان که در گیلان هم با بعضی تغییرات جزیی به آن می‌پردازند، چهارشنبه سوری است که در غروب آخرین سه شنبه سال و در شب چهارشنبه انجام می شود.
به این منظور خار، بوته، گون و کاه جمع‌آوری می‌شد و با درست کردن پشته‌هایی که معمولاً رو به سمت قبله می‌نهادند و پس از آتش زدن آنها، از روی آتش می‌پریدند.
این سنت که از روزگار زرتشت و حتی جلوتر بر جای مانده، در دوران اسلامی با اعتقادات مردم در هم آمیخته و رنگ و بویی دینی گرفته است.


نوروز خوانی:
نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال در گیلان است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است.
برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می‌افتند و اشعاری می‌خوانند. از معروف‌ترین این اشعار می‌توان به دوازه امام و عروس گوله اشاره داشت.

خودارزیابی:
1.
دلیل گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان چیست؟
2.
یک نمونه از سنت های آخر سال گیلان را نام برده و به اختصار شرح دهید.
3. تاریخچه ی مراسم گل گل چهارشنبه به کدام روزگار برمی گردد؟

یادآوری:

حذف فعل به قرینه ی لفظی
گاهی برای جلوگیری از تکرار و زیبایی جمله یکی از فعل ها را در جمله حذف می کنند. این اتفاق فقط وقتی می افتد که فعل اول و دوم در مصدر همسان باشند. مانند:
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل (ماند)
ادب از که آموخنی؟ از بی ادبان (آموختم)
هوا عظیم سرد بود و باد سرد (بود)

کارگاه درس پژوهی:
به طور گروهی درباره ی یکی از شاعران گیلک زبان تحقیق کرده و به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه دهید.
لیستی از ده واژه ی فراموش شده از زبان گیلکی به همراه معنای فارسی تهیه کنید.


حفظ کنیم:

تاپر نزنی جه اَن قفس دانه نَری
سیمرغ نیبی بولنده جالانه نَری
پرواز تی حقه الوخه سایا نترس
هَن سایا اگرکی دس فادی شانه نَری

«سیدجلال قریشی»




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :






( کل صفحات : 2 )    1   2   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic